Gode råd til søvn - fortsættelse

23. april 2019

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Gode råd til søvn - fortsættelse

Hej, Helen.

Jeg har - omend lidt sent - lige lidt supplerende bemærkninger/spørgsmål til dit sidste svar om søvn. Vi skulle bare lige have påskeferien overstået.

Vores datter har to nusseklude, som hun er meget glad for, og som vi altid bruger, når hun skal puttes. Det er dog ikke nok til at give hende tryghed, hvis hun er meget urolig i forbindelse med puttetid. Så bliver de som oftest skubbet ud gennem tremmerne i hendes seng, frem for at hun ligger og nusser med dem. Derefter mosler hun rundt og sætter sig op og lægger sig ned på skift. Vi prøver at sige "Læg dig ned, nu skal du sove osv.", men man kan lægge hende ned 50 gange, blot for at hun sætter eller rejser sig op med det samme igen. Sådan fortsætter det gerne i en time - også selvom vi først putter hende kl. 21. Det er, som om puttetidspunkt ikke ændrer det store på den tid, det tager at putte hende.

Du har helt ret i, at hun har en sen søvnfase. Det har hun faktisk altid haft. Vi har før prøvet at ændre lidt på det, men problemet var før, at hun sjældent sov på samme tid hver dag pga. sygdom og uro, så det var rigtig svært at komme ind i en god rutine med et fast puttetidspunkt. Derfor også svært at ændre på "rutinen".

Nu er der så en rutine, men selv hvis hun bliver puttet sent, vågner hun senest kl. 7 næste morgen. Det gælder, hvad enten hun sover 8 ...

Annonce

... eller 10 timer om natten. Hun sover som oftest igennem i øjeblikket og så fra klokken 21.30-22 til klokken senest 7.

Derefter sover hun til middag omkring 11.30 og så gerne 3-3,5 timer. En sjælden gang også 4 timer. Denne lur har vi haft prøvet at lægge tidligere på dagen for at give plads til en ekstra lur senere, så vi kunne få dækket hendes søvnbehov. Det har dagplejemor også prøvet, men "problemet" er, at hun som oftest sover 3-4 timer, uanset hvad tid hun bliver lagt. Og så er hun svær at lægge senere på dagen. Det er derfor svært at få plads til to lure i hendes hverdag, medmindre man vækker hende ... og det har vi indtil videre ikke nænnet, for så sidder hun som sådan en zombie frem til næste lur og virker slet ikke frisk.

Jeg plejer normalt at gå en tur med hende, når jeg henter hende. Så har hun indimellem taget en lille powernap på 20-30 min. mellem kl. 16 og 17. Vi ved godt, at hun ikke bør sove så sent, men sommetider har hun bare virket så træt sidst på dagen, at hun ikke lod til at kunne holde sig vågen til aftensmaden.

Og når jeg så har regnet det samlede antal søvntimer ud på en dag, har hun ikke været dækket helt ind. Er det bedre at vække hende fra den første lur, selvom hun virker så træt, eller skal vi bare fortsætte, som vi gør nu?

Tak for virkelig gode og brugbare svar.

De bedste hilsener,
Malene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.