Brev:
Toiletbesøg - 5.3 år
15. maj 2021
Alder:
5 år, 3 mdr.
Toiletbesøg - 5.3 år
Hej Helen
Vi har tvillingepiger på 5 år og 3 mdr. De er født til termin og vejede begge 3 kg. Ingen komplikationer i hverken graviditet eller fødsel.
De er ikke enæggede og 100% forskellige i både væsen og udseende.
A er social, snakkende, udadvendt, "gammelklog", fornuftig, styrende (på en kærlig måde), opfindsom
B er mere tumling endnu. Mere introvert, leger gerne, men kører hurtigt træt (i hovedet), er meget følsom på alle måder. Meget opmærksom på lyde, dufte, stemninger. Fysisk enormt stærk. Og fysisk størst af de to.
B er renlig. Ikke om natten, men 100% om dagen, og har været det længe, måske omkring et år, måske endda lidt længere. Hun er "fornuftig" omkring det - går selv ud og "tisser af" inden vi fx skal på tur osv. Det er helt naturligt for hende, og hun har egentlig aldrig stillet spørgsmålstegn ved det. Sådan var det bare.
A vil ikke tisse på toilettet. Og da slet ikke lave stort. Sidste sommer var der et par gange, hvor hun smuttede ind og tissede på potten - det skete vel 4-5 gange. Så ligger der en lille tår. Men blæren er ikke tømt, og hun føler stadig trang, så hun må ha' en ble på, og tisse resten deri.
Hun går ikke med ble, men får den på, når hun skal tisse, dvs hun kan fint styre det. Hun kommer og siger, når hun skal tisse, så går vi ud på toilettet, hun sidder der lidt, men der kommer ingenting. Hun kan holde sig ENORMT længe, næsten ½ døgn. Vi ender med at give hende en ble på, da vi dels ikke kan nænne, hun skal holde sig, og dels jo ved, det ikke er sundt.
I og med hun er et meget talende / kommunikerende væsen, har vi prøvet at tale med hende om det. Om at vi må give det lidt længere tid på toilettet, inden hun giver op og hopper ned. Men hun siger vedholdende at "jeg tør ikke" eller "jeg vil ikke". Hun holder sig, når hun sidder på toilettet, og venter kun på bleen, så hun kan lade det komme dér.
I børnehaven har personalet egentlig sagt, at "det skal nok komme", og de har også været gode til ikke at presse og stresse hende, men for nylig nævnte vores søde pædagog, at nu er A begyndt at "skamme" sig lidt over at skulle have bleen på - de andre børn må helst ikke se det. Og det syntes pædagogen var synd, så hun foreslog, vi "skruede bissen på" og sagde til A, at nu er der simpelthen ikke flere bleer i skabet, så nu er det wc'et.
Det kan vi dog ikke få os til - især fordi vi ved, hun kan holde sig så længe (og gør det!)
Vi har prøvet at lave en lille bog, hvori hun må sætte et klistermærke når det er lykkedes - da var der et par dage, hvor hun tissede få dråber, men derpå skyndte sig ned igen. -Så kunne man jo sætte et klistermærke i bogen... Men hun gjorde sig ikke færdig, og følte stadig trang. Tissede derpå i bleen.
Det har hele tiden været vigtigst for os, at hun tømmer blæren og ikke holder sig for længe...
Men nu synes vi, hun er så gammel, at det faktisk er synd for hende, hun ikke bare kan gå ud og tisse ligesom de andre børn i børnehaven.
Hvad søren gør vi? Hun har bare en enorm modstand mod det wc... Hun sidder fint på det med bræt osv. Er ikke bange for at sidde der.
Håber du har et råd...
Det er ikke for vores skyld, hun skal lære det. Men for sin egen.
Kærlig hilsen
Tine