Svar: Forstoppelse og afføringskonsistens

9. juli 2021

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål :)

Børns afføringsmønster afhænger ofte af, hvad barnet spiser og drikker. Og det er vigtigt, at barnet spiser så varieret som muligt og drikker godt med vand, for på den måde at holde maven igang naturligt.

Når børn bliver 1 år, så spiser de ofte helt almindelig mad. De får ofte stadig grød om morgenen og nogle gange også til natten. De spiser kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs osv. Og noget af maden skal stadig moses, hvor andet spises i stykker.

Det er vigtigt, at kosten til småbørn indeholder fibre, som giver maven noget at arbejde med, men det er samtidig vigtigt, at jeres dreng ikke udelukkende spiser fiberholdig kost. Det er stadig godt at give ham brød uden hele kerner, og I må meget gerne variere mellem lysere brødtyper, ligesom han også gerne må få en variation mellem fuldkornspasta og ris og så de almindelige lysere typer.

Det er vigtigt, at han får grøntsager, men de bør koges eller lavet i ovnen, og han bør ikke tilbydes for meget råkost. Grøntsager må meget gerne moses med sovs eller kan f.eks. pensles i ovnen med lidt olie.

Det er vigtigt, at han stadig får forskellige fedtstoffer. Selvom vi voksne skal spise fedtfattigt, så gælder det ikke for jeres dreng. Det betyder, at han stadig skal have smør/minarine og lignende på brødet, ligesom han også stadig kan have behov for lidt fedtstof i grød og mos. Når I giver ham mælk og mælkeprodukter, så bør disse have 1.5%, fedtindhold og han må også gerne få surmælksprodukt af sødmælkstypen. Surmælksprodukter kan også være med til at holde maven igang naturligt.

Han må gerne få frugt og bær, men i en balance med andre fødevarer. Ligesom saft og juice ikke skal gives i større mængder. Han bør som udgangspunkt drikke vand og også gerne tilbydes lidt mælk af kop/flaske.

Når jeg nævner disse ting omkring kosten, så er det fordi det naturligt spiller ind på jeres drengs afføring, og hvordan han optager næringen fra den mad han får. Du skriver, at hans afføring varierer fra stenhård til grødet til tynd osv. Og det kan ...

Annonce

... godt hænge sammen med sammensætningen af hans mad. Derfor kan I måske se lidt på, hvad han spiser og ud fra dette vurdere, om I kan ændre noget, som måske kan give ham lidt mere "stabil mave" og som derfor også kan gøre, at han kan trappe ud af Movicol.

Når det er sagt, så kan afføringen dog sagtens variere fra dag til dag. Nogle børn vil i 1 års alderen har afføring dagligt, andre et par gange om dagen, og de kan også have en dag, hvor der slet ikke kommer afføring. Generelt er anbefalingen, at der ikke går mere end 2-3 dage imellem barnets afføringer, da barnet så ofte vil har svært ved at komme af med det, det vil gøre ondt osv. Og det er derfor netop vigtigt at holde barnets mave igang.

Afføringen skal som udgangspunkt være let at komme af med. Når den ligger i bleen, så vil den ofte være blød at se på, ikke knoldet, men stadig let formet. Det kan væren én stor pølse, der er smidig og blød, det kan også være mindre bløde adskilte klumper, men som stadig lette at få ud. Nogle gange kan der også komme en lidt mere grødet afføring og andre gange vil der måske komme et par lidt mere hårde knolde, igen afhængigt af, hvad han har spist - men du må ikke have en fornemmelse af, at det gør ondt på ham, når han skal af med sin afføring, ligesom han ikke bør have diarre, afføringen bør ikke være for tynd. En normalt afføring vil man normalt beskrive som værende "pølseformet, smidig og blød".

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det lyder som om, at jeres dreng har en lidt "livlig" mave, hvis han ofte har afføring 4 gange dagligt og da afføringens konsistens varierer meget. Det kan derfor være en god idé at se lidt på kostens sammensætning, og så kan I også overveje, om I skal prøve at trappe ud af movicol, og se hvordan han reagerer på dette. Hvis han kan klare sig uden, så er det super godt, viser det sig, at han stadig har behov, så er det også helt okay.

Jeg synes også, det vil være en god ide, at I lige drøfter det med lægen, når han skal til 1års undersøgelse :)

Jeg håber, at dette hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke - og tillykke med den første fødselsdag:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor