Svar: Laver lort i underbukserne
9. september 2022
Alder:
4 år, 1 mdr.
Kære M.´s mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter.
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at det er en mental hurdle, som jeres datter skal over, og at hun derfor skal hjælpes på toilettet, støttes i at det er helt okay at presse sin afføring ud, når hun sidder der, at I er der, passer på hende osv. så hun oplever det som noget, der ikke er farligt. At hun på denne måde kan få lidt små succesoplevelser at bygge videre på og derfra naturligt selv begynder at søge toilettet... MEN, jeg kan ikke lade være med at bide mærke i, at du skriver, at hun faktisk har haft problemer med hård mave siden 2 års alderen, og at det siden dengang faktisk har været et problem med afføringen...
Og nu hvor hun er 4 år gammel, så tænker jeg faktisk, at I bør få undersøgt, hvad der er årsagen til hendes afføringsproblemer.
Der findes børneinkontinensklinikker rundt om i landet, og I kan tale med jeres læge om, hvorvidt det vil være relevant, at I bliver henvist til et sådan sted.
Hos langt de fleste børn skyldes afføringsproblemer forstoppelse (hos 90%). Og selvom jeres datter bliver behandlet med Movicol, så kan hun faktisk godt være forstoppet. Hun kan godt have en knold af afføring siddende, og det kan være nødvendigt, at hun bliver tømt rigtigt ud - ligesom det er vigtigt, at der så holdes gang i maven efterfølgende. Det er også sådan, at når man mærker, at man skal have afføring, så er det vigtigt at gå på toilettet. Hvis man holder sig, så forsvinder afføringstrangen ofte hurtigt igen, og næste gang man så har afføringstrang, så har man sjældent en normal tarmtømning - hvilket igen vil give forstoppelsesproblemer. Især hvis det sker gentagende gange.
Når jeg læser din beskrivelse af jeres datter, så lyder det umiddelbart, som om, at hun godt kan mærke afføringstrang, og nogle gange holder hun sig, f.eks. i børnehaven, andre gange reagerer hun på det - nogle gange så søger hun toilettet, men mange gange går hun afsides og laver i bukserne. Jeg kan dog ikke helt tyde, om hun nogle gange faktisk klatter i bukserne, så hun ikke helt har fuld kontrol over det, det er sikkert også svært for jer helt at finde ud af...
Forstoppelse og afføringsinkontinens opstår ofte fordi:
- Barnet holder sig, mærker afføringstrang, men undlader at gå på toilettet. Barnet har altså vænnet sig til at overhøre kroppens signaler.
- Barnet har smerter ved endetarmen, f.eks. rifter, så det gør ondt at presse. NOgle børn har en perianal infektion, der skal behandles.
- Barnet har dårlige toiletvaner - det kan skyldes dårlige toiletforhold i institutionen eller at toilettet er "åbent", så alle kan komme ind og forstyrre.
- Barnet drikker ikke tilstrækkeligt og har dårlige mad-spisevaner. Det kan være, at barnet ikke spiser figerrigt nok eller generelt ikke spiser varieret nok.
- Barnet er bange for at gå på toilettet, har dårlig erfaring med at skulle have afføring på toilettet.
Og hos enkelte børn, vil man finde ud af, at der er en bagvedliggende sygdom, der kan forklare årsagen til afføringsproblemet. Hos nogle børn skyldes det noget fysiologisk f.eks. en mave-tarm-sygdom, andre børn har en neurologisk lidelse, og atter andre har f.eks. allergi overfor komælk eller har en atypisk cøliaki...
Jeg tænker altså, at det er vigtigt at finde ud af, hvad årsagen er hos jer, så jeres datter får den hjælp, som hun har behov for. Start derfor med at tale med jeres læge igen.
Har hun problemer med rifter eller infektion ved endetarmen, så skal dette behandles. Derudover skal hun måske tømmes ud med afføringsmiddel, og hun skal fortsat behandles med afføringsmiddel, så hendes mave holdes igang. Det er også vigtigt, at I er meget opmærksomme på hendes væskeindtag, og på hvordan hendes kost sammensættes bedst muligt. Og så skal hun have faste toilettider - gerne to gange dagligt, hvor hun hjælpes med at sidde på toilettet og have afføring der. Toilettiderne må gerne ligge ca 15 minutter efter et måltid. Det vil være rigtig godt, hvis hun kan sidde på toilettet i 5-10 minutter af gangen - som hun nu kan koncentrere sig omkring. Hun må meget gerne have fodstøtter og et toiletbræt, så hun føler, at hun sidder godt og kan sidde afslappet - og I må f.eks. gerne læse historie imens. Det er vigtigt, at det bliver en hyggestund, og noget I gør stille og roligt:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske