Sover 30 min. ad gangen

24. juli 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Sover 30 min. ad gangen

Kære Helen,

Først og fremmest tak for en fin brevkasse ☺ Jeg har nogle spørgsmål vedr. søvn og putning. Jeg vil starte med at sige, at jeg har læst din bog om netop dette emne, men har fortsat nogle tvivl, jeg håber du kan hjælpe med.

Jeg har en dejlig datter på 7 mdr. Hun har taget flot på fra starten og vejer pt. omkring 11,5 KG. Hun er utrolig observant, nysgerrig og meget ’med’ mentalt. Hun er en smule doven rent motorisk og hverken ruller eller kravler endnu – trods meget øvning og leg - til gengæld er hun blevet meget glad for at stå – med hjælp fra os – og sidder flot. Hun spiser utrolig fint og får på nuværende tidspunkt min. en god portion frokost og aftensmad og snack ind imellem. Desuden ammer jeg.

Hun har siden hun blev ca. 4 måneder kun sovet ca. 30 min ad gangen om dagen. Uanset om hun er i barnevogn eller egen seng. Hun har hidtil virket glad og tilfreds imellem sine lure, men er begyndt at lade til at have brug for mere søvn. Det lykkes som regel kun hvis jeg ligger sammen med hende. Det har hidtil ikke været muligt at få hende tilbage i søvn efter de 30 min., ej heller når vi går med barnevognen. Hun plejede at kunne tage gode lure i barnevognen - dog kun hvis den trillede. Nu sker det kun en gang imellem. Det er som om hun ikke kan falde i søvn igen efter første søvncyklus. Dagen ender derfor tit med 3-4 lure á 30-40 min, hvilket ikke helt føles som nok.

Om aftenen bliver hun puttet omkring kl. 19/20 og står op 6.30/7.30. Hun ammes som regel en del ...

Annonce

... gange den første del af aftenen inden hun kan sove de længere stræk (varierer alt efter hvor meget hun har spist den dag). Hun sover ok stræk om natten på ca. 3 timer. Putning kræver at hun rokkes til ro i vores arme. Som regel i mine, da det er svært for far at putte. Hun bliver meget ked. Generelt kæmper hun bare meget imod når søvnen indtræffer og har svært ved at give sig hen og slappe af.

Hun har, indtil for to uger siden, sovet i min seng fordi hun ammede hver anden time om natten. Det fungerede super fint fordi vi begge så ellers sov det meste af natten. Jeg er nu begyndt at lægge hende i sin egen tremmeseng ved siden af mig. Det fungerer også helt fint, men hun er sommetider meget urolig i de tidlige morgentimer (skete også sommetider da hun lå med mig) og hun er nu begyndt at være vågen i et par timer nogle nætter. Jeg ender derfor med at tage hende over til mig i løbet af natten.

Vi forsøger at følge dine planer fra bogen ”Børn og Søvn”, men hun kan sjældent holde sig vågen i de stræk der angives. Hun sover ca. hver anden time og kan måske lige strække den tre timer imellem den sidste lur og putning til natten.

Hvordan kan vi sikre længere lure og en mere fast søvnrutine om dagen? Hvordan kan vi lære hende at falde i søvn på egen hånd (ved lure og til natten) og hvordan kan far blive mere positivt involveret ved aften putning? Hvad kan uroligheden og de pludseligt opståede opvågninger mon skyldes?

Jeg ser frem til at høre fra dig :)

Med venlig hilsen

Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke