Svar: Hvor meget skemad?

6. november 2019

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Tak for dit brev - dejligt at høre, at I har min bog om børn og mad, og er glade for og finder inspiration i den, tak :)

Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtig tidspunkt at starte med skemaden. Jeres datter lyder parat og tager rigtig fint imod både grød og mos, og det lyder også som om, at hendes mave følger godt med...

Jeg ser derfor ikke nogen problemer i, at I øger hendes indtag, så hun tilbydes ¾-1 dl. grød og mos til frokost og aften. Derudover skal hun stadig tilbydes samme antal flasker, som hun plejer - det er helt okay at mælkeindtaget falder lidt, men der er naturligt grænser for, hvor meget det må falde. Min umiddelbare tanke er, at hvis hun ofte drikker mellem 150-200 ml af hver flaske, og hun får 6 flasker i døgnet, så vil hun få sit behov fint dækket. som nævnt i tidligere brev, vil hun sandsynligvis begynde at få behov for en drømmeflaske sen aften i takt med at skemaden fylder mere og mere. Dertil kommer, at hun stille og roligt også skal tilbydes vand af kop sammen med skemaden, og det vil på sigt også være med til at udgøre lidt af hendes væskebehov. ...

Annonce

... Lige nu er det naturligvis begrænset, hvor meget vand hun kan finde ud af at drikke, men øvelse gør mester, så det kommer :)

Når hun bliver omkring 6 måneder, vil det være rigtig fint at begynde med lidt morgengrød, så hun tilbydes skemad 3 gange dagligt, og stille og roligt kan hun så også her tilbydes lidt mellemmåltider. Det vil i den alder stadig være rigtig godt, at I holder mængden af skemad lidt nede, så hun ikke spiser alt for store måltider, men stadig har plads til mælken i maven - det er først i 7 måneders alderen, at skemaden begynder at erstatte et par af flaskerne.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er hele tiden en balance - hvor meget skemad I kan give, for at der stadig er plads til mælken og så længe hun ikke er ældre end hun er, så er mælken stadig hendes hovedindtag. Nogle børn spiser store portioner og drikker stadig deres mælk, hvor andre børn ikke får mælk nok, hvis skemaden fylder for meget. I er derfor nødt til at prøve jer lidt frem og se, hvordan I bedst finder balancen hos jeres datter...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held lykke :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor