Brev:
Sover om dagen, vågen om aftenen
19. februar 2020
Alder:
8 mdr.
Sover om dagen, vågen om aftenen
Kære Helen.
Vil høre om du har et godt råd (igen) til vores lille dreng, som er meget god til at sove om dagen, men stadig er vågen hele aftenen. For en måneds tid siden fik vi ret nemt afviklet den sene powernap, men nu sover han så i stedet bare to meget lange lure og går fortsat først i seng sammen med os ved 22-tiden. Ofte vækker jeg ham fra dagens anden lur ved 17.30 tiden. Vi har også forsøgt at vække ham om morgenen 7.30, som du foreslog og så sov han bare 4 timer i stedet for 3 til formiddagsluren. Hans dag ser typisk sådan ud:
Vågner ved 8-tiden. Kan godt sove til 8.30-8.45, hvis man ligger sammen med ham, men jeg forsøger at det ikke bliver senere end 8. Får morgenmad, leg osv.
Ammes og puttes til formiddagslur efter 2 timer (amning udgår snart, da jeg starter på arbejde og far har barsel om halvanden uge). Sover 3 timer de fleste dage.
Får frokost ved 13-tiden. Leg mv.
Får mellemmåltid ved 15-tiden.
Ammes og puttes til eftermiddagslur ved 15.30-16.tiden. Den lur ligger således ret sent. Sover her halvanden til to timer. Jeg vækker ham, hvis han stadig sover 17.30.
Han er efter den sidste lur vågen i cirka 4,5 time inden han sover til natten og det er så ofte klokken 22.
Vi savner lidt voksentid og når jeg starter på arbejde, vil jeg gerne kunne arbejde lidt om aftenen for at have mere tid med ham om eftermiddagen.
Vil du anbefale at vi vækker, så han ikke sover 3 timer ved første lur eller at vi vækker ham 16.30 ved anden lur? Normalt er jeg ikke så glad for at vække børn. Storebror har altid sovet for lidt og haft travlt med alt andet end at sove.
Det kan også være at det hele ændrer sig af sig selv, når jeg starter på arbejde og far har barsel om halvanden uge.
Om to måneder starter han i vuggestue.
Mange hilsner