Svar: Alternativer til Lactulose?
13. juni 2021
Alder:
2 mdr.
Kære lille familie :)
Tak for brevet og dejligt at høre, at I har kunne bruge mit sidste svar :)
Det har været den helt rette beslutning at gå over til flaske og modermælkserstatning - og det skal du/I på ingen måde have det dårligt over! Heller ikke selvom jeres dreng nu har lidt problemer med træg mave - det er okay :)
Laktulose er normalt førstevalget ved behandling af forstoppelse hos små børn. Det kan købes i håndkøb, og ordinationen vil ofte være max 1 ml pr kg fordelt over to doser - morgen og aften, dog max 10 ml i døgnet. Det anbefales, at man forsøger at trappe ud af laktulose, når afføringen igen er blevet normal.. men du har helt ret i, at det ikke altid er muligt hos de mindste børn, og de kan sagtens have behov for laktulose i en længere periode.
Alternativet til laktulose er Movicol Junior. Det bør lægeordineres til børn under 2 år, og så vidt jeg ved, så skal man være lidt påpasselig med at give det til børn under 6 måneder, men det kan du tale med lægen om. Når det er sagt, så bruger man dog også movicol på neonatalafdelinger til de nyfødte og for tidlig fødte børn, så helt små børn må gerne få det, men det er som sagt altid en lægelig vurdring :)
Movicol er et pulver, som skal opløses i vand, og det skal drikkes. Det kan gives lunt, og det tæller ikke med i væskeregnskabet, men kommer ud over de flasker, som jeres dreng ellers får. Doseringen skal aftales med lægen. Det smager af salt, så mange børn kan ikke lide smagen, men nogle børn har stor glæde af at få movicol.
Både Laktulose og Movicol hører til det man kan kalde "osmotisk virkende laksantia", som kort fortalt virker ved at binde vand til tarmens indhold, hvilket gør afføringen blød, så barnet lettere kan komme af med det. Andre laksantia virker f.eks. ved at påvirke tarmperistaltikken, altså tarmbevægelserne, og derfor siger man normalt, at laktulose og movicol ikke giver afhængighed på samme måde, som andre laksantia kan gøre. Det er derfor, at det netop er laktulose og movicol, som anbefales til små børn :)
Det er rigtig godt, at I forsøger med både den gule (SensiPro)og den grønne (Syrnet) allomin. Begge disse erstatning skulle virke mod træg mave. Hvis I synes, at den ene virker bedre end den anden, så må jer dreng godt få 100% af den ene. Det er også fint at give 50/50 eller 60/40 som I gør nu :) Giv ham det som virker bedst :) I skal forøvrigt være opmærksomme på at nedkøle vandet til ca. 40 grader, når I blander Allomin SensiPro, da højere temperaturer vil ødelægge mælkesyrebakterierne og dermed virkningen af dem :)
Det er en god idé at forsøge at give lakulose på en ske. Da det indeholder sukker og derfor klistrer meget, så sætter det sig let fast og på en ske vil det måske være lettere at sikre, at alt kommer med. I kan også blande en lille smule mme ved, så jeres dreng måske lettere kan drikke det af skeen. Prøv det :) Det er jo noget tykt og sejt noget, så opladet i lidt mme vil han måske lettere kunne drikke det - også uden at hoste. Det må dog ikke gives i flasken, da det kan sætte sig fast på indersiden af flasken og I derfor ikke ved, hvor meget han reelt får af det :)
Det er godt, hvis han har afføring en gang i døgnet, og det lyder som om, at hvis I ikke giver ham laktulose, så vil der gå flere dage imellem, samtidig med at hans afføring vil blive mere hård og sværere for ham at komme af med. Det er vigtigt, at han ikke har ondt, når han skal af med afføringen, for det vil naturligt gøre, at han så begynder at holde sig mere, og det er vigtigt, at hans mave fungerer. Hvis hans mave stopper til, så vil det påvirke hans indtag af mælk, han vil få ondt i maven og vil i det hele taget let kunne komme ud af trivsel. Og lige nu beskriver i en dreng, som trives rigtig fint, han tager fint på og sover 2 x 4 timer om natten afbrudt af en flaske - han er glad og har det rigtig godt - og det skal I endelig holde fast i. Der er ingen grund til at ændre noget, som fungerer:)
Lugtende prutter kan godt være tegn på forstoppelse. Hvis afføringen står i tarmen i længere tid og ikke kan komme ud, så dannes der ekstra luft og forskellige gasser i tarmen, og dette vil kunne gøre, at prutterne begynder at lugte dårligt. Det er derfor godt, at I også er opmærksomme på dette :)
Der sker helt tiden ændringer i barnets mave- tarmsystem. Faktisk vil mange børn i 8-9 måneders alderen begynde at få lidt ændringer i deres afføringsmønster og afføring vil kunne ændre lidt farve. Ved fødslen har alle børn gul afføring (når mælken er kommet igennem systemet) og i 8-9 ugers alderen får ca. ⅓ af børnene lidt mere grønlige afføringer. Børn der får modermælkserstatning vil ofte have lidt mere grøn afføring, end børn der ammes. Og i takt med at barnet begynder med skemad, så vil afføringerne ofte skifte farve igen og kan blive mere brunlige. Farven på afføringen og konsistensen afhænger både af, hvad barnet drikker/spiser og barnets alder.
Der kan altså godt være nogle enzymændringer og lignende som spiller ind på hans afføring med den alder han har nu, og jeg tænker derfor, at I skal se det lidt an og forsætte med laktulosen som hidtil. De 2x3 ml fungerer tilsyneladende fint, og jeg tænker, at det lyder til at være en god idé at forsætte - men har lægen sagt, at I skal trappe ud, så drøft det med lægen igen :)
Jeres drengs mave-og tarmsystem modnes gradvist lidt hele tiden, og jeg tænker, at han derfor også gradvist bliver bedre til at nedbryde erstatningen og forstoppelsesproblemerne således vil blive mindre. Men som sagt - nogle børn har brug for laktulose igennem længere tid, for at holde maven igang:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg håber, at der er faldet lidt ro over familien, så I nu kan nyde hinanden :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske