Svar: Sove på maven om natten
25. februar 2019
Alder:
10 mdr.
Kære Zadeh
Tak for dit brev og korte præcise spørgsmål :)
Med den alder din dreng har, så må han gerne lægge sig om på maven om natten. Det er helt okay. Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet: "Når dit barn selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven". (Citat: Forebyg vuggedød og undgå skæv hovedfacon og fladt baghoved, pjece til forældre, 2011).
Han bør stadig sove på en flad madras, uden hovedpude og uden løse tæpper, bamser eller andet i sengen. Og det anbefales, at børn sover med en babydyne indtil 1 års alderen, hvor man så kan skifte til en junior dyne...
Du skal være opmærksom på, at børn i din drengs alder, godt kan have svært ved at finde en stilling at sove i, og at han også nogle gange lægger sig op i kravlestilling, rokker frustreret frem og tilbage, og ikke kan finde ud af at komme ned at ligge igen, hvorfor du derfor må hjælpe ham med stillingskift. Det er helt okay. Måske skal han hjælpes om på ryggen igen, måske skal han puttes lidt på siden... Hjælp ham med at finde en rar stilling at ligge i, giv ham dynen på, som han måske har sparket af og hjælp ham på den måde til ro igen. Gerne ude at tage ham op, vugge ham, gå rundt med ham, hoppe på en pilatesbold eller lignende om natten.. blot hjælpe ham med stillingskift, kærtegn og beroligende ord :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske