Brev:
Søvn, gråd og uro
10. september 2022
Alder:
2 mdr.
Søvn, gråd og uro
Kære Helen.
Her kommer mit første brev til dig. Det bliver et lidt langt skriv så du kender baggrund mm. Håber du kan finde hovede og hale i det.
Vi er en familie på 4. Far, mor og vores 2 skønne børn.
Vi har sammen en skøn datter fra 14. og i juli fødte jeg vores dejlige lille baby bror. På nu 8 uger (korrigeret 10).
Jeg har været sygemeldt en del år pga. angst problematikker og far er professionel musiker og underviser der ud over også.
Vores datter på 8 er en intelligent, følsom, sensitiv, temperamentfuls, kærlig og omsorgsfuld pige som går i 2 klasse.
Vores start som 4 kløver har været hård!
Storesøster reagere langt mere voldsomt end vi havde forstillet os. Hun vil ikke lytte til os, skælder og smælder og har tilmed spyttet mig i hovedet. Vi kan ikke få hende i seng i ordentlig tid og hun vil ikke afsted om morgnen. (Vi skal til en familie terapeut vi har fundet, på onsdag som skal hjælpe os med disse problematikker). Hun knus elsker dog sin bror som får en masse kærlighed.
Og Far har haft en enormt travlt sommer, med mange koncerter, musikskrivning mm.
Grundet lillebrors problematikker som bliver beskrevet næst, storesøsters og fars fravær, har vores familie været meget splittet, jeg kan ikke være alene med begge børn, da de begge pt. Tager flere timer at putte til nat :(!
Så storesøster er enten ved nær familie eller med far på arbejde.
Jeg selv er bange for jeg er ved at få en efterfødselsreaktion, som læge, sp og min mand også er inde over, jeg har fået en henvisning til psykolog hjælp, så nu skal jeg bare have fundet en psykolog.
Nu til baby. Lillebror startede med at sove det meste af tiden de 2 første uger.
Og så kom gråden, han skreg nok 2/3 dele af sin vågen tid i 3 uger, som så stille bliver bedre nu
Vores Sundhedsplejeske mistænkte silent refluks(det er dog afkræftet).
Vi var ved lægen og børnelæge som mente han var helt fin og sagde at nogle børn bare er mere krævende end andre.
Nu går han til kiropraktor som har fundet låsninger i hans nakke. Der udover har han ikke taget vildt meget på, det er som min Sundhedsplejeske siger, ikke fordi han lider, men han er en slank dreng og jeg er lidt bange for at han faktisk er mere sulten. Han virker ikke altid til at være så effektiv ved brystet. Og med hans vægt og problematikker kan jeg ikke lade være at tænke på om han sulter.
Vi har nu en smilende dreng meget af tiden, pludrende, opsøgende og nysgerrig.
Men han er stadig også en del utilfreds, han virker meget motorisk urolig og har svært ved at give slip.
Han nægter at bruge sut, han vil ikke ligge i barnevognen, han vil ikke tage en flaske, han vil ikke køre i bil og han kan ikke lide at blive båret i vikle.
Efter mavepinen er den eneste måde han kan falde i søvn på, svøbt hoppende på en yogabold. Det var den eneste måde vi kunne trøste ham på, bare lidt på daværende tidspunkt.
Han bliver ofte urolig bare han fornemmer det er sovetid, Jeg starter hver putning med at tilbyde bryst(som oftets afvises) og så sut og nussekuld, jeg synger jeg ved en lærkerede, nusser og putter ham med en dyne. Men han spraller, spjætter og køre rundt med hovedet. Indtil han til sidst bliver ulykkelig, så bliver han svøbt og kommer i armene og falder så til ro efter 15 minutters gråd gennemsnitteligt om dagen hvor han så kan ligges i slyngvugge og han græder noget længer om aftenen. Om natten sover han ok men ammer MEGET.
Jeg syntes det er så hårdt at min lille baby græder hver gang han skal sove. Og det er også som om han begynder at forbinde mine arme med søvn og derfor kan blive ulykkelig når jeg holder ham, hvis han tror han skal sove.
Jeg havde sådan glædet mig til at have en lille baby til at sove på mig igen, i min favn og på mit bryst. Men det gider han ikke, han kan simpelthen ikke finde ro.
Jeg føler mig som verdens dårligste mor, det er som om intet fungere.
Jeg kunne virkelig godt bruge nogle tips og tanker til hvordan vi bedst hjælper vores lille dreng med at få nogle bedre “vaner”.
For jeg er ved at føle mig tyndslidt, isoleret og ensom, grundet at jeg ikke rigtig kan få lillebror med ud af huset uden gråd osv.
Hvordan lære jeg ham det bedst?
Og vores familie har det generelt bare svært lige nu.
Vi har virkelig brug for nogen succeser, glade tider og rutiner.
Med venlig hilsen
en træt udkørt mor.