Sovevaner og putterutiner

23. april 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Sovevaner og putterutiner

Hej Helen

Vores datter er nu tre måneder. Vi er gået over til kun at give flaske, hvilket har gjort hende meget roligere omkring måltiderne og generelt mere tilpas. Hun udvikler sig fint og tager på (dog med væsentlig lavere hastighed end tidligere. I sine første 10 uger tog hun i snit 300 g på om ugen, hvorimod hun de sidste tre uger kun har taget 70-100 g på om ugen. Jeg kan læse, at det er normalt, at vægtøgningen falder i takt med, at babyer bliver ældre, men skriv gerne en bemærkning, hvis det er noget, der bekymrer dig. Hun spiser ikke 1/6 af sin vægt dagligt, men vi kan simpelthen ikke få mere mad i hende, selvom vi virkelig nøder hende, hvis hun ikke har mere eller mindre tømt flasken).

Jeg skriver denne gang, fordi jeg gerne vil have dine input til sovevaner og putterutiner. Jeg skrev tidligere til dig om vores problemer med hende om aftenen, og efter at have fulgt dine råd gik det rigtig fint i en lang periode, men nu er vi desværre løbet ind i problemer igen – både med hendes lure i løbet af dagen og – som en naturlig konsekvens deraf – hendes humør om aftenen, hvor hun bliver helt udkørt og overtræt.

De seneste par uger har hun sovet ekstremt dårligt i løbet af dagen, hvilket betyder, at hun bliver mere og mere pjevset, som dagen skrider frem. I løbet af dagen har vi svært ved at få hende til at sove meget længere end en time, selvom vi forsøger at synge, nusse, give sut osv., når hun vågner – hun er bare lysvågen og klar på at lege. Hun sover dog generelt godt i sin barnevogn, når vi går en tur, så hun får som minimum én lang lur (to timer eller derover) om dagen.

Når vi kommer til sen eftermiddag/aften, bliver hun mere og mere pjevset. Vi forsøger stort set alt, og kan typisk godt få hende til at falde i søvn på armen, men så snart vi lægger hende, vågner hun, og så kan vi ikke få hende til ro igen. Hun græder, og det er meget tydeligt, at hun ikke kan klare flere indtryk – men hun vil bare heller ikke overgive sig til søvnen.

En typisk dag ser mere eller mindre sådan her ud (dog kan der være store udsving i tidsangivelserne, alt efter om jeg kan få hende til at falde i søvn igen, efter hun er vågnet efter ca. 45 min af sin lur):

06-07: Vågner. Er glad og tilpas, smiler så snart hun ser os. Flaske (spiser dog generelt ikke ret meget om morgenen), bleskift, leg, putte på armen.
07-08/09: Lur i sengen. Nogle dage sover hun kun 45 min, andre dage, hvis jeg får hende lullet i søvn igen efter de 45 min, tager hun gerne to timer.
08/09-10/11: Flaske, bleskift, leg, putte på armen.
10/11-11/12: Lur i sengen. Samme som ovenstående – nogle dage sover hun fint, andre dage vågner hun kort tid efter og vil ikke sove mere.
11/12-13/14: Flaske, bleskift, leg, putte på armen.
13/14-15/16: Tur i barnevognen. Sover generelt ...

Annonce

... godt.
15/16-17/18: Flaske, bleskift, leg, putte på armen.
Resten af dagen indtil ca. kl. 20-22: Meget urolig, vil kun sove på armen, spiser små og hyppige måltider.
Nat: Alt efter hvornår hun er faldet i søvn, vågner hun 1 eller 2 gange i løbet af natten. Hun spiser fint om natten, og er meget nem at få til at sove igen – om natten har vi slet ingen problemer med at få hende lagt igen.

Mine spørgsmål til dig er derfor;

- Gør vi os selv og hende en bjørnetjeneste ved at lade hende falde stort set i søvn på vores arm, inden vi putter hende? Hvis det er der, hun er mest tryg, må hun sove på min arm hele dagen, men jeg vil heller ikke risikere, at hun kun kan sove der.

- Vi har overvejet at købe en slyngevugge, og hvis det er det, der skal til, bruger jeg gerne pengene på det, men jeg ønsker på den anden side heller ikke at give hende dårlige vaner (altså at hun kun vil falde i søvn, når hun er i bevægelse). Hvad er din anbefaling?

- Vi forsøger at gøre det samme hver aften (lege, bleskift og nattøj, flaske), men i og med at hun ikke har en helt fast rytme dagen igennem, er det svært at holde en fast rutine, fordi hun ikke spiser, sover og leger på samme tidspunkt hver dag. Nogle dage falder hun i søvn for natten kl. 20, andre dage er det først kl. 22. Hvornår bør en decideret putterutine være på plads?

- Typisk spiser hun i starten af en vågenperiode. Bør vi også tilbyde hende en flaske, når hun begynder at blive træt, selvom hun ikke giver tegn til at være sulten? Vi har forsøgt at made hende flere gange i løbet af dagen, men det har indtil videre kun resulteret i, at hun tager meget små mængder.

- Hvordan skal vi agere, når hun egentlig bør sove, men er lysvågen og smiler/snakker til os, når vi går ind til hende, efter hun har grædt?

- Skal vi prøve at lægge hende i seng på et bestemt tidspunkt hver aften, selvom hun egentlig ikke er træt? Vi har et par aftener, efter at have prøvet alt andet, haft succes med, at jeg går i seng samtidig med, at vi lægger hende. Vi synger og nusser, og på et tidspunkt falder hun til ro (hun græder ikke, hun ligger bare og leger med sine hænder) og sover.

- Om natten sover hun som sagt rigtig godt – ofte kan hun sove 5-6 timer i streg, hvilket vi sige, at der godt kan gå 6-7 timer fra sidste måltid om aftenen til første måltid om natten. Er det for lang tid? Jeg vågner hver nat af mig selv, og hvis jeg kan se på uret, at der er gået op mod 7 timer siden sidste måltid, tager jeg hende op, selvom hun stadig sover. Når hun så får flasken, er hun meget sulten, men hun vågner bare ikke af sig selv. Skal jeg bare lade hende sove, eller skal jeg vække hende om natten (også min bemærkning om hendes vægtøgning taget i betragtning)?

Det blev et langt brev – håber det er til at finde rundt i.

Mange hilsner fra
Anna Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder