Svar: Hvor sikres min datter nok søvn
10. januar 2019
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Undersøgelser viser, at op mod 60 % af de 3 årige stadig kan have stor glæde af en middagslur midt på dagen - og det gælder især de børn, som skal meget tidligt op, og hvor det naturligt er svært at sikre dem en tilstrækkelig lang nattesøvn. Det er dog ikke altid, at det kan lade sig gøre at få en middagslur eller et hvil midt på dagen, når man går i børnehave, og så er I nødt til at forsøge at sikre den ekstra søvn derhjemme.
Det betyder, at hvis jeres datter skal op kl 06, så vil det være godt, hvis hun kan ligge i sin seng senest kl 19, så hun får sine 11 timers søvn. Og i weekenden vil det så være rigtig godt, hvis hun enten kan få lov til at sove lidt længere og vågne af sig selv, eller kan sove en lur midt på dagen.. Udfordringen her er dog, at hun stadig er så lille, at hun vil have svært ved at skifte rytme. Det kan godt forvirre hendes indre ur, hvis hun i weekenden kan sove længe eller sover til middag og det ikke kan lade sig gøre i hverdagene, men I er nødt til at forsøge om I på den måde kan sikre hende ekstra søvn.
Det kan være meget svært at putte hende tidligere end kl 19, hvis I skal nå at lave mad og hygge lidt sidst på dagen, men hvis hun ofte virker træt og parat til at sove før, så kan det være en god idé at rykke jeres spisetid lidt frem, for at give mere tid om aftenen. Måske kan I nå at spise omkring kl 17.30.. Det afhænger naturligt af, hvornår I er hjemme fra arbejde...:)
For lillebror vil det ikke være helt så problematisk, for han vil naturligt stadig blive tilbudt formiddagslur og middagslur i vuggestuen og vil derfor samlet kunne få sit søvnbehov rigtig fint dækket. Dagssøvnen vil for ham gøre det op for den manglende nattesøvn og når I lægger tiden, han sover om dagen sammen med hans nattesøvn, så får han den søvn, som han har behov for. Han kan altså flekse betydeligt mere, end storesøster kan.
Det vil være rigtig godt at tale med børnehaven om, hvorvidt der er mulighed for at få et middagshvil i løbet af dagen, hvis jeres datter virker træt og til at have behov for det. Netop fordi hun er et af de børn, som kommer meget tidligt op. Der er naturligt forskel på om man afleveres kl 07.15 eller først kl 09.. og derfor må der tages lidt individuelle hensyn i børnehaven.
Det vil også være rigtig godt, hvis I kan forsøge at minimere ture i supermarkedet og ud af huset om eftermiddagen. Efter en lang dag i børnehave, hvor jeres datter har været tidligt oppe, været aktiv og har fået masser af stimuli, så er det vigtigt at give hende ro til at koble fra og slappe af - også selvom hun ikke nødvendigvis sover, så kan roen være vigtig for hende :) Og tager I hende med i butikker eller lignende, så vil I sandsynligvis hurtigt mærke, hvis hun er træt og mangler overskud :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske