Brev:
Gode råd til søvn - fortsættelse
23. april 2019
Alder:
14 mdr.
Gode råd til søvn - fortsættelse
Hej, Helen.
Jeg har - omend lidt sent - lige lidt supplerende bemærkninger/spørgsmål til dit sidste svar om søvn. Vi skulle bare lige have påskeferien overstået.
Vores datter har to nusseklude, som hun er meget glad for, og som vi altid bruger, når hun skal puttes. Det er dog ikke nok til at give hende tryghed, hvis hun er meget urolig i forbindelse med puttetid. Så bliver de som oftest skubbet ud gennem tremmerne i hendes seng, frem for at hun ligger og nusser med dem. Derefter mosler hun rundt og sætter sig op og lægger sig ned på skift. Vi prøver at sige "Læg dig ned, nu skal du sove osv.", men man kan lægge hende ned 50 gange, blot for at hun sætter eller rejser sig op med det samme igen. Sådan fortsætter det gerne i en time - også selvom vi først putter hende kl. 21. Det er, som om puttetidspunkt ikke ændrer det store på den tid, det tager at putte hende.
Du har helt ret i, at hun har en sen søvnfase. Det har hun faktisk altid haft. Vi har før prøvet at ændre lidt på det, men problemet var før, at hun sjældent sov på samme tid hver dag pga. sygdom og uro, så det var rigtig svært at komme ind i en god rutine med et fast puttetidspunkt. Derfor også svært at ændre på "rutinen".
Nu er der så en rutine, men selv hvis hun bliver puttet sent, vågner hun senest kl. 7 næste morgen. Det gælder, hvad enten hun sover 8 eller 10 timer om natten. Hun sover som oftest igennem i øjeblikket og så fra klokken 21.30-22 til klokken senest 7.
Derefter sover hun til middag omkring 11.30 og så gerne 3-3,5 timer. En sjælden gang også 4 timer. Denne lur har vi haft prøvet at lægge tidligere på dagen for at give plads til en ekstra lur senere, så vi kunne få dækket hendes søvnbehov. Det har dagplejemor også prøvet, men "problemet" er, at hun som oftest sover 3-4 timer, uanset hvad tid hun bliver lagt. Og så er hun svær at lægge senere på dagen. Det er derfor svært at få plads til to lure i hendes hverdag, medmindre man vækker hende ... og det har vi indtil videre ikke nænnet, for så sidder hun som sådan en zombie frem til næste lur og virker slet ikke frisk.
Jeg plejer normalt at gå en tur med hende, når jeg henter hende. Så har hun indimellem taget en lille powernap på 20-30 min. mellem kl. 16 og 17. Vi ved godt, at hun ikke bør sove så sent, men sommetider har hun bare virket så træt sidst på dagen, at hun ikke lod til at kunne holde sig vågen til aftensmaden.
Og når jeg så har regnet det samlede antal søvntimer ud på en dag, har hun ikke været dækket helt ind. Er det bedre at vække hende fra den første lur, selvom hun virker så træt, eller skal vi bare fortsætte, som vi gør nu?
Tak for virkelig gode og brugbare svar.
De bedste hilsener,
Malene