Brev:
Laver lort i underbukserne
9. september 2022
Alder:
4 år, 1 mdr.
Laver lort i underbukserne
Kære Helen
Vi oplever udfordringer i forhold til afføring herhjemme. Vores datter M. har altid, siden hun var lille baby haft udfordringer med at komme af med sin afføring. Da hun var helt lille var det engang imellem, men jeg vil skyde på, at hun var omkring 2 år, da vi fast måtte hjælpe hende med at kunne få det ud.
Omkring de 2 år oplevede vi oftere og oftere, at hun i en time eller nogle gange over flere timer kæmpede for at få lorten ud i bleen...ofte med perioder på en halv time hvor hun lå i gråd. Ofte var det store knoldede lorte som jo skyldes, at vi havde og stadig har, svært ved at få nok væske i hende.
Vi begyndte at give Glycerol de gange hvor vi kunne se, at det ville trække ud. Og det var hjælpsomt, men som tiden gik ville hun ikke have noget op til at hjælpe, hun endte med at virke panisk omkring det så vi stoppede det med det samme. Talte med lægen som anbefalede movicol til børn. Hun får det i saft og ved ikke at hun får noget, da hun ellers ikke vil drikke det. Hun har generelt haft effekt af det, i perioder kræver det mere end andre, for at få noget ud hver eller hver anden dag.
I foråret 2021 hvor hun var 3 år, der begyndte hun at ville af med bleen. Vi prøvede at gå roligt frem ved at bruge ble som underbukser, men ret hurtigt nægtede hun ble og ville bare ha underbukser på. Vi fik fastholdt ble til natten.
Selve tissedelen er gået rigtig fint, og det har hun helt styr på i dag. Det er lidt sværere med afføring. Da hun overgik helt til ble, sagde vi og BH til hende, at hvis hun havde brug for ble til at lave lort var det helt okay. Men hun er aldrig kommet og bede om det.
Herhjemme er det sådan at halvdelen af tiden, så hvis hun kan mærke der er noget på vej så løber hun ud til toilettet og får det ordet, og kalder når hun skal tørres. Den anden halvdel så trækker hun sig til side eller ind på værelset, siger nej til at hun skal lave lort, og så ligger hun der og laver det i underbukserne. Når vi beder hende sætte sig på wc og se om hun kan få mere ud, så nægter hun. Vi har prøvet at bruge Hr. Pølle bogen, og den synes hun var god og sjov en periode.
I børnehaven går det fint med at tisse på toilettet, men lort der søger hun altid et privat sted hen og laver det i underbukserne. I hendes bletid var hun altid ret privat omkring det, og jeg tænker hun i BH måske finder det svært, da alle kan komme ind i rummet, og for hende kan det tage tid at få den ud.
Vi ved ikke helt hvad vi skal stille op. Vi giver movicol hver dag, for at prøve at sørge for, at de ikke skal være svære at få ud. Men den sidste tid har vi herhjemme sværere og sværere ved at få hende til at søge toilettet, når hun kan mærke det kommer.
Hvad er dine tanker omkring vores situation.
Kærlig hilsen
M.'s mor