Svar: Toiletbesøg - 5.3 år

15. maj 2021

Kategori:
Alder:
5 år, 3 mdr.

Kære Tine

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres to dejlige piger :)

Det lyder ganske rigtigt som om, at A. er fysiologisk parat til renlighed. Hun har ingen problemer med at holde sig, hun har fin fornemelse for både vandladnings- og afføringstrang, hun siger selv til, når hun skal på toilettet, og så går I derud, og hun får en ble på og gør, hvad hun nu har behov for, i den...

Men mentalt er hun ikke parat, det er rigtig svært for hende, og hun siger selv "jeg tør ikke" eller "jeg vil ikke", hvilket jo er rigtig fint og noget I naturligt skal anerkende. Og hvordan gør man så det...

Det kan være en god idé at bruge klistermærker og lignende. Altså indføre et belønningssystem, som giver en "gulerod", der måske er så god, at det får hende til at prøve, til at turde.. men det virker tilsyneladende ikke hos jer.

Så kan man også gøre det, at man tager en snak om, at nu er det nu. Læser bøger om emnet, fortæller hende, at I vil hjælpe hende, sætter ord på, at I godt ved, at det er rigtig svært. Nogle børn har glæde af, at man taler med dem om, at de har en drilleblære - og at I sammen vil hjælpe blæren med at finde ud af, hvordan den skal tisse... og så laver man nogle regler om, at I sammen går på toilettet, at hun skal sidde der, I bliver hos hende, holder evt. om hende imens hun tisser, så hun kan være helt tryg ved situationen.

Jeg er ikke tilhænger af, at man "skruer bissen på" og kører en kold tyrker, men mener godt, at man kan støtte, guide, vejlede osv. på en okay måde, samtidig med at man holder fast i at sådan er det nu. Med den alder hun har, og da hun er så talene som hun er, og faktisk selv giver udtryk for, at det er lidt pinligt ...

Annonce

... med bleen, så vil det være en god idé at tage en snak med hende om, hvordan I kan komme væk fra bleen. Hun har måske selv forslag til, hvordan det kan lade sig gøre - hvis I så hele tiden er der til at betrygge og beorlige, hjælper osv. så hun ikke føler sig alene i processen. Det er noget I gør sammen, og I tror på, at hun godt kan, selvom det er svært :)

Og så er der også den mulighed, at hun stadig får en ble på, men at hun nu skal sætte sig på toilettet, når hun tisser og laver i bleen. Det er på toilettet det foregår. Og stille og roligt kan hun så måske nå frem til, at det kan være okay at forsøge uden bleen. Finde ud af, at det faktisk ikke er så slemt. Og jo flere gange hun oplever, at det lykkes på toilettet, jo flere små succesoplevelser hun får, jo mere er der at bygge videre på - og jo mere modig bliver hun naturligt også :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Måske vil løsningen hos jer netop være en overgang, hvor hun starter med bleen på toilettet, og derefter prøver uden. Jeg tænker, at I skal sætte jer ned, tage en snak med hende om, hvordan I sammen vil løse det her, og hvad der skal ske nu - og så holde fast i dette, og at I vil hjælpe hende. Naturligvis lytte til hende, lytte til de forslag, som hun selv kommer med, anerkende hendes følelser og de ting hun siger - I ved godt, at det er svært, I ved godt, at hun ikke kan lide det, I forstår godt, at hun er utryg ved det osv. Men I gør det sammen, I holder om hende og er der for hende, det er helt okay og sammen skal det nok lykkes. Men måske skal hun lige have lov til at vænne sig til toilettet med bleen først - før hun så har modet til at forsøge helt uden ble :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine