Svar: Lyserødt udflåd
29. juli 2022
Alder:
0 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og alle dine tanker :) Og stort tillykke med at du venter dig, hvor er det bare dejligt! :)
Nu er jeg jo ikke jordmoder eller læge, men som jeg læser dit brev og din beskrivelse, så skyldes den pletblødning eller det lyserøde udflåd, som du har haft i uge 8 højst sandsynligt, at din krop stadig var ved at finde sig til rette med graviditeten. Det er meget normalt, at kvinder oplever en lille pletblødning i starten af graviditeten. Man kalder det implantationsblødning, og det opstår ofte omkring det tidspunkt, hvor det befrugtede æg sætter sig fast i slimhinden i livmoderen eller omkring det tidspunkt, hvor menstruationen normalt ville være kommet.
Nogle gange kan der også opstå lidt blødning i starten, hvis man f.eks. har været gravid med to befrugtede æg, og det ene æg går til grunde. Og blødning kan også opstå i forbindelse med, at du måske har haft sex med din mand, eller simpelthen bare opstå, uden at man kender grunden.
Disse tidlige pletblødninger er ofte ufarlige, det er blødninger senere i graviditeten, som altid bør føre til, at man bliver set af læge eller jordemoder. Det er rigtig godt, at du har kontaktet din læge med det samme, netop for at få ro. Og alt det, din læge har sagt, lyder rigtigt og fint. Og du har helt ret i, at så længe der ikke har været smerter, og din blødning ikke har taget til, og der ikke er kommet frisk blod, så skal du prøve at tage det roligt.
Nu er du i uge 11, du har fået lavet doubletest, og du skal til nakkefoldsscanning om 18 dage. Det lyder som om, at det hele går stille og roligt, som det skal:)
Hvis du er meget urolig og ikke kan vente på scanningen om de 18 dage, så er der intet i vejen for, at du bestiller en ekstra scanning selv. Rigtig mange par vælger at blive scannet en eller flere gange både før uge 12, men også senere i løbet af gravidteten, det der kaldes tryghedsscanning - netop fordi det kan være rart at vide, om alt er okay. Du skal naturligvis ikke gå rundt og være ked af det og unødigt nervøs.
Nogle steder er der åbent i weekenden, og nogle privatklinikker tilbyder også "drop-in", hvis man meget gerne vil have hurtigt svar:)
Jeg håber, at du har fået lidt ro med på vejen herfra, og jeg ønsker dig en rigtig god weekend!:)
- Og så glæder jeg mig til at følge dig og det spirende liv i din mave de næste mange måneder:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske