Brev:
17 måneder og vågner om natten
25. februar 2019
Alder:
17 mdr.
17 måneder og vågner om natten
Hej Helen
Jeg har en dreng på halvandet år, som har meget svært ved at sove og som vågner mange gange om natten.
Han er et dele barn, da faren og jeg er gået fra hinanden, så hver anden weekend er han hjemme hos sin far. Han sover på ejet værelse og det gør han også hjemme hos sin far.
Det store problem er, at Magnus ikke kan falde i søvn selv. Derudover så vågner han også hver gang han mister sin sut, så hverken han eller jeg får meget søvn.
Jeg er ikke i tvivl om, at det er et tryghedsproblem samtidig med, at han er afhængig af sin sut og kan ikke selv finde den om natten. Jeg ved bare ikke hvordan jeg giver ham den tryghed der skal til, for at han kan lære at sove og falde til ro selv.
De mange opvågninger går ud over mit overskud, humør og præstation på arbejdet. Så jeg har brug for hjælp. Jeg resourcer meget og har gjort længe, for at finde ud af, hvad jeg skal gøre, men intet virker. Han er på det seneste kun blevet værre.
Jeg tager ham ikke ind og sove på mit værelse, da han til tider sover uroligt. Derudover så vågner han også, når jeg vender mig i sengen, så det er en ond cirkel. Jeg har en stol inde på hans værelse, som jeg sidder i, til han er faldet i søvn om aftenen og så går jeg ud. Nogle gange vågner han af det, da mit gulv knirker og så bliver han ulykkelig over at jeg går. Når det så endelig lykkedes at forlade værelset, så vågner han jo om natten (mindst 4-5 gange lige for tiden 10-15 gange) og græder. Så må jeg ind og give ham sutten og sidde på stolen ved siden af hans seng, indtil han sover igen.. men også om natten kan han vågne af, at mit gulv knirker når jeg går..
Nogle aftner, når jeg har prøvet at få Magnus til at sove i en time, men ikke kan få lov til at gå, så tager min kæreste over og så sover Magnus indenfor 20 minutter. Han sover dog stadig ikke hele natten og om natten tager jeg selv Magnus og så har vi et helvede igen. Dog er det ikke altid, at min kæreste kan få ham til at sover om aftenen heller og det er begyndt at tage op til alt mellem 2 og 5 timer, før han sover om aftenen. Og her vågner han stadig mange gange om natten!
Jeg vil jo gerne have, at han føler sig tryg på sit værelse, så på det seneste har jeg prøvet at ligge mig ind på en madras på hans værelse om natten, så han kunne høre mig og på den måde finde tryghed. Men det er ikke en løsning på længere sigt, da jeg stadig ikke sover godt, når han “larmer” i søvne. Derudover virker det ikke mere, da han stadig vågner og græder selvom jeg ligger nede på madrassen og siger “shhhh”, når han vågner, han bliver ved med at græde, til jeg sætter mig i stolen og nusser ham.. Jeg er træt og løbet tør for idéer!
Til info, så sover han til lur våde formiddag og eftermiddag, for ellers hænger han ikke sammen i løbet af dagen. Så bliver han puttet cirka kl 18, da det er der han begynder at blive træt. Vi står op kl 6 om morgenen.
Jeg søger råd til putningsritual (altså nogle specifikke ritualer som jeg kan afprøve) og til hvordan jeg kan lære Magnus at sove, uden mor ved hans side. Så når han er i sin lette søvn, at han så kan falde i søvn igen. Uden gråd selvfølgelig og uden at jeg skal være der. For jeg savner at have overskud til mit barn. Jeg prøver, men det er svært nogle gange, når man ikke får mere end maks 2 timers sammenhængende søvn.
Venlig hilsen
Træt mor