Svar: Lyserødt udflåd

29. juli 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære du

Tak for dit brev og alle dine tanker :) Og stort tillykke med at du venter dig, hvor er det bare dejligt! :)

Nu er jeg jo ikke jordmoder eller læge, men som jeg læser dit brev og din beskrivelse, så skyldes den pletblødning eller det lyserøde udflåd, som du har haft i uge 8 højst sandsynligt, at din krop stadig var ved at finde sig til rette med graviditeten. Det er meget normalt, at kvinder oplever en lille pletblødning i starten af graviditeten. Man kalder det implantationsblødning, og det opstår ofte omkring det tidspunkt, hvor det befrugtede æg sætter sig fast i slimhinden i livmoderen eller omkring det tidspunkt, hvor menstruationen normalt ville være kommet.

Nogle gange kan der også opstå lidt blødning i starten, hvis man f.eks. har været gravid med to befrugtede æg, og det ene æg går til grunde. Og blødning kan også opstå i forbindelse med, at du måske har haft sex med din mand, eller simpelthen bare opstå, uden at man kender grunden.

Disse tidlige pletblødninger er ofte ufarlige, det er blødninger senere i graviditeten, som altid bør føre til, at man bliver set af læge eller jordemoder. Det er rigtig godt, at du har kontaktet din læge ...

Annonce

... med det samme, netop for at få ro. Og alt det, din læge har sagt, lyder rigtigt og fint. Og du har helt ret i, at så længe der ikke har været smerter, og din blødning ikke har taget til, og der ikke er kommet frisk blod, så skal du prøve at tage det roligt.

Nu er du i uge 11, du har fået lavet doubletest, og du skal til nakkefoldsscanning om 18 dage. Det lyder som om, at det hele går stille og roligt, som det skal:)

Hvis du er meget urolig og ikke kan vente på scanningen om de 18 dage, så er der intet i vejen for, at du bestiller en ekstra scanning selv. Rigtig mange par vælger at blive scannet en eller flere gange både før uge 12, men også senere i løbet af gravidteten, det der kaldes tryghedsscanning - netop fordi det kan være rart at vide, om alt er okay. Du skal naturligvis ikke gå rundt og være ked af det og unødigt nervøs.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle steder er der åbent i weekenden, og nogle privatklinikker tilbyder også "drop-in", hvis man meget gerne vil have hurtigt svar:)

Jeg håber, at du har fået lidt ro med på vejen herfra, og jeg ønsker dig en rigtig god weekend!:)

- Og så glæder jeg mig til at følge dig og det spirende liv i din mave de næste mange måneder:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder