Svar: Baby og bad
26. november 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Zadeh
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar :)
Spædbørn har ofte ikke behov for bad flere gange om ugen, men kan godt etagevaskes, hvor man naturligt skal være ekstra opmærksom på alle hudfolder. Men i takt med at barnet bliver ældre, spædbarnet bliver til en aktiv lille baby, så vil det være relevant med hyppigere bad - ofte hver anden dag eller måske 3-4 gange om ugen...
Det handler om, at jo mere mobil baby bliver, jo mere den lille kravler rundt, jo flere nullermænd kan der samle sig mellem fingre og tæer, jo mere skemad barnet tilbydes, jo mere snask kommer der let imellem fingrene, ved ørerne og i håret - mange børn nyder jo at spise med og bruger deres hænder til at mærke maden... og bagefter havner hænderne så i øret og i håret, så det også snaskes til :)
I 8-9 måneders alderen vil mange forældre begynde at indføre et bad som en fast del af putterutinen - det hjælper barnet til at finde fysisk ro, når det er sengetid og et bad der ligger ca. en time før putning og som afsluttes med en godnatgrød, kan have god effekt på nattesøvnen i denne alder. Man behøver dog ikke bade barnet hver aften, hvis barnet ikke virker til at have behov for det eller glæde af det :)
Hvorvidt der er behov for lidt olie eller mild sæbe i badevandet afhænger helt af barnets hudtype. Og det samme gælder hårvask. Det lyder som om, at jeres dreng har masser af hår, men der er mange børn, som ikke har særlig meget hår i 7 måneders alderen, og de behøver derfor ikke hårvask på samme måde. Til gengæld kan de have brug for lidt ekstra hudpleje i bleområdet eller på kinderne, ligesom børn også kan have behov for en speciel creme, salve, shampoo eller lignende, hvis de f.eks. har fået en svampeinfektion, har børneeksem eller lignende.
Generelt anbefales det, at du bruger så lidt hudpleje som muligt, og når du vælger hudplejeprodukter, så bør du vælge produkter som er uden parfume, parabener og farvestoffer. Det er en god idé at gå efter svanemærkede produkter til børn. Nogle produkter bærer både det økologiske ecocert mærke, svanemærket og også astma-allergi Danmark mærket.
Så.. nu hvor jeres dreng er 7 måneder gammel, spiser skemad flere gange dagligt og sandsynligvis gerne selv vil deltage i måltiderne, begynder at krybe på gulvet og bevæger sig mere og mere omkring, så kan det godt være relevant med lidt hyppigere bad - det er et individuelt skøn :) Og hvorvidt du kan bruge en body-shampoo eller anden form for sæbe eller smøre ham med creme eller lignende afhænger helt af hans hudtype, og hvad han virker til at have behov for.... Og vælger du at bruge sæbe, creme osv. så bør du vælge et produkt, som er uden skadelige stoffer :)
Med den alder han har, begynder han nok også at kunne sidde mere selv og vil derfor nyde at sidde i badekarret og lege med vand, bøtter, flydeænder osv. Naturligvis på et skridsikkert underlag og ALTID under opsyn.. børn kan godt drukne i et badekar, så han må aldrig sidde i badet alene uden opsyn, men det kan være rigtig dejligt for ham med et bad, hvor han kan lege og være mere og mere med :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske