Svar: Laver lort i underbukserne

9. september 2022

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

Kære M.´s mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter.

Det kan naturligvis ikke udelukkes, at det er en mental hurdle, som jeres datter skal over, og at hun derfor skal hjælpes på toilettet, støttes i at det er helt okay at presse sin afføring ud, når hun sidder der, at I er der, passer på hende osv. så hun oplever det som noget, der ikke er farligt. At hun på denne måde kan få lidt små succesoplevelser at bygge videre på og derfra naturligt selv begynder at søge toilettet... MEN, jeg kan ikke lade være med at bide mærke i, at du skriver, at hun faktisk har haft problemer med hård mave siden 2 års alderen, og at det siden dengang faktisk har været et problem med afføringen...

Og nu hvor hun er 4 år gammel, så tænker jeg faktisk, at I bør få undersøgt, hvad der er årsagen til hendes afføringsproblemer.

Der findes børneinkontinensklinikker rundt om i landet, og I kan tale med jeres læge om, hvorvidt det vil være relevant, at I bliver henvist til et sådan sted.

Hos langt de fleste børn skyldes afføringsproblemer forstoppelse (hos 90%). Og selvom jeres datter bliver behandlet med Movicol, så kan hun faktisk godt være forstoppet. Hun kan godt have en knold af afføring siddende, og det kan være nødvendigt, at hun bliver tømt rigtigt ud - ligesom det er vigtigt, at der så holdes gang i maven efterfølgende. Det er også sådan, at når man mærker, at man skal have afføring, så er det vigtigt at gå på toilettet. Hvis man holder sig, så forsvinder afføringstrangen ofte hurtigt igen, og næste gang man så har afføringstrang, så har man sjældent en normal tarmtømning - hvilket igen vil give forstoppelsesproblemer. Især hvis det sker gentagende gange.

Når jeg læser din beskrivelse af jeres datter, så lyder det umiddelbart, som om, at hun godt kan mærke afføringstrang, og nogle gange holder hun sig, f.eks. i børnehaven, andre gange reagerer hun på det - nogle gange så søger hun toilettet, men mange gange går hun afsides og laver i bukserne. Jeg kan dog ikke helt tyde, om hun nogle gange faktisk klatter i bukserne, så hun ikke helt har fuld kontrol over det, det er sikkert også svært for jer helt at finde ud af...

Forstoppelse og afføringsinkontinens ...

Annonce

... opstår ofte fordi:

- Barnet holder sig, mærker afføringstrang, men undlader at gå på toilettet. Barnet har altså vænnet sig til at overhøre kroppens signaler.
- Barnet har smerter ved endetarmen, f.eks. rifter, så det gør ondt at presse. NOgle børn har en perianal infektion, der skal behandles.
- Barnet har dårlige toiletvaner - det kan skyldes dårlige toiletforhold i institutionen eller at toilettet er "åbent", så alle kan komme ind og forstyrre.
- Barnet drikker ikke tilstrækkeligt og har dårlige mad-spisevaner. Det kan være, at barnet ikke spiser figerrigt nok eller generelt ikke spiser varieret nok.
- Barnet er bange for at gå på toilettet, har dårlig erfaring med at skulle have afføring på toilettet.

Og hos enkelte børn, vil man finde ud af, at der er en bagvedliggende sygdom, der kan forklare årsagen til afføringsproblemet. Hos nogle børn skyldes det noget fysiologisk f.eks. en mave-tarm-sygdom, andre børn har en neurologisk lidelse, og atter andre har f.eks. allergi overfor komælk eller har en atypisk cøliaki...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg tænker altså, at det er vigtigt at finde ud af, hvad årsagen er hos jer, så jeres datter får den hjælp, som hun har behov for. Start derfor med at tale med jeres læge igen.

Har hun problemer med rifter eller infektion ved endetarmen, så skal dette behandles. Derudover skal hun måske tømmes ud med afføringsmiddel, og hun skal fortsat behandles med afføringsmiddel, så hendes mave holdes igang. Det er også vigtigt, at I er meget opmærksomme på hendes væskeindtag, og på hvordan hendes kost sammensættes bedst muligt. Og så skal hun have faste toilettider - gerne to gange dagligt, hvor hun hjælpes med at sidde på toilettet og have afføring der. Toilettiderne må gerne ligge ca 15 minutter efter et måltid. Det vil være rigtig godt, hvis hun kan sidde på toilettet i 5-10 minutter af gangen - som hun nu kan koncentrere sig omkring. Hun må meget gerne have fodstøtter og et toiletbræt, så hun føler, at hun sidder godt og kan sidde afslappet - og I må f.eks. gerne læse historie imens. Det er vigtigt, at det bliver en hyggestund, og noget I gør stille og roligt:)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder