Svar: Baby 7 mdr. vil igen ikke spise

21. januar 2020

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - velkommen til :)

Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret, for din datters indtag - du fortæller jo, at hun tidligere har tabt sig to kurver, amningen har måtte stoppe, og I gik over på fuld flaske, hvilket du har oplevet rigtig hårdt - og det ligger naturligt i dig, at det med mad og mælk er vigtigt, det fylder meget.. Når vores børn lukker munden og afviser mad og mælk, så gør det naturligt noget ved os forældre - vi ved jo godt, hvor vigtigt det er, at de spiser, og der er jo ikke noget vi ønsker mere end at kunne give dem den mad og mælk, som de har behov for...

Når det er sagt, så fortæller du dog også, at lillepigen stortrives. Hun er rigtig god i sin kontakt, og hun udvikler sig rigtig godt både motorisk og mentalt. Hun sover også rigtig godt om natten og lyder til umiddelbart at have en fin rytme. Jeres sundhedsplejerske roser hende og er ikke bekymret for hendes trivsel og udvikling. Det skal du også prøve at holde fast i :)

Det vil være rigtig godt, hvis du kan give hende 4 flasker i døgnet nu, hvor hun er 7 måneder gammel. Og jeg anbefaler, at disse flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at hun ikke længere skal tilbydes flaske om formiddagen - heller ikke selvom hun ikke har spist så meget morgenmad eller mellemmåltid. Det er vigtigt, at hun tilbydes rigtig mad og ikke for meget mælk, for netop også at give plads til en lidt større frokost.

Du skal prøve at sige til dig selv, at de hyppige måltider er vigtigt, det er bedre at hun spiser lidt og tit end få og store måltider. Og hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så går der ikke så lang tid, før hun tilbydes mad igen - og her vil hun så måske spise lidt mere. Så lidt og tit er godt og vigtigt.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan starte hvert måltid med mad i hånden. Det at sidde med noget i hånden, gumle, gnaske, sutte osv. stimulerer hende for det første mundmotorisk, så hun bliver bedre til at spise - men det signalerer også at det er spisetid, hun forberedes på at der kommer mere mad om lidt, hendes spytsekretion stimuleres, så hun bedre kan bearbejde skemaden, når den kommer osv. Så start med mad i hånden, lad hende sidde og gumle og gnaske imens du laver skemaden klar og følg så efter med skemaden.

Varier meget gerne mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad, så hun får så stor en variation som muligt. Prøv med forskellige grødtyper - havregrød, øllebrød, flerkornsgrød vil være rigtig godt nu. Vær opmærksom på at den hjemmelavede grød ofte er lidt grovere i konsistensen end de færdiglavede produkter. Hvis hun har svært ved konsistensen af den hjemmelavede grød, så kan du blande hjemmelavet sammen med færdiglavet og gradvist vænne hende til at grøden godt kan være grovere.

Prøv med forskellige middagsretter fra glas, som passer til børn i 6-8 måneders alderen - og giv hende mad, som tager udgangspunkt i jeres mad. Hun skal have mad med meget mere smag og bid nu. Og hun må meget gerne få nogle af de gammeldags retter som f.eks. "boller i karry", "kartoffelmos og millionbøf", "frikadeller med kartofler" osv. Du skal naturligvis servere maden moset og i meget små bidder, så hun kan spise det. Hun bør ikke få komælk endnu, så lav retterne uden mælk, men brug grøntsager i stedet, lav f.eks. tomatsovs eller blot en smørsovs... eller tag noget fra til hende, før du kommer mælk i til jer andre:)

Suppler gerne med kogte grøntsagsbuketter i hånden, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende, som hun igen kan sidde og sutte og gnaske på - og følg så efter med lidt på en ske.. Små bidder af indmaden af en frikadelle kan gives direkte i ...

Annonce

... munden eller kan moses sammen med lidt kartofler og gives på ske eller gaffel... så hun smager og oplever, at hun spiser det samme som du :)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre

Morgen 7.30: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, og du følger efter med lidt havregrød eller øllebrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur og skal ikke tilbydes flaske først

Frokost 11.30-12: Ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter, lidt agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca 13.30 som nu

Eftermiddag 15.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.

Aften 17.30-18: Starter med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen, ristede rugbrødsbjælker og lignende og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, mad med mere smag og mere bid. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til natten ca 19-19.30

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Som du kan se, så ligner min dagsplan meget jeres - eneste forskel er, at jeg starter hvert måltid med mad i hånden og derudover mere og mere rigtig mad, mad med mere smag og bid, flere og flere fødevarer - naturligt serveret i en konsistens og på den måde, som passer til hendes alder.

I min bog "Helens bog om børn og mad" finder du dagsplaner, opskrifter osv.

Den grød og mos, som du laver udelukkende til din datter bør indeholde mme og fedtstof, så hun får mad, der er ekstra energiberiget. Det lyder ikke som om, at din datter får for meget mælk - heller ikke om natten - og det er rigtig dejligt, at hun umiddelbart sover godt her.

Hold fast i de hyppige måltider :)

Sørg for at det er hyggeligt at spise, der skal være en god stemning ved middagsbordet, I spiser sammen, spiser samme mad, du må meget gerne verbalisere positivt omkring maden og f.eks. sige "mmm mam-mam-mam" - på den måde gør du hende opmærksom på maden, at maden smager godt og anerkender hendes naturlige lyst til også selv at pludre mere og mere og samtidig vil mam-mam gøre, at du åbner munden, så hun kan spejle sig i dette :)

Hvis hun ikke kan finde ud af at komme maden i munden selv, altså holde maden i hånden, smage og undersøge maden på denne måde, så må du hjælpe hende. Du må gerne holde maden for hende og lade hende sidde og smage og se om hun så selv på sigt viser interesse for selv at forsøge sig. Du kan også forsøge med en frugtfeeder, babyfeeder - som er en lille beholder, som hun kan sidde med. Du kan komme kogte grøntsager, frugt osv. i beholderen og lade hende sutte på dette. Det giver naturligt ikke samme øvelse, som at sidde med maden direkte i hånden, men det kan måske øge hendes interesse...

Du kan også prøve med lidt ""linseringe" og "ærtepuffer" - det laver blandt andet Semper. Eller Ellas Kitchen "grab me babysnacks og kiks". Ikke fordi hun skal have en masse af sådanne ting, men fordi det nogle gange kan være med til at øge hendes interesse og stimulere hende til selv at føre maden til munden, smage og gnaske... og hen af vejen kan du så forsøge med flere rigtige madvarer og den mad, som I andre spiser :) Da hun er småtspisende, så er det naturligt ekstra vigtigt, at hun ikk fylder sig med snacks som puffer og kiks, men i stedet spiser rigtig frugt, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.