Svar: Hvor sikres min datter nok søvn

10. januar 2019

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Undersøgelser viser, at op mod 60 % af de 3 årige stadig kan have stor glæde af en middagslur midt på dagen - og det gælder især de børn, som skal meget tidligt op, og hvor det naturligt er svært at sikre dem en tilstrækkelig lang nattesøvn. Det er dog ikke altid, at det kan lade sig gøre at få en middagslur eller et hvil midt på dagen, når man går i børnehave, og så er I nødt til at forsøge at sikre den ekstra søvn derhjemme.

Det betyder, at hvis jeres datter skal op kl 06, så vil det være godt, hvis hun kan ligge i sin seng senest kl 19, så hun får sine 11 timers søvn. Og i weekenden vil det så være rigtig godt, hvis hun enten kan få lov til at sove lidt længere og vågne af sig selv, eller kan sove en lur midt på dagen.. Udfordringen her er dog, at hun stadig er så lille, at hun vil have svært ved at skifte rytme. Det kan godt forvirre hendes indre ur, hvis hun i weekenden kan sove længe eller sover til middag og det ikke kan lade sig gøre i hverdagene, men I er nødt til at forsøge om I på den måde kan sikre hende ekstra søvn.

Det kan være meget svært at putte hende tidligere end kl 19, hvis I skal nå at lave mad og hygge lidt sidst på dagen, men hvis hun ofte virker træt og parat til at sove før, så kan det være en god idé at rykke jeres spisetid lidt frem, for at give mere tid om aftenen. Måske kan I nå at spise omkring kl 17.30.. Det afhænger naturligt ...

Annonce

... af, hvornår I er hjemme fra arbejde...:)

For lillebror vil det ikke være helt så problematisk, for han vil naturligt stadig blive tilbudt formiddagslur og middagslur i vuggestuen og vil derfor samlet kunne få sit søvnbehov rigtig fint dækket. Dagssøvnen vil for ham gøre det op for den manglende nattesøvn og når I lægger tiden, han sover om dagen sammen med hans nattesøvn, så får han den søvn, som han har behov for. Han kan altså flekse betydeligt mere, end storesøster kan.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være rigtig godt at tale med børnehaven om, hvorvidt der er mulighed for at få et middagshvil i løbet af dagen, hvis jeres datter virker træt og til at have behov for det. Netop fordi hun er et af de børn, som kommer meget tidligt op. Der er naturligt forskel på om man afleveres kl 07.15 eller først kl 09.. og derfor må der tages lidt individuelle hensyn i børnehaven.

Det vil også være rigtig godt, hvis I kan forsøge at minimere ture i supermarkedet og ud af huset om eftermiddagen. Efter en lang dag i børnehave, hvor jeres datter har været tidligt oppe, været aktiv og har fået masser af stimuli, så er det vigtigt at give hende ro til at koble fra og slappe af - også selvom hun ikke nødvendigvis sover, så kan roen være vigtig for hende :) Og tager I hende med i butikker eller lignende, så vil I sandsynligvis hurtigt mærke, hvis hun er træt og mangler overskud :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien