Svar: Sovevaner og putterutiner

23. april 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anna Katrine

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål, som jeg vil forsøge at komme nogenlunde rundt omkring og besvare i den rækkefølge de stilles :)

Med hensyn til jeres datters vægtøgning, så lyder det umiddelbart til at være i underkanten, hvis hun kun tager 70-100 gram på om ugen. Jeg ved fra dine tidigere breve, at hendes fødselsvægt ikke var så stor, og hun har også haft problemer med refluks og gylpet en del - det er dejligt, at det går bedre med dette nu - men det er vigtigt, at hun optager og indtager mælk nok, så hun tager tilstrækkeligt på og også vokser i længden. Mit skøn ville umiddelbart være, at hun ikke bør tage mindre på en mellem 600-700 gram om måneden - og jeg synes det vil være relevant, at I drøfter dette med jeres læge. Det er helt okay at være lille, men hun bør følge sin egen kurve og må ikke tabe sig eller stagnere vægtmæssigt, når hun ikke er ældre end hun er :)

Det er rigtig fint, at I er gået over til fuld flaske, og at I fornemmer, at det har givet mere ro for jer alle nu. Det giver jer vished over, hvor meget hun reelt spiser, og om hendes behov bliver tilstrækkeligt dækket. Jeg ved ikke, hvad jeres datter vejer, men hendes behov vil være ca. 150 ml pr kg i døgnet. Det betyder, at hvis hun f.eks. vejer 5 kg nu, så vil hendes døgnbehov være 750 ml og hvis hun vejer 6 kg, vil hun skulle drikke 900 ml i døgnet...

Og for i den forbindelse lige at svare på dit sidste spørgsmål, så synes jeg bestemt, at du skal tilbyde hende en flaske om aftenen/natten, når hun ikke har spist i 5-6 timer - hvis hun ikke melder sig selv, så er det godt og vigtigt, at du tilbyder hende mælken. Netop fordi hun lyder til at drikke sparsomt og ikke tager helt nok på. 7 timer imellem to flasker er for lang tid for den lille pige :)

Som jeg læser dit brev, så får hun ofte flaske og falder i søvn på armen, sover lidt hos jer, hvorefter I så forsøger at flytte hende. Nogle gange lykkes det at få hende til at sove videre, men ofte vågner hun af at blive flyttet eller kort tid efter, at hun er flyttet fra jeres favn. Og jeg vil anbefale jer, at I forsøger at putte hende fra jer, før hun sover helt, så I nu arbejder bevidst på at lære hende dette.

Det er helt naturligt, at hun i en alder af 3 måneder stadig har stort behov for tryghed og sover bedst tæt hos jer. Når hun ligger i jeres favn så føler hun sig holdt og omsluttet, hun kan fornemme jeres hjertelyd, vejrtrækning, varmen fra jeres krop - det er genkendeligt og trygt for hende, minder om tiden i livmoderen og derfor sover hun bedst hos jer.. Men det begynder at blive lidt problematisk, fordi hendes søvn bliver så afbrudt som den gør - når hun starter med at putte på arm og derefter skal flyttes og nogle gange vågner op og ikke får sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket, så får I problemer sidst på dagen, hendes overskud bliver gradvist mindre og det vil naturligt også påvirke hendes trives, vægtøgning osv. Søvnen og sammenhængende søvn er vigtigt for hende :)

Det er rigtig dejligt, at du som udgangspunkt gerne vil sidde med hende, hvis dette kan sikre hende nok søvn, men jeg tænker, at med den alder hun har nu, så er det naturligt uholdbart i længden, hvis hun kun kan sove hos jer om dagen. I har jo naturligt også andre ting, som I skal lave og tiden, hvor hun skal sove skal udnyttes til at få lidt praktisk fra hånden, og derfor er det en god idé at hjælpe hende til at sove lidt på afstand af jer - både nu og også for hendes rytme på sigt.

Når børn får flaske, så spiser de ofte denne, når devågner af en lur eller midt imellem to lure - og det er helt normalt. Det kan dog være en god idé, hvis du kan forsøge at give hende flasken, som en fast del af hendes putteritual, så du forsøger at lade mælken være en del af det at skulle sove. Det vil hjælpe hende til at koble fra og finde søvnen og samtidig sikrer det en længere lur. Hvis hun har spist en time før hun puttes, så vil hun naturligt ikke kunne sove så længe, før hun atter vågner og har brug for mælk igen. Hvis hun har spist lige inden hun sover, så vil hun kunne sove længere, før hun atter har brug for mælk....

Bruger hun sut? I givet fald må du gerne putte hende med en sut, evt. koblet til en klud. Du kan starte med at give hende flaske, erstatte flasken med sutten og derefter putte hende fra din favn. I stedet for at lade hende ligge i favnen, så skal hun flyttes fra jer, før hun sover helt. For at gøre det lettere for hende at sove videre, vil det være en god idé, at du svøber hende. Du kan enten skifte hende og i forbindelse med skiftning svøbe hende, tilbyde hende flaske og derefter putte hende, eller du kan skifte hende, give hende ...

Annonce

... flaske, svøbe hende og putte hende fra dig med sut og kærtegn. Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt, føle sig holdt, men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme.

Når hun har spist og skal flyttes, så se på hendes øjne og lyt til hendes vejrtrækning. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har evt. en sut. Det er rigtig godt, hvis du kan stå ved hende, holde dine hænder beroligende på hende, så hun stadig mærker dig og fornemmer, at du er der. Dine hænder må gerne have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, som når hun bliver holdt, og du kan vugge hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.

Da hun ikke er så fysisk stor, kan hun sandsynligvis stadig ligge i sin lift, hvis hun har en lift, og det må du gerne gøre. Put hende ned i liften imens hun er svøbt og sving liften lidt frem og tilbage. Eller put hende i barnevognen og tril hende en tur - det lyder til at have god effekt på hendes søvn, og det vil være rigtig godt, at hun får en lidt længere lur i barnevognen dagligt.

Med hensyn til en slyngevugge, så tænker jeg umiddelbart, at jeres datter godt kan lære at sove i sin lift, barnevogn, seng.. som hun allerede har jf. ovenstående :)

Med hensyn til putterutine, så vil det være rigtig godt, hvis I begynder at gøre de samme ting før hver putning - skifter ble, svøber, giver mælk, putter med sut, luller i søvn. Jo mere ens, jo bedre. Det forbereder hende på, hvad der skal ske og hjælper hende dermed til at koble fra, finde roen og falde i søvn. Tidspunkterne er ikke så vigtige - det er helt okay, at hun nogle gange sover længere ure og andre gange mindre lure. Det vil dog være rigtig godt, hvis mindst en af lurene er en længere lur - det vil sige gerne mindst 1.5 times varighed og I må som sagt gerne gå en tur med hende i barnevognen midt på dagen for at holde hende sovende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være rigtig godt, hvis I nu kan begynde at arbejde på en 3-lure-om-dagen-rytme, så hun får en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Men hvis hun en dag sover meget korte lure, kan det sagtens være, at hun vil have brug for 4 lure den dag og det er også helt okay, ligesom hendes puttetidspunkt om aftenen kan variere alt efter, hvor meget hun har sovet i løbet af dagen. Det er også helt okay, her er I nødt til at være fleksible :)

I skal putte hende, når hun viser sig parat til det og hvis hun en aften er parat til at sove kl 20, så putter I hende der, aftenen efter er hun måske først parat kl 22, og så er det der hun puttes. I kan ikke putte hende til fast tidspunkt, hvis hun ikke er parat til at sove der og hvornår det rette tidspunkt ligger afhænger helt af, hvor meget hun har sovet - altså hvor mange lure og hvor lange lurene er.

Jeres datter er så lille, at hun ikke forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Når hun vågner og græder, så er det derfor meget vigtigt, at I går ind til hende, så hun føler sig beroliget og tryg. Hvis hun er vågen og ikke virker træt, så tager I hende op, taler stille og roligt med hende og tager hende med tilbage i stuen - hvis hun smiler til jer og virker glad, så er det fordi hun bliver oprigtigt glad for at se jer, fordi hun var ked af det. Så smiler hun fordi hun føler sig lyttet til og reageret på :) Hvis hun græder og I kommer ind til hende og hun tydeligt stadig virker træt, så skal I vurdere, om I skal tage hende op, berolige og betrygge og så putte hende tilbage, når der atter er ro på, eller om I skal hjælpe hende med stillingskift, beroligende hænder, kærtegn, sut osv. men lade hende blive i sengen og lulle hende videre ind i søvnen med jeres hænder og nærhed.

Du må meget gerne lægge dig med hende, hvis det kan få hende til at koble fra og falde i søvn. På denne måde lærer hun stadig at falde i søvn liggende og med jeres nærhed, og uden at hun skal vugges i favn, gås rundt med eller lignende. Og når hun så sover, så kan du enten lad hende blive liggende i dobbeltsengen - dog under forudsætning af, at hun ikke kan trille ned af jeres seng og komme til skade - eller du kan forsøge at putte hende over i egen seng og lulle hende ind i søvnen der. Det kan nogle gange være en fordel at koble hendes tremmeseng til jeres seng, så hun ikke oplever skiftet fra jeres favn og seng over i egen seng så voldsomt.

Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os