Svar: Sover 30 min. ad gangen

24. juli 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev og fine beskrivelse og alle dine tanker :)

Der er flere ting, som spiller ind hos jer. Det ene er, at jeres datter har brug for mere mad i løbet af dagen, - antallet af amninger skal skrues ned, og antallet af skemåltider skal sættes op. Jf. tidligere svar :)

Derudover så lyder det som om, at jeres datter har et søvnassociationsproblem, som handler om, at hun er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af dit bryst og favn for at kunne sove.

Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er de ting og ritualer vi har i forbindelse med, at vi går i seng. Voksne læser måske i en bog og små børn får bryst, flaske, sut, bliver vugget eller lignende.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer jeres datter at falde i søvn selv. Hun lærer at sove i sin seng, og hun forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør hende afhængig af den voksne. Der er ingen tvivl om, at jeres datter forbinder det at sove med at være i favn og få bryst og så længe hun er afhængig af dette, så vil hun naturligt søge netop favn og bryst igen og igen...

Derfor er det vigtigt, at I nu forsøger at adskille bryst, favn og søvn. I første omgang skal hun lære at sove i seng eller barnevogn om dagen - hun skal tilbydes et mellemmåltid formiddag og eftermiddag og skal ikke længere ammes der, underforstået, at hun ikke længere skal ammes i forbindelse med sin formiddagslur :)

Det kan nogle gange være en god idé med gradvise ændringer. Det vil sige, at hun f.eks. først skal lære at sove uden bryst og favn i af dagen - f.eks. før sin formiddagslur - og gradvise ændringer betyder f.eks. også, at hun f.eks. godt kan lære at sove uden brystet, før hun lærer at sove uden favn. Det betyder, at du derfor godt kan vælge at stoppe med at amme hende, men stadig lægge dig sammen med hende, så hun får din nærhed, mærker, at du er der osv. Hun behøver altså ikke undvære mor, selvom hun skal undvære brystet. Denne løsning kan du f.eks. bruge om natten, så hun nu vænnes til ikke at skulle die hos dig hele natten igennem.

Det er vigtigt, at du styrer, hvornår hun kan komme til brystet. Du bør tage en t-shirt eller lignende på, så hun ikke selv har fri adgang til brystet. Og om dagen skal hun tilbydes alternativer til amning (mellemmåltider og vand af kop og måske noget at sutte og gumle på, hvis hun har brug for noget i munden i stedet for brystet)

En anden løsning kan være at lade far putte sig med jeres datter i dobbeltsengen om natten og mor så sover et andet sted. Det betyder, at når du har ammet hende sen aften f.eks. kl 23.30, så tager far over og giver jeres datter den nærhed og tryghed hun behøver - men han kan af gode grunde ikke amme... Det kan være en måde at far bliver involveret i putningen på :)

De korte lure hænger sandsynligvis sammen med at jeres datter har brug for mere rigtig mad, flere måltider som giver hende mere mæthed (hvilket også skabes i takt med at du skruer antallet af amninger ned), samtidig med at det også skyldes en afhængighed af bryst og favn. Det er utrygt for hende at falde i søvn i jeres favn og derefter vågne og opleve at hun ligger et andet sted, og hvis hun skal lære at falde i søvn på egen hånd er det derfor vigtigt, at hun falder i søvn der, hvor I ønsker, at hun skal sove - så hendes seng og barnevogn bliver tryghed for hende - i stedet for favnen, som har været tilfældet indtil for nylig. Det er super godt, at du netop er begyndt at putte hende i tremmesengen med dig ved siden af, hold fast i dette - og når hun så har behov for dig om natten, så hold fast i at hun ...

Annonce

... får nærhed, men ikke bryst... :)

Jeres datters afhængighed af bryst og favn gør det naturligt ekstra svært for far at putte, og det vil være rigtig godt, hvis far i løbet af dagen f.eks. putter hende til middagslur for også her at lære hende at sove uden brystet og i stedet lære hende at sove i barnevognen. Igen tilbydes hun et mellemmåltid og sættes herefter i barnevognen og far kan trille hende en tur .. læg mærke til, hvornår hun falder i søvn, det kan give jer lidt idé om, hvornår hun er parat til at sove og dermed give jer lidt idé om, hvordan dagsrytmen bedst skrues sammen :)

Hvis hun efter øgning af skemad og nedtrapning af amning stadig sover kortvarigt, så kan I indføre et bad i løbet af dagen for på den måde at forlænge hendes vågenperiode lidt og samtidig gøre hende både fysisk og mentalt træt før middagsluren. Ligesom det vil være helt okay, at hun så tilbydes 3 kortere lure dagligt, hvis hun trives bedst med dette. Det betyder, at en dagsplan så vil se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden at sutte på selv. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur - uden amning, mellemmåltidet erstatter brystet her. Sættes evt. i barnevognen, og I triller tur.

Vågner, kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov. på den måde forlænges hendes vågenperiode lidt og hun aktiveres rigtig godt motorisk og mentalt. Badet kan også lægges efter frokost, hvis du tænker, at det vil fungere bedre for jer.

Frokost 11.30-12: Grøntagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til middagslur - forsøg at flytte hende fra dig, så hun ikke falder i søvn med brystet i munden....

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Skal ikke længere ammes om eftermiddagen - igen erstatter mellemmåltidet og vand af kop amningen her... men kan godt have behov for en 3. lur, hvis hun har sovet to meget korte lure tidligere på dagen.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, mad med mere bid, kogte ris, grøntsager moset med gaffel, suppleres med kogte grøntsagsbuketter i hånden, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende, tilbydes indmaden af en frikadelle.. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20, du kan evt. lægge dig med hende og amme hende liggende - men igen sikre at brystet fjernes før hun sover. Eller du kan amme hende og putte hende i egen seng og lulle hende ind i søvnen der, så hun når at opleve, at hun puttes i egen seng...

Sen aften 23-24: Ammes og sover uden yderliger mælk til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen... Far kan evt. tage over her, for at hjælpe hende til at sove 5-6 timer uden mælk om natten, så hun lærer at sove igennem.

Når hun bliver 8 måneder, vil det være rigtig godt, at den tidlige morgenamning trappes ud, så hun ikke længere ammes kl 05-06, men kan sove lidt længere og i stedet komme op og starte dagen med morgengrød. Så at lade far tage over om natten har også god mening i forhold til de næste måneder frem.. :)

Så jeres datter har altså brug for din og fars hjælp for at lære at sove mere sammenhængende og det starter med nedtrapning af amning, øgning af skemad og ikke mindst ved at arbejde gradvist på at adskille bryst, favn og søvn. Hun skal hjælpes til at finde ud af, at hun godt kan sove i sin seng eller i barnevogn og at hun ikke behøver ligge helt tæt med jer... det kommer desværre ikke af sig selv, så det er rigtig godt du skriver, for lige nu er et godt tidspunkt at ændre rutiner og skabe nye vaner :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker - og har fået lidt ideer til, hvordan I kommer videre, hvor I skal begynde.. rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie