Brev:
Natamning må stoppes
25. juli 2019
Alder:
20 mdr.
Natamning må stoppes
Kære Helen
Tusind tak for en god brevkasse.
Min datter på 20 måneder bliver nat-ammet og det er selvfølgelig helt forkert og skulle være stoppet forlængst. Men nu skal det stoppe. Egentlig var hun selv ved at stoppe natamning da hun var var ca. 10 måneder. Hun fik kun mælk omkring kl 21 og kl 05.00, og efter viser måltider i løbet af dagen.
Hun har altid sovet og spist utroligt godt, og til min store overraskelse suttede hun sig ikke i søvn, men slap brystet når hun var mæt, vendte sig om på siden og faldt selv i søvn, nogen gange uden sut.
Men så startede jeg arbejde og hun kom i sammen døgnåbne, integrerede, delvis udflytter institution som sin storesøster. Jeg har vekslende arbejdstider både i dag og aftentimer, men er altid hjemme før midnat.
Faktisk har vi så lidt brug for muligheden for den udvidede åbningstider, så begge børn altid er der kl 8.30-16.30, og aldrig har overnattet der.
Vi forventede en nem indkøring fordi hendes storesøster altid har elsket institutionen, og havde let indkøring, men det gik mildest talt rigtig skidt med at få kørt lillesøster ind.
Fordi det er en døgnåben integreret institution, så er der virkelig mange forskellige vikarer og studerende tilknyttet (ofte kender jeg ikke navnet på alle voksne på stuen) men der er også en fast kerne af fantastisk faste pædagoger som alle har arbejdet på samme institution i 20-30 år.
Der skete lynhurtigt det at min yngste datter afviste alle andre voksne end en eller to fra den faste kerne, men de er der ikke hver dag! Så hun det blev meget utrygt for hende, og hun kunne ikke sove de to lure hun havde behov for. Kun en, og sjældent to, og hun ville ikke spise derhenne, kun meget lidt.
Nu har hun været der i 8 måneder, og er tryg og glad i dagligdagen, især efter hun gik over til at sove kun en lur om dagen da hun var 13 måneder. Men hun kan stadig afvise at blive afleveret, hvis ikke der er nogen fra den faste kerne til at tage imod hende. Så helt tryg er hun ikke endnu. Og hun klynker altid idet hun ser mig, når jeg henter hende.
Det var en forfærdelig tid, da hun ikke var tryg i institutionen de første par måneder. Jeg havde så dårlig samvittighed. Så da hun begyndte at søge bryst som trøst om natten, så gav jeg hende lov, for i det mindste at være der for hende der. Jeg vidste jo godt det ikke var klogt (hendes storesøster var øre-barn, så jeg har også ammet hende alt for længe om natten).
Jeg har besluttet at tage et nyt job, for ikke længere at skulle arbejde om aftenen, og være meget væk om aftenen fra mine børn mens de er små. Jeg var så heldig at få et drømmejob og er glad for min beslutning, men har haft en overgang på tre måneder med to jobs, fuldtid i dagtimer og halvtid om aftenen. Det siger sig selv at det har været meget krævende tid for min lille famile, og min kæreste har virkelig klaret det godt at være så meget alene med pigerne, det har styrket hans bånd til vores døtre.
Forhåbentlig venter der mere roligere og gode tider efter sommerferien. Men lige nu er jeg så udmattet af at amme 3-6 gange hver nat, at jeg bliver nød til at få sovet mere for at kunne klare det hele.
Dagsrytme (lidt afvigende her i ferien, men ca):
7.00-7.30 står op/ morgenmad; fx franskbrød med smør og ost/havregryn med mælk og skåret frugt eller rosiner. Mælk af kop
9.00 en halv bolle
11.30-12 frokost. Rugbrød med pålæg evt lidt grøntsager. Mælk af kop
12.30-13-14.30 lur
14.30-15 Eftermiddagssnack, fx rugbrød m. pålæg, evt halvt æg, frugt. Mælk og vand
16.15: ulvetimen snack, fx en halv banan eller pære eller figenstang
18 Familiens aftensmad. Mælk af kop
19.45 puttes, sover ca 20.15
(Og hvis hun er fx forkølet vågner hun ca 4 gange mellem kl 22 og 05.00, meget forskelligt hvornår, det kan se sådan her ud: )
22.30 ammes kort
00.00 ammes længe
03.00 ammes kort
05.00 ammes længe
Nogen gange mindre eller mere, hvis det er en god nat ca kl 0.30 og kl. 05.00.
Jeg har ikke helt overblik, især her i ferien i vores nye sommerhus er der mange opvågninger, men tror hun er sulten ca to af de gange hun vågner, ellers kan hun overtales til vand fra kop og sut og kun helt kort brystet, hun sutter sig aldrig i søvn men er tilfreds med sut i seng.
Jeg tror egentlig ikke jeg har meget mælk tilbage, men noget må der være.
Hun drikker også næsten et helt (voksen) glas vand i løbet af natten. Så hun må jo være tørstig. Det er også varmt her i sommer, og hun har længe været snottet, det kan måske også gøre hende tørstig, hvis hun ligger med stoppet næse.
Hun er ellers en glad og kvik pige, meget viljefast, taler i sætninger på 2-5 ord, og er meget god til alt fysisk, kan løbe og klatre og klare trapper og selv tage sko på. Hun er utryg ved fremmede og nye ting.
Jeg frygter at hun skal vil blive utryg igen, når hun skal starte op i institutionen efter sommerferie på 4 uger. For alle de små skal med de store i udflytterbørnehave hele august.. gisp, endnu en forandring, jeg er bekymret for om hun kan klare det.
Har du er godt råd til hvordan jeg får stoppet natamning?
Er det nu, eller skal jeg forsætte med det indtil opstart i institution og opstart på mit nye job er overstået?
Bedste hilsener
En udmattet mor