Svar: Putning af datter på 4 1/2 år

22. maj 2019

Kategori:
Alder:
4 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det lyder for mig som om, at der er rigtig mange ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig. Så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge...

Det er oftest, når vores børn opfører sig dårligst, når vi næsten ikke kan holde dem ud og bliver frygteligt irriterede på dem, at de har allermest brug for os. Og som du beskriver jeres datter, så lyder det som om, at hun har brug for at I ser hende. Det lyder som om, at hun søger opmærksomhed - og negativ opmærksomhed kan være bedre end ingen opmærksomhed....

Så når hun hopper i sofaen, selvom hun ved, at hun ikke må - og hun bliver ved, selvom du beder hende lade være.. eller når hun bider dig, slår ud efter dig og lignende, så lyder det for mig som om, at hun gør det, fordi hun ved, at i lige netop disse situationer så ser du hende og prioriterer hende 100 procent.. og det higer hun efter.

Hun er udmærket klar over, at du går derhjemme hos lillebror, og hun har brug for at føle sig prioriteret i hverdagen. Hun kan godt være i tvivt om, hvorvidt hun har lige så stor en plads i dit hjerte, som lillebror har, og når hun især afprøver grænser overfor jer forældre, så er det sandsynligvis fordi hun jo et eller andet sted samtidig godt ved, at hun netop kan det overfor jer. Heldigvis - for det er netop tegn på, at hun grundlæggende godt ved, at selvom hun opfører sig dårligt, så er I der for hende, I forlader hende ikke.. Derfor prøver hun flere grænser overfor jer end overfor andre.

Og I må gerne have nogle grænser og sætte nogle regler. Hun må naturligt ikke bevidst bide dig eller bevidst slå ud efter dig - det skal du sige fra overfor. Det er vigtigt, at I har regler, fordi regler er med til at give tryghed, og regler giver også retfærdighed, hvilket kan være meget vigtigt, når man har en lillebror. Især for 4-5 årige børn, så betyder det rigtig meget at ting er retfærdige. Udfordringen består derfor i, at I tydeligt fortæller hende, når hun gør noget, som er uacceptabelt f.eks. bider eller slår, så hun ved, at her går hun over stregen, men samtidig også anerkender hende, som den 4 årige pige hun jo er.

Når man er 4 år gammel, så har man rigtig meget brug for voksnes anerkendelse, og ofte har børn i denne alder fokus på ting de mestrer f.eks. "se hvordan jeg kan balancere", "se hvor højt jeg gynger", "se min tegning, er den ikke flot", "se hvor hurtigt jeg kan cykle". Og det er vigtigt, at I anerkender dette behov, som hører alderen til.

Man har også brug for at føle sig vigtig, brug for at føle, at man har en særlig rolle i familien. Derfor er det rigtig godt, hvis I kan give jeres datter små opgaver og meddindrage hende i de ting, som I voksne laver i hverdagene. Det kan være, at hun er med til at handle, finde de rigtige varer, komme dem i vognen osv. Det kan være at være med til at lave mad, dække bord, rydde op, ordne vasketøj, vaske bilen, rive blade sammen i haven, ordne cykler...

Man kan også rigtig godt lide at føle sig som en del af fællesskabet og vil gerne blande sig, når de voksne snakker. Jeres datter vi nogle gange måske snakke "voksensnak" og kan spørge ind til, hvad I taler om, ler af osv. fordi hun rigtig gerne vil følge med, og det er vigtigt, at I hjælper hende med at føle sig som en del af det der foregår. Det er vigtigt, at I ikke afviser hende men netop lytter til hende og anerkender hende - en del af det at få hende til at lytte til jer, hænger også sammen med, at I skal lytte til hende :)

Hun vil sandsynligvis have behov for godt 11 timers søvn i døgnet. Det betyder, at hvis hun står op kl 07, så skal hun puttes kl 20.. I skal være opmærksomme på, at hun ikke nogle gange powernapper lidt på sofaen, når I kommer hjem, ligesom det er vigtigt, at være opmærksom på, at hun skal aktiveres godt i løbet af dagen. Hun skal bruge sig selv motorisk, være ude at lege, cykle, klatre, spille bold osv. og så vidt muligt ikke bruge for lang tid på at sidde stille f.eks. med en skærm.. Vær også opmærksom på skærmtid om aftenen i eller ved sengen, da dette vil være med til at holde hende vågen. Det kan være bedre at sætte en lydbog på, som hun kan ligge og lytte til.

Det skal være hyggeligt at komme i seng. Det skal forbindes med noget trygt, dejligt og rart, og hun må ikke være bange for at skulle sove. Du skriver, at hun nogle gange puttes i kælderen og at hun ofte sover mellem jer om natten - I skal naturligvis være opmærksom på, hvor I putter hende, og om hun er tryg ved dette. Det kan godt være, at hun vil have glæde af en tungere dyne, kugledyne eller lignende. De er dog ret dyre, så det kan være en idé at leje en for at forsøge det, eller spørge i kommunen, om de har en man kan låne før man ...

Annonce

... investerer... måske vil hun også nyde at sove i en sovepose, som naturligt vil svøbe sig om hende og give hende følelsen af at være holdt.. men det må naturligvis ikke være på en måde, hvor det virker klaustrofobisk på hende... en sovepose skal også passe til hende i alder og størrelse. Man kan købe soveposer lavet til børn.

Pres ikke jeres datter til at sove. Når hun f.eks. siger "jeg kan ikke sove" eller "jeg er slet ikke træt", så vil det være godt, at I svarer, at det er helt okay. Hun behøver ikke sove, men skal nu ligge i sin seng, så hendes krop kan hvile sig. Dagen er slut, og nu skal der ro på, og i morgen kan hun lege og være aktiv igen... I må meget gerne sidde hos hende, læse historie osv. men det er også helt okay at gå - hun skal jo netop være tryg ved at sove og vær i sin seng, og I skal naturligvis kikke til hende en gang imellem, så hun kan være helt tryg hele tiden. Så I må gerne gå fra hende og så en gang imellem kikke ind, gå hen og putte hende lidt igen, kærtegne og kysse godnat og så atter gå ud. Du fortæller, at I ofte diskuterer - prøv at undgå dette, da det ikke er rart at sove efter en diskussion. Det kan være bedre at gå til og fra... :)

Som alternativ til skærm, kan hun ligge og lytte til en lydbog eller I kan give hende en lille opgavebog med labyrinter, der skal findes vej igennem, andre øvelser og lignende. Det kan være med til at trætte hjernen lidt og gøre hende mere klar til at sove, hvis hun har lidt små skriftlige opgaver at lave i sin seng. Det kræver naturligt lidt lys, men sørg for at der ikke er tændt loftslys, men blot en sengelampe med svag belysning, eller sluk lyset og lad hende have en lommelygte hos sig.. så rummet stadig er mørkt, fordi det også appellerer til at skulle sove.

Når hun igen og igen søger jer om aftenen og kæmper mod søvnen, så kan det også være udtryk for, at hun netop ved sengekanten kan føle sig prioriteret. Hun nyder, når far putter hende, og de to kan sidde og småsnakke og far fortælle historier. Hun nyder når du og lillebror går i seng samtidig med hende - for så er der ingen forskel på de to, hende og lillebror - igen retfærdighed :)

Jeg tænker også, at det er rigtig vigtigt, at I generelt i hverdagen forsøger at holde fokus på alt det, som I synes er fantastisk og dejligt ved jeres datter. At I sætter ord på alt det, som I nyder ved hende, og det hun gør og kan. I skal rose hende for alt det gode hun gør og alt det, som gør hende til noget særligt. Selvværd handler om at man synes, at man har værdi. Det handler om, hvem man er, og hvordan man forholder sig til sig selv. Og jeres datter får et højt selvværd af at blive set og anerkendt af jer forældre, af at føle sig værdifuld. Det er vigtigt, at hun igen og igen får at vide, hvorfor hun er noget særligt og hvad der gør lige præcis hende til noget særlig for jer.. og hvorfor hun er noget særligt i forhold til sin lillebror.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Prøv at holde fokus på alt det gode hun gør og kan, sæt ord på, hvor dejligt det er, at hun hjælper med at dække bord, at hun selv kan tage tøj på og tager med jer op at handle. Hun skal have masser af positiv opmærksomhed, ros og masser af kærlige berøringer. Og når hun så går over stregen og f.eks. bider eller slår bevidst ud efter mor, så markerer I det tydligt, at det er ikke okay f.eks. "Jeg vil ikke have, at du bider. Det er ikke i orden, det håber jeg, at du husker til næste gang".

Vær opmærksom på hendes indtag af mad, og hvad hun egentlig spiser og indtager dagen igennem. Hvis hun spiser for lidt, for sødt, for usundt, så bliver hun naturligt mere "ustyrlig" og vil opføre sig dårligt. Det er tit, at børn opfører sig dårligt, når de er trætte eller sultne, og det er noget, som I kan gøre noget ved :)

Serotonin er et af de stoffer, som er med til at holde vores humør stabilt, og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer, og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, groft brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.

Det er vigtigt, at I allerede fra morgenstunden tilbyder hende protein og fiberrig morgenmad. Det kan være en portion havregryn eller havregrød, der vil få blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, og det giver vedvarende energi og stabiliserer humøret. Det gælder også om eftermiddagen, når hun kommer hjem fra børnehave... Derfor kan det f.eks. anbefales med havregrynsboller som mellemmåltid - og måske kan hun være med til at bage bollerne :)

Jeg håber, at I kan bruge lidt af disse tanker videre - og jeg vil også anbefale jer at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn".

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige