Svar: 17 måneder og vågner om natten

25. februar 2019

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Og tak for din fine beskrivelse - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig og komme med lidt råd :)

Det første, som jeg umiddelbart tænker, når jeg læser din beskrivelse igennem er, at din dreng bliver puttet for tidligt. Du fortæller, at du ofte putter ham omkring kl 18, og at han starter dagen omkring kl 06, derudover sover han ofte to lure dagligt, hvilket naturligvis er helt okay - han står jo tidligt op :)

Det gennemsnitlige søvnbehov, når man er ca 1.5 år gammel - er 13-13.5 time i døgnet. Du skriver ikke, hvor lange hans dagslure er, men hvis han f.eks. sover 2-2.5 time samlet i løbet af dagen, så vil hans nattesøvn skulle vare ca. 11 timer. Det betyder, at hvis han står op kl 06, så vil han skulle puttes omkring kl 19 - hvis han sover mere i løbet af dagen, så vil han naturligt skulle puttes senere - og det er altså en del af forklaringen på, hvorfor det godt kan tage 1-2 timer, før han kan falde i søvn om aftenen. Du skriver, at det nogle gange tager 5 timer, før han sover om aftenen - og igen - det spiller her naturligt ind, hvor meget han sover om dagen og på hvilke tidspunkter...

Jeg vil derfor sende dig en dagsplan, som jeg tænker, det kan se ud, med den alder din dreng har nu:

Vågner og starter dagen omkring kl 06...

Morgen 07: Havregrød, vand eller letmælk af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.

Sover formiddagslur - sover måske 45-60 minutter...

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, kylling, pastaskruer, ½ hårdkogt æg mv. Og må også gerne få varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs... Vand af kop.

Sover middagslur - sover måske 1.5-2 timer....

Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Frugtgrød med lidt letmælk, eller måske lidt fintrevet råkost, vand af kop

Aften 17.30: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller letmælk af kop.

Kommer i bad, frotteres med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød, ca. kl 18.45-19, som fast del af hans putteritual og får derefter børstet tænder.

Puttes til natten ca. kl 19-19.30 - afhængig af, hvor lang middagslur han har taget, altså hvor meget dagssøvn han får...

Det er vigtigt, at hans puttetidspunkt er rigtigt, så han er parat til at sove, når du putter ham - og jeg håber, at dagsplanen kan være med til at give lidt idé om, hvornår dette kan være og hvordan hele dagen bør skrues sammen, for at han netop er parat til at sove.. herunder også vigtigheden af et aftenbad, som ligger ca en time før putning, og en efterfølgende godnatgrød, som giver ro i maven og sikrer, at han ikke vågner og f.eks. søger sutten, fordi han reelt er sulten eller tørstig...

Når du putter ham, så må du meget gerne starte som nu med at sætte dig i stolen. Det er dog vigtigt, at du ikke bare sidder der.. men at du f.eks. læser en historie højt for ham eller taler dagen igennem med ham, og hjælper ham med at bearbejde nogle af dagens oplevelser, eller holder hænderne på ham og sygner en godnatsang eller lignende. Det vil også være rigtig godt, hvis han har en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende, som han kan putte sig med. Bamse, putteklud osv. skal fungere som substitut for dig og også følge med ham til far, når han bor der i weekenden. Det kan være en slags bindeled mellem hans to hjem, institutionen osv. og dermed noget som giver tryghed på sigt.

Når han så er puttet og ligger i sin seng, så vil jeg anbefale, at du bruger det jeg kalder for strygetøj metoden. I stedet for at blive siddende og han ligger og holder øje med om du går, eller at du går fra ham og han så bliver ...

Annonce

... ked af det, så vil jeg anbefale, at du stiller dig og stryger tøj eller lægger tøj sammen. Det er vigtigt, at du stiller dig på værelset eller lige ved døren. Det er vigtigt, at han ikke behøver rejse sig for at sikre, at du er der, men at han netop kan se dig fra sin seng og dermed blive liggende i sin seng...

Når du står og stryger eller lægger tøj sammen, så signalerer du, at du har noget kedeligt at lave, når han skal sove. Du sidder ikke og venter på at han skal sove, men laver noget praktisk og at han trygt kan blive i sin seng - du er der, du passer på ham, men er der på afstand. Du viser ham, at når han skal sove så sker der ikke noget spændende, der er ikke noget sjov, ikke noget hyggeligt, det er faktisk ret kedeligt det du laver (stryge tøj og lægge tøj sammen) og derfor kan han ligeså godt lægge sig til at sove. Du viser ham også, at du ikke forsvinder fra ham, men er der, passer på ham, så at sove er trygt og godt ...

Du må meget gerne småsnakke med ham. Han kan kalde på dig "mmooaaar?!" og du kan svare "ja jeg er lige her skat", så han hele tiden bekræftes i, at du ikke går fra ham, men stadig ligger i sin seng, lidt på afstand af dig. Rejser han sig, kan du også give ham en lille kærlig kommando "Læg dig ned skat, læg dig ned". Det at han selv lægger sig gør, at han bedre bliver liggende. Hvis du hele tiden går hen og lægger ham ned, så virker det som en fjeder, hvor han rejser sig igen og igen....

Hvis han smider sutten på gulvet, når du går hen til dit vasketøj, så lader du den ligge, indtil du har lagt et par bluser sammen eller strøget en skjorte, så samler du den op, og går tilbage ti ham med sutten, putter ham og går tilbage og tager dig af dit vaske- eller strygetøj igen. Så du hele tiden signalerer, at det er sovetid for ham, at du er der, passer på ham og ikke forlader ham, han kan trygt blive liggende i sin seng.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Stille og roligt kan du så udvide metoden ved at have et formål med at gå kortvarigt fra ham. Du kan f.eks. sige "jeg henter lige en skorte mere", så går du ud, henter en skjorte og kommer tilbage. Han lærer, at når du går, så er du kun kortvarigt væk. Han lærer at regne med det du siger - at du kommer tilbage - og han lærer at han derfor godt kan ligge i sin seng uden at du er der hele tiden. Og gradvist kan du så forlænge tiden, hvor du går og indtil du kommer tilbage.

Det vil naturligt tage tid - og det er vigtigt, at putningen hos far også fungerer, så jeres dreng generelt er glad for at sove og forbinder søvn med noget trygt, dejligt og rart. Det er vigtigt, at hans puttetidspunkt som sagt passer - med to lure dagligt, kan han højst sandsynligt ikke sove allerede kl 18 og det er synd for alle, at forsøge dette eller forvente dette... :)

Og så er der problematikken med sutten. Jeres dreng lyder til at have det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det handler om, at han er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af sin sut og reagerer hver gang han mangler den i munden, med det resultat at du igen og igen skal give ham sut om natten. Det går ikke.

Det er vigtigt, at du arbejder bevidst på, at han kan finde sin sut selv. Dette skal du øve om dagen - give ham sut i hånden og selv lade ham vende den rigtigt, komme den i munden, eller lægge den på bordet foran ham og selv lade ham komme den i munden. Om natten skal du koble hans sut til en bamse eller sutteklud, og lade ham selv finde den og komme den i munden... Og så vil det også være rigtig godt, hvis du kan forsøge at minimere behovet for sut, så han kun får den, når han skal sove og så vidt muligt ikke har den i munden hele dagen... Det er vigtigt, at han kan finde trøst og ro på anden måde end via sutten, ligesom sut i munden hele dagen kan have betydning for hans sproglige udvikling...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre