Svar: Fladt baghoved hos 5årig

18. februar 2020

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit brev og dine ærlige tanker :)

Skævhed af kraniet kan skyldes flere ting - det kan være lejringsbetinget, som du er inde på, men man kan også have en hovedformsdeformitet på grund af andre faktorer.

Da din datter er 5 år gammel nu, så tænker jeg, at hun har været til flere børneundersøgelser hos jeres læge - og er hendes hovedfacon noget du har talt med lægen om? I første omgang vil det være nødvendigt, at du netop drøfter det med jeres læge, og hvorvidt det er noget, som lægen skønner man kan og skal gøre noget ved. Det er jeres læge, som kan henvise jer videre.

Jeg tænker ikke umiddelbart, at en neurologisk undersøgelse vil være relevant. Jeres datter har ikke nogen sygdomstegn fra sit nervesystem, hverken fra centralnervesystemet (hjerne og rygmarv) eller de perifere nerver. Men det kan du også tale med jeres læge om.

Man kan godt behandle skævt kranie, det der hedder Ortosebehandling. Det består i, at barnet skal bære en speciel hjelm, som forbedrer symmetrien og proportionerne i barnets hovedfacon. Hjelmen laves og behandlingen udføres i samarbejde med bandagist. Men, det anbefales, at denne behandling påbegyndes i 4-7 måneders alderen, det kan dog godt bruge op til ca. 14 måneder. Jo yngre barnet er, jo bedre resultater får man... og da din datter er 5 år, så vil denne metode sandsynligvis ikke have nogen effekt.

Det er, som du skriver, et kosmetisk problem, og måske ser du det mere end andre...? Hvis det er meget tydeligt, så håber jeg, at jeres læge og sundhedsplejerske har drøftet det med jer tidligere...:(

Jeg tænker, at du kan gøre meget ved at overveje, hvilken frisure hun har, og hvordan hun bliver klippet. Hvis hun er langhåret, kan hun evt. bære hestehale, som så vil "hæve" hendes baghoved lidt. Det kan også være at en rund page vil være rigtig fin til hende, fordi det også kan skabe lidt anden hovedfacon. Måske vil pandehår være godt.. Du kan finde en rigtig god frisør, som kan klippe en frisure, som vil være rigtig god til jeres datter.

Jeg har ikke hørt om, at fladt baghoved skulle give koncentrationsbesvær og indlæringsvanskeligheder. Hvis du oplever, at hun får fysiske gener som spændinger i nakken eller ...

Annonce

... hovedpine, så kan det være nødvendigt med fys-behandling og massage. Jeres læge vil kunne vurdere, om jeres datter virker til at have spændinger i nakken, som hun skal have hjælp til at få løsnet. Hovedpine kan dog også være tegn på, at hun måske har brug for briller, og det behøver intet at have med hovedfacon at gøre.

Du skriver, at du er bange for, at din datter risikerer at blive drillet, og at du gerne vil have råd til, hvordan du tackler dette....

Børn kan blive drillet med alt muligt, og alle børn er i princippet udsat og kan opleve drilleri eller mobning - og der er ingen som siger, at din datter vil blive drillet. Viser det sig at hun bliver drillet, så må I tage den derfra. Prøv ikke at tage bekymringerne på forskud :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Generelt er det en god idé, at du opdrager din datter til accept af forskellighed, at det er naturligt, at vi alle er forskellige og ser forskellige ud. At et bestemt udseende ikke gør os bedre end noget andet, at det vigtige ikke er måden, vi ser ud på, men måden vi er på. Tale med hende om, hvordan man er en god ven, et godt menneske, en person som andre gerne vil være sammen med... Børn skal lære tolerance, de skal lære at have respekt for alle, uanset hvordan man ser ud, hvilke evner man har, hvilken personlighed man har osv. Det skal hun og andre børn lære derhjemme, og også i børnehaven og i skolen. Hvis børn generelt har en høj tolerance overfor andre, så vil man opleve mindre drilleri og mobning...

Det er rigtig godt, at du viser din datter, at du elsker hende - ikke fordi hun ser ud på en bestemt måde eller gør noget bestemt, kan noget bestemt, men blot fordi hun er den hun er. Ingen kan tage hendes plads, hun vil altid være noget særligt. Du skal styrke hendes selvværdsfølelse, hendes følelse af at have værdi, fordi hun er den, hun er.

Du skal passe meget på, at du ikke lader din skyldfølelse og din følelse af, at "hun ser forkert ud" gå ud over hende. Hun må ikke gå rundt og have en følelse af, at du synes det ville være bedre, hvis hun så ud på en anden måde. Det er meget vigtigt, at din datter ikke føler sig forkert, for ingen kan lide at føle sig forkerte.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder