Svar: Trivsel i børnehaven - 3 år, 8 mdr.
21. marts 2020
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære bekymrede forældre
Tak for jeres brev og meget fine beskrivelse af jeres dreng og alle jeres tanker :)
Det er naturligt svært at vurdere jeres dreng gennem en brevkasse, men ud fra det I fortæller så synes jeg, at han lyder til at være en rigtig dejlig dreng, som er rigtig godt igang med en sund og god udvikling - og der er ikke noget i det I beskriver, som umiddelbart får advarselslamperne til at lyse hos mig.
Han er rigtig godt med sprogligt og lyder til på den måde at være lidt forud for sin alder. Det betyder, at han interesserer sig for ting, som børn i 4-5 års alderen interesserer sig mere for, og hans fantasi og lege spejler naturligt dette. Det at han interesserer sig for "de onde", "de farlige", "tyve" og modsætningen "de gode" osv. hører netop den lidt ældre aldersgruppe til. Når han især er glad for at lege med den lidt ældre pige, så er det sandsynligvis fordi de to netop interesserer sig for disse ting og har stor glæde af at dele deres historier og bruger deres fantasi. Når det er svært for ham at dele dette med de lidt større drenge, så er det fordi drengene i 4, 5, 6 års alderen er motorisk hurtigere og stærkere end ham - han kan simpelthen ikke følge med, når de løber stærkt, kører i mooncars eller spiller bold...
Det er altså svært for ham at følge med de lidt ældre drenge motorisk, de løber fra ham og gider ham ikke - hvilket naturligt ikke er særlig rart for jeres dreng at mærke. Det er også svært at lege med de alderssvarende, fordi de sprogligt og mentalt ikke er der, hvor jeres dreng er - og han siger det jo så fint selv "jeg har jo leget far-mor-børn så meget, nu er det lidt kedeligt". Så hvad kan han gøre... han gør jo egentlig det eneste han kan - trækker sig, sætter sig og læser i en bog, eller leder efter pinde, som han kan lege er pistoler...
Jeg synes det er rigtig godt, at I har foreslået pædagogerne at tage ham med i mindre grupper og hjælpe ham med at komme i kontakt med andre. Og jeg synes det er rigtig synd, at der ikke er lyttet til dette forslag... At pædagogerne vil have jeres dreng vurderet på faglig konference tænker jeg dog, at I skal se som noget positivt. Der er sandsynligvis børnepsykolog med på denne konference, og det vil give nogle nye perspektiver i forhold til jeres dreng - og forhåbentlig forslag til, hvordan pædagogerne kan hjælpe ham og støtte ham bedre i hverdagen. Jeres bekymring, for om han f.eks. har en udviklingsforstyrrelse, vil en børnepsykolog også kunne være med til at vurdere. De kan dog ikke sætte diagnoser, det vil i givet fald kræve henvisning, men jeg vil blive overrasket hvis det, ud fra det I fortæller, viser sig nødvendigt...
Jeg tænker faktisk - præcis som I beskriver det - at børnehavens verden simpelthen er for stor og uoverskuelig for ham. Der er over 100 børn samlet i samme hus - og jeg ved godt, at det er hverdagen for mange - men det er bare rigtig hårdt. I skriver selv, at I oplever børnehaven som et rodet sted, I tvivler på, om de har helt kendskab til jeres søn, og det hele virker faktisk lidt kaotisk. De voksne har bare rigtig travlt, de forsøger at gøre deres bedste, men det er desværre ikke godt nok. Der kan sagens være veluddannede dygtige pædagoger - men de mangler hænder, der er for travlt...
Samtidig tænker jeg også, at en normal børnehave på denne måde måske ikke er det optimale for jeres dreng. Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis han kunne være i en institution med færre børn, så hverdagen på den måde var lettere at overskue for ham. Jeg tænker også, at det kunne være en overvejelse værd at undersøge muligheden for at komme i en institution med en anden pædagogik.. I kunne f.eks. overveje om en Rudolf Steiner børnehave villle være noget for jeres dreng...
Rudolf Steiner har nogle andre værdier - de bruger ofte naturen til leg, hvilket vil være rigtig dejligt for en dreng, som elsker at samle pinde og bruge sin fantasi... de prioriterer sanglege og eventyrfortællinger, som jeg tror, at jeres dreng vil elske, da han netop fascineres af film og historier... Hverdagen er ofte tilrettelagt med en del struktur, forstået på den måde, at børnene f.eks. altid siger goddag/farvel, så både aflevering og hentning foregår trygt og på en genkendelig måde. Der er faste tidspunkter for aktiviteter, måltider osv. så hverdagen på den måde er overskuelig...
Som I selv slutter jeres brev med at skrive, så tror jeg faktisk at I har helt ret i, at jeres dreng "bare ikke trives det nuværende sted", og jeg vil derfor foreslå jer, at I undersøger mulighederne for, at han kan komme til en anden og betydeligt mindre institution - og undersøger mulighederne i det område, hvor I bor...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske