Svar: Natamning må stoppes

25. juli 2019

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære udmattede mor

Tak for dit brev, din fine beskrivelse og alle dine tanker - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det første jeg vil sige er, at du skal forsøge at lade være med at slå dig selv oven i hovedet omkring ting, som du synes, du burde have gjort anderledes! Prøv om du kan lægge den dårlige samvittighed fra dig, for den gavner ingen af jer, og som jeg læser dit brev, så gør du faktisk alt hvad du kan - og du har tilmed fået nyt arbejde for at hverdagene kan hænge bedre sammen for jer alle fire :)

Lige nu arbejder du rigtig meget, der er tale om en overgangsperiode, og det lyder rigtig hårdt, men det lysner efter sommerferien. Og jeg tænker, at du skal stoppe amning. Det lyder simpelthen for hårdt med amning op til 5 gange om natten. Du får afbrudt din nattesøvn igen og igen - og det samme gør lillesøster - og I har begge brug for sammenhængende nattesøvn.

Jeg tænker, at det vil være rigtig svært for hende at forstå, hvorfor hun må ammes f.eks. aften og sen aften, men ikke længere må ammes om natten og derfor kan det være bedre at stoppe helt. Når det så er sagt, så er det vigtigt, at din krop kan følge med, og hvis du stopper fra den ene dag til den anden, så risikerer du at få en brystbetændelse, også selvom du ikke oplever, at du har meget mælk tilbage. Derfor vil jeg anbefale, at du bibeholder amning aften og sen aften - men stopper med at amme efter midnat - og bibeholder dette i 3-5 dage, og herefter stopper helt, som du fornemmer, at din krop vil være parat til.

Det kan godt være nødvendigt, at far tager over nogle nætter. Det vil sige, at når du har ammet kl 00, så sover lillesøster og far sammen - og du sover et andet sted. Når du ikke er der, så er amning udelukket, og far og lillesøster er vant til at være sammen og har et tæt bånd, og far kan give masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. men amning om natten gives ikke mere. Hvis jeres datter virker meget tørstig så kan hun evt. tilbydes lidt vand, men som udgangspunkt er det vigtigt, at far ikke får skabt en vane og nogle rutiner om at jeres datter skal drikke vand i stedet - det skal hun ikke. Hun skal lære at sove igennem uden noget at drikke - eller i hvert fald uden at I skal give hende vand om natten.

Hvis hun har et reelt behov for vand om natten, så kan det være en god idé at give hende en drypfri kop i sengen f.eks. med ca 100 ml vand, så I holder mængden på dette niveau, og så kan hun selv tage noget at drikke ,hvis hun vågner og er tørstig og kan så lægge sig til at sove igen. Så I hjælper hende med at være selvhjulpen her, og det ikke er noget I skal vågne for :)

I skal naturligvis sikre hende mad og væske nok hele dagen igennem og det kan være en god idé en overgang at tilbyde hende et godnatmåltid, som en fast del af putteritualet. Fordi I på den måde sikrer jer, at hun ikke vågner og søger brystet om natten, fordi der er tale om et reelt behov. Et godnatmåltid skal ligge adskilt fra aftensmaden, meget gerne adskilt af et bad. Det kan være en portion havregryn, en havregrød, mysligrød eller lignende, det kan også blot ...

Annonce

... være en moset banan sammen med lidt letmælk af en kop.

Som jeg læser dit brev, så tilbydes jeres datter ikke umiddelbart brystet, før hun puttes om aftenen kl 20 - og hvis hun ikke gør dette, så skal du ikke begynde på dette. Så kan du bibeholde amningen kl 22.30 og 00 i 3-5 dage. Ellers vil det være fint at bibeholde amning kl 20 og så amme igen f.eks. kl 23.30 - altså mellem de to tidspunkter, hvor hun ammes lige nu, så disse slåes sammen til et. Det vil derudover være rigtig godt, hvis du kan begynde at amme kortvarigt kl 00. Så hun de første dage stadig tilbydes brystet, men gradvist vænnes til at die kortere tid og ikke længere få så meget mælk i maven. Det betyder, at du skal lirke brystet ud af munden på hende samtidig med at du sætter kærtegn, putteklud og lignende i stedet, og i takt med at amningerne gøres kortere, kan du så stoppe helt med at amme og så bibeholde den putteklud, kærtegn, beroligende ord som du har sat i stedet.

Derudover vil det være rigtig godt, hvis du om dagen kan begynde at indføre ordet "slut", når noget slutter eller er færdigt. Det kan være i forbindelse med en historie som slutter, eller det kan være tallerkenen der er tømt for mad, slut der er ikke mere mad, eller glasset om er tomt, slut der er ikke mere at drikke... når du siger "slut" og samtidig gestikulerer "slut" med dine hænder, så hun lærer dette ord, så kan du overføre det til brystet. Når hun søger brystet, kan du derfor sige "slut" og signalere, at der ikke er mere bryst og naturligvis have en bluse eller andet på, så hun ikke selv kan søge brystet og tage, hvad hun vil. Det er noget du styrer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hun kan godt blive frustreret og ked af det, når du pludselig nægter hende brystet. Hun har en alder nu, hvor hun er meget bevidst og tydeligt kan gøre opmærksom på, hvad det er hun vil have - og hun bliver derfor ulykkelig, når du pludselig ikke giver hende brystet - hun føler jo, at du ikke forstår hende.. Derfor er det vigtigt, at du tilbyder hende alternativ "er du tørstig, se der er lidt vand her" eller "vil du have lidt at spise, se her er et jordbær", ligesom du kan give hende nærhed og tryghed på anden vis - tilbyde hende at I sidder og læser sammen, bygger puslespil, leger, tumler, hygger osv. Så hun mærker, at du faktisk forstår, hvad det er hun vil og at du stadig rigtig gerne vil hende - men at I godt kan være sammen på en anden måde end via amning.

Jeg tænker, at det vil være en god idé at stoppe nu, hvor I har sommerferie, og far er hjemme og overskuddet naturligt er større til at få stoppet. Bliver nattesøvnen for afbrudt, så er der mulighed for at kunne tage et eftermiddagshvil... Det vil også være godt at stoppe, før hun begynder i institutionen igen, og hendes hverdag atter ændre sig. Hvis hun af afhængig af brystet, når hun starter, så kan det naturligt blive sværere for hende at undvære dig, og hendes søgning mod brystet vil meget let kunne blive forstærket. Mit forslag er derfor, at det er nu I bevidst arbejder på at få ændret jeres rutiner og vaner :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt! Og fortsat god sommer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!