Svar: Sover om dagen, vågen om aftenen

19. februar 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

I befinder jer lidt i et dilemma og jeg kan godt forstå, du synes det er svært at vide, hvad der hos jer vil være det rigtige at gøre...

Jeres dreng er 8 måneder gammel, og det betyder, at hans søvnbehov vil være ca. 14-14.5 times søvn i døgnet. Dette ligger ofte godt fordelt sådan, at barnet sover to lure, som sammenlagt varer 2.5-4 timer, og nattesøvnen udgør så alt mellem 10-11.5 time...

Jeres dreng sover ofte en nattesøvn fra kl 22 til 08 - altså 10 timer og om dagen sover han så ofte to lure - som tilsammen varer 4-5 timer. Samlet set får han altså fint sit søvnbehov dækket, og han trives rigtig godt med dette. Men I forældre lyder ikke til at trives helt med det, og I har et ønske om at ændre på hans rytme, så han kan gå tidligere i seng, forlænge sin nattesøvn og sove lidt mindre om dagen. Det forstår jeg godt, og det vil sandsynligvis også passe rigtig godt ind i den rytme, som han vil forventes at skulle have, når han begynder i vuggestue.. problemet er, at man altid skal overveje, hvad man ændrer, hvorfor og hvordan.

Som udgangspunkt så skal børn ikke vækkes. De skal have lov til at sove, når de sover og vil naturligt vågne, friske og veludhvilede, når de ikke har behov for mere søvn. Og dagssøvnen er særlig vigtig. Det er rigtig godt, at han tager de lange lure om dagen. Dagssøvnen kan reparere på dårlige nætter og især dagssøvnen er god til at bearbejde dagens oplevelser, hjælpe kroppen med at restituere sig, ligesom han udskiller væksthormon, hans immunforsvar styrkes osv. når han sover godt om dagen. Derfor er det lidt problematisk at ændre på dette - når han faktisk trives rigtig godt og samlet set sover det han har behov for...

Jeg kan dog sagtens følge jer og behovet for at hjælpe ham til en rytme, hvor han måske er putteklar mellem kl 20-21 og ikke først kl 22. Og det kan I godt forsøge at ændre lidt på. I første omgang er det rigtig vigtigt, at I har et fast stå op tidspunkt om morgenen. Jo senere han står op, jo senere vil han naturligt sove hele dagen, og jo senere vil han gå i seng om aftenen. Det er derfor en god idé at vække ham om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv - og det man kan godt forsvare, fordi han netop har sovet en god lang nattesøvn. Han skal naturligvis vækkes omsorgsfuldt og kærligt, så han vågner stille og roligt op. Det er altså naturligt, at hvis han nogle dage først starter dagen kl 8.30-9, så vil han naturligt sove sent og derfor gå sent i seng. Samlet set får han sin søvn og hans søvnbehov dækkes og er fint fordelt over nat og dag med f.eks. 10.5 + 4 timer...

Derudover er det en god idé at putte ham gradvist tidligere - det vil sige, at hvor han lige nu puttes kl 22, så skal han fremover puttes kl 21.45, 21.30, 21.15, 21.00 indtil I rammer det tidspunkt, som I fornemmer han kan trives med, og som I som familie kan trives med. Og i takt med at han puttetidspunkt om aftenen rykkes frem, så kan I afkorte dagssøvnen. Det betyder altså, at I ikke fra den ene dag skal skære 1-1.5 time af hans dagssøvn men i stedet skære væk med ca. 15 minutter. Altså meget små skridt af gangen.

Det vil rent ...

Annonce

... søvnteoretisk være sådan, at jo længere nattesøvnen gradvist gøres, jo mere vil dagssøvnen naturligt afkortes, og jo større sandsynlighed er der for, at han vågner af sig selv efter kortere tid om dagen. Det er dog min erfaring, at man nogle gange er nødt til at hjælpe barnet lidt på vej og derfor er nødt til at afkorte dagssøvnen gradvist imens man forsøger at forlænge nattesøvnen om aftenen.

Det der er vigtigt er, at man ikke tager søvn væk fra jeres dreng. Han sover jo som han skal og trives med sin søvn og sin rytme - men I trives ikke med det. Derfor er det målet at give ham samme mængde søvn men på tidspunkter, som kan fungere bedre for hele familien.

Da han sover rigtig godt om formiddagen, så tænker jeg, at I godt kan bibeholde den længste lur her. Det er okay, at han sover f.eks. 3 timer. Det er en god lang lur for ham, som sikrer hans behov. Og han trives normalt med netop at sove 3 timers lur her. Så den længde/varighed må I gerne holde fast i - det er ikke meningen, at han skal forlænge sin formiddagslur yderligere, så hvis han ikke vågner efter 3 timer, så må I gerne vække ham.

I takt med, at I rykker hans puttetidspunkt om aftenen frem, så afkorter I dagens 2. lur mere og mere, så han her på sigt måske begynder at sove blot en time.. og på den måde vil han gradvist være parat til at sove tidligere om aftenen. I giver samtidig hans indre ur mulighed for at kunne følge med.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvordan det så vil se ud, når fars barselsperiode stopper, og han skal i vuggestue må tiden så vise. Nogle gange vil det at skulle forholde sig til en helt ny verden her ændre naturligt på søvnen og rytmen. Det kan sagtens tænkes, at han pludselig vil begynde at vende rundt på sine lure, så formiddagsluren bliver den korte og middagsluren den længste. Det kan også være, at han gradvist vil rykke sin formiddagslur, så den kommer til at ligge senere og senere, og at han på den måde går fra to lure til en lidt længere lur midt på dagen. Det er helt okay, det må I tage som det kommer og til den tid :) Rytmen vil til den tid også afhænge af, hvor tidligt I skal op, starte dagen, ud af døren og han skal afleveres i vuggestue...

At bibeholde den længste lur formiddag lige nu lyder til at være den bedste løsning. Det sikrer ham en rytme, som ligner det han normalt har og kan samtidig godt fungere fremadrettet alt efter, hvad han vil vise behov for senere hen :)

Lige nu skal du overveje, hvad der er vigtigst for jer - at han hjælpes til at starte dagen tidligere og gå tidligere i seng, så du og far har mulighed for at sove længere om morgenen, mod at I kan være mere sammen om aftenen. Når I om lidt skal være adskilt hele dagen, er det måske meget rart for dig, at I netop har familietid om aftenen og dermed mere tid sammen. Eller om det er vigtigere for jer at stå tidligere op og så kunne putte ham tidligere om aftenen, fordi du har brug for tid til dig selv, tid sammen med far og tid til arbejde... I kan godt styre ham ind i den rytme, som I ønsker, I skal bare vide, hvad I gør og som sagt overveje hvorfor og hvordan :)

Jeg håber, at ovenstående kan hjælpe lidt videre på vej - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder