Svar: Trivsel i børnehaven - 3 år, 8 mdr.

21. marts 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede forældre

Tak for jeres brev og meget fine beskrivelse af jeres dreng og alle jeres tanker :)

Det er naturligt svært at vurdere jeres dreng gennem en brevkasse, men ud fra det I fortæller så synes jeg, at han lyder til at være en rigtig dejlig dreng, som er rigtig godt igang med en sund og god udvikling - og der er ikke noget i det I beskriver, som umiddelbart får advarselslamperne til at lyse hos mig.

Han er rigtig godt med sprogligt og lyder til på den måde at være lidt forud for sin alder. Det betyder, at han interesserer sig for ting, som børn i 4-5 års alderen interesserer sig mere for, og hans fantasi og lege spejler naturligt dette. Det at han interesserer sig for "de onde", "de farlige", "tyve" og modsætningen "de gode" osv. hører netop den lidt ældre aldersgruppe til. Når han især er glad for at lege med den lidt ældre pige, så er det sandsynligvis fordi de to netop interesserer sig for disse ting og har stor glæde af at dele deres historier og bruger deres fantasi. Når det er svært for ham at dele dette med de lidt større drenge, så er det fordi drengene i 4, 5, 6 års alderen er motorisk hurtigere og stærkere end ham - han kan simpelthen ikke følge med, når de løber stærkt, kører i mooncars eller spiller bold...

Det er altså svært for ham at følge med de lidt ældre drenge motorisk, de løber fra ham og gider ham ikke - hvilket naturligt ikke er særlig rart for jeres dreng at mærke. Det er også svært at lege med de alderssvarende, fordi de sprogligt og mentalt ikke er der, hvor jeres dreng er - og han siger det jo så fint selv "jeg har jo leget far-mor-børn så meget, nu er det lidt kedeligt". Så hvad kan han gøre... han gør jo egentlig det eneste han kan - trækker sig, sætter sig og læser i en bog, eller leder efter pinde, som han kan lege er pistoler...

Jeg synes det er rigtig godt, at I har foreslået pædagogerne at tage ham med i mindre grupper og hjælpe ham med at komme i kontakt med andre. Og jeg synes det er rigtig synd, at der ikke er lyttet til dette forslag... At pædagogerne vil have jeres dreng vurderet på faglig konference tænker jeg dog, at I skal se som noget positivt. Der er sandsynligvis børnepsykolog med på denne konference, og det vil give nogle nye perspektiver i forhold til jeres dreng - og forhåbentlig forslag til, hvordan pædagogerne kan hjælpe ham og støtte ham bedre i ...

Annonce

... hverdagen. Jeres bekymring, for om han f.eks. har en udviklingsforstyrrelse, vil en børnepsykolog også kunne være med til at vurdere. De kan dog ikke sætte diagnoser, det vil i givet fald kræve henvisning, men jeg vil blive overrasket hvis det, ud fra det I fortæller, viser sig nødvendigt...

Jeg tænker faktisk - præcis som I beskriver det - at børnehavens verden simpelthen er for stor og uoverskuelig for ham. Der er over 100 børn samlet i samme hus - og jeg ved godt, at det er hverdagen for mange - men det er bare rigtig hårdt. I skriver selv, at I oplever børnehaven som et rodet sted, I tvivler på, om de har helt kendskab til jeres søn, og det hele virker faktisk lidt kaotisk. De voksne har bare rigtig travlt, de forsøger at gøre deres bedste, men det er desværre ikke godt nok. Der kan sagens være veluddannede dygtige pædagoger - men de mangler hænder, der er for travlt...

Samtidig tænker jeg også, at en normal børnehave på denne måde måske ikke er det optimale for jeres dreng. Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis han kunne være i en institution med færre børn, så hverdagen på den måde var lettere at overskue for ham. Jeg tænker også, at det kunne være en overvejelse værd at undersøge muligheden for at komme i en institution med en anden pædagogik.. I kunne f.eks. overveje om en Rudolf Steiner børnehave villle være noget for jeres dreng...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Rudolf Steiner har nogle andre værdier - de bruger ofte naturen til leg, hvilket vil være rigtig dejligt for en dreng, som elsker at samle pinde og bruge sin fantasi... de prioriterer sanglege og eventyrfortællinger, som jeg tror, at jeres dreng vil elske, da han netop fascineres af film og historier... Hverdagen er ofte tilrettelagt med en del struktur, forstået på den måde, at børnene f.eks. altid siger goddag/farvel, så både aflevering og hentning foregår trygt og på en genkendelig måde. Der er faste tidspunkter for aktiviteter, måltider osv. så hverdagen på den måde er overskuelig...

Som I selv slutter jeres brev med at skrive, så tror jeg faktisk at I har helt ret i, at jeres dreng "bare ikke trives det nuværende sted", og jeg vil derfor foreslå jer, at I undersøger mulighederne for, at han kan komme til en anden og betydeligt mindre institution - og undersøger mulighederne i det område, hvor I bor...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie