Svar: Pokemon kort giver problemer

28. august 2019

Kategori:
Alder:
5 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine åbne og ærlige tanker :) Og tillykke med fødselsdagen:)

Jeg kan godt forstå, at du sidder med en stor klump i halsen og er rigtig ked af situationen - for det er virkelig også en rigtig ærgerlig situation... og jeg kan til fulde sætte mig ind i din lyst til at købe det "kæmpekort", fordi I så får "løst den nuværende situation og naturligt så kan tale med jeres dreng om, at det gør I ikke igen"... Problemet er, at jeg desværre ikke tror, at det vil løse særlig meget...

Der er ingen tvivl om, at skolestart er svært, og at venskaber og relationer børnene imellem betyder rigtig meget. For børn i 5-6 års alderen betyder det rigtig meget at "passe ind" og netop ved skolestart, så skal hvert barn finde sin rolle. Der bliver dannet forskellige grupper, der sker en form for hieraki i klassen, i frikvartererne og også i SFOen om eftermiddagen - og der er ingen tvivl om, at selvom børn i denne alder stadig lytter meget til mor og far, og den nære familie stadig er rigtig vigtigt, så vil børn i denne alder også lytte rigtig meget til, hvad de andre i klassen/skolen/SFOen siger og gør. Og det er bestemt ikke rart at blive holdt uden for en leg, fordi man ikke har de rigtige pokemon-kort.

Det er dog ikke hverken jeres drengs eller jeres opgave at købe pokemon kort for at børnene kan finde ud af at lege sammen - og problemet er, at det jo højst sandsynligt ikke kun er jeres dreng, som er ked af det og som ikke trives i den nuværende situation. Når børnene stiller betingelser til hinanden omkring bestemte kort for at kunne være med i en leg, så vil mange børn være kede af det. Mange vil føle at, de mister kort, at kort tages fra dem, andre vil trods det at de har kort med kunne blive holdt udenfor, vil føle sig snydt, og hvad med de børn, som ikke ejer pokemon-kort, eller hvor forældrene ikke har råd til at købe kort til dem...

Den kultur, som du selv kalder det - bør der gøres noget ved. Du skriver, at skolen har forbudt leg med Pokemon-kort, og det er jo egentlig fint, og det viser jo også, at skolen faktisk er bevidst om problemet, MEN det ændrer dog ikke ved, at reglerne omkring kortene for at være med i leg stadig gælder mellem børnene, og det er en pædagogisk opgave at lære børn, hvordan man leger sammen, hvordan alle skal kunne være med i leg, hvad det betyder at være en god ven, hvad det betyder at give plads til forskellighed, hvordan man kan anerkende hinanden osv. fordi vi naturligt alle sammen har noget at byde ind med. Hvis man ikke som voksne arbejder bevidst med at hjælpe børnene med at være sammen på en god måde, lærer børnene om tolerance og respekt for hinanden, så vil problemerne jo fortsætte, så er det blot noget andet end kort, som pludselig er bestemmende for, om man kan være med. Pokemon-kortene vil højst sandsynligt blive erstattet af noget andet.

Når man starter i skole, er det vigtigt at lære hinanden at kende, og det er ...

Annonce

... vigtigt at alle føler sig trygge og godt tilpas - og jeg tænker, at det er der rigtig mange børn, som ikke gør i øjeblikket - på grund af pokemon-kort. De børn, som har kort - de er naturligt med, og de børn som ikke har, de bliver holdt udenfor... og det er grobund for bevidst udelukkelse og dermed mobning.

Jeg tænker, at det her er noget, I er nødt til at tale med både klasselærere og også personalet på SFOen omkring. Det er ikke noget, som jeres dreng (og de andre børn) kan håndtere alene, her er voksne nødt til at gribe ind. Og det er ikke nok at komme med et forbud, det er vigtigt at arbejde bevidst med børnene om at skabe gode relationer, og hvad det betyder. Hvis ikke de allerede har eller kender "Fri for mobberi", var det måske en måde at få ændret nogle ting og begynde at se lidt anderledes på, hvad børnene leger med, hvordan og hvorfor og hvordan man kan hjælpe dem til bedre relationer og leg.

Jeres dreng bliver naturligt dybt ulykkelig, når han har lovet noget, som han nu ikke kan holde, og han kan slet ikke overskue konsekvensen af, hvis det så gør, at han ikke kan være med i leg, for der er naturligt ikke noget, han ønsker mere end at være en del af gruppen og have nogen at lege med... Men der er noget grundlæggende forkert i at "købe sine venner", og det skal han naturligvis lære. Han kan dog ikke lære det ved at modtage en besked som "du har selv rodet dig ud i problemet, så nu må du selv løse det". Han forstår jo ikke, hvad konsenvenserne er, han kan ikke forholde sig til, hvorvidt pokemon-kort er dyre eller ej, eller hvordan man egentlig tjener penge. Og han ved ikke, hvad han ellers skal gøre, hvis han gerne vil lege med de andre...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derfor tænker jeg, at I skal hjælpe ham ved at holde fast i, at det er forkert at skulle give pokemon-kort for at kunne være med i en leg. I kan sagtens sætte ord på, at I godt forstår, at han bliver ked af det, at I godt ved, at han føler, at han har gjort noget forkert, men der er ikke noget galt med ham - der er noget galt med situationen. Og at det er rigtig godt, at han kommer og fortæller jer, hvad der foregår, fordi I naturligt vil hjælpe ham med at løse det og tale med de voksne om det, så det kan blive ændret.

Det lyder som om, at det vil være rigtig godt at tale med SFOens ledelse allerede nu - måske deltager der en fra SFOen i skolehjemsamtalerne i næste uge, men det lyder som om, at det kunne være en idé at nævne problematikken inden. Jeg synes ikke det er noget, som lige hurtigt skal nævnes i døren, men I kan overveje at ringe, eller I kan sende en besked via intra - men dog kun til ledelse af SFO/klasselærer ikke åbent til hele klassen. Fremlæg problematikken så objektivt som muligt, og jeres bekymring for hvordan pokemon kortene påvirker trivslen blandt børnene, så I via dialog kan få skabt nogle gode rammer for børnene og deres kammeratskab...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger