Laver lort i underbukserne

9. september 2022

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

Laver lort i underbukserne

Kære Helen

Vi oplever udfordringer i forhold til afføring herhjemme. Vores datter M. har altid, siden hun var lille baby haft udfordringer med at komme af med sin afføring. Da hun var helt lille var det engang imellem, men jeg vil skyde på, at hun var omkring 2 år, da vi fast måtte hjælpe hende med at kunne få det ud.

Omkring de 2 år oplevede vi oftere og oftere, at hun i en time eller nogle gange over flere timer kæmpede for at få lorten ud i bleen...ofte med perioder på en halv time hvor hun lå i gråd. Ofte var det store knoldede lorte som jo skyldes, at vi havde og stadig har, svært ved at få nok væske i hende.

Vi begyndte at give Glycerol de gange hvor vi kunne se, at det ville trække ud. Og det var hjælpsomt, men som tiden gik ville hun ikke have noget op til at hjælpe, hun endte med at virke panisk omkring det så vi stoppede det med det samme. Talte med lægen som anbefalede movicol til børn. Hun får det i saft og ved ikke at hun får noget, da hun ellers ikke vil drikke det. Hun har generelt haft effekt af det, i perioder kræver det mere end andre, for at få noget ud hver eller hver anden dag.

I foråret 2021 hvor hun var 3 år, der begyndte hun at ville af med bleen. Vi prøvede at gå roligt frem ved at bruge ble som underbukser, men ret hurtigt nægtede hun ble og ville bare ha underbukser på. Vi fik fastholdt ble til natten.

Selve tissedelen ...

Annonce

... er gået rigtig fint, og det har hun helt styr på i dag. Det er lidt sværere med afføring. Da hun overgik helt til ble, sagde vi og BH til hende, at hvis hun havde brug for ble til at lave lort var det helt okay. Men hun er aldrig kommet og bede om det.

Herhjemme er det sådan at halvdelen af tiden, så hvis hun kan mærke der er noget på vej så løber hun ud til toilettet og får det ordet, og kalder når hun skal tørres. Den anden halvdel så trækker hun sig til side eller ind på værelset, siger nej til at hun skal lave lort, og så ligger hun der og laver det i underbukserne. Når vi beder hende sætte sig på wc og se om hun kan få mere ud, så nægter hun. Vi har prøvet at bruge Hr. Pølle bogen, og den synes hun var god og sjov en periode.

I børnehaven går det fint med at tisse på toilettet, men lort der søger hun altid et privat sted hen og laver det i underbukserne. I hendes bletid var hun altid ret privat omkring det, og jeg tænker hun i BH måske finder det svært, da alle kan komme ind i rummet, og for hende kan det tage tid at få den ud.

Vi ved ikke helt hvad vi skal stille op. Vi giver movicol hver dag, for at prøve at sørge for, at de ikke skal være svære at få ud. Men den sidste tid har vi herhjemme sværere og sværere ved at få hende til at søge toilettet, når hun kan mærke det kommer.

Hvad er dine tanker omkring vores situation.

Kærlig hilsen
M.'s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"