Svar: Baby og bad

26. november 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Zadeh

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar :)

Spædbørn har ofte ikke behov for bad flere gange om ugen, men kan godt etagevaskes, hvor man naturligt skal være ekstra opmærksom på alle hudfolder. Men i takt med at barnet bliver ældre, spædbarnet bliver til en aktiv lille baby, så vil det være relevant med hyppigere bad - ofte hver anden dag eller måske 3-4 gange om ugen...

Det handler om, at jo mere mobil baby bliver, jo mere den lille kravler rundt, jo flere nullermænd kan der samle sig mellem fingre og tæer, jo mere skemad barnet tilbydes, jo mere snask kommer der let imellem fingrene, ved ørerne og i håret - mange børn nyder jo at spise med og bruger deres hænder til at mærke maden... og bagefter havner hænderne så i øret og i håret, så det også snaskes til :)

I 8-9 måneders alderen vil mange forældre begynde at indføre et bad som en fast del af putterutinen - det hjælper barnet til at finde fysisk ro, når det er sengetid og et bad der ligger ca. en time før putning og som afsluttes med en godnatgrød, kan have god effekt på nattesøvnen i denne alder. Man behøver dog ikke bade barnet hver aften, hvis barnet ikke virker til at have behov for det eller glæde af det :)

Hvorvidt der er behov for lidt olie eller mild sæbe i badevandet afhænger helt af barnets hudtype. Og det samme gælder hårvask. Det lyder som om, at jeres dreng har masser af hår, men der er mange børn, som ikke har særlig meget hår i 7 måneders alderen, og de behøver derfor ikke hårvask på samme måde. Til gengæld kan de have brug for lidt ...

Annonce

... ekstra hudpleje i bleområdet eller på kinderne, ligesom børn også kan have behov for en speciel creme, salve, shampoo eller lignende, hvis de f.eks. har fået en svampeinfektion, har børneeksem eller lignende.

Generelt anbefales det, at du bruger så lidt hudpleje som muligt, og når du vælger hudplejeprodukter, så bør du vælge produkter som er uden parfume, parabener og farvestoffer. Det er en god idé at gå efter svanemærkede produkter til børn. Nogle produkter bærer både det økologiske ecocert mærke, svanemærket og også astma-allergi Danmark mærket.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så.. nu hvor jeres dreng er 7 måneder gammel, spiser skemad flere gange dagligt og sandsynligvis gerne selv vil deltage i måltiderne, begynder at krybe på gulvet og bevæger sig mere og mere omkring, så kan det godt være relevant med lidt hyppigere bad - det er et individuelt skøn :) Og hvorvidt du kan bruge en body-shampoo eller anden form for sæbe eller smøre ham med creme eller lignende afhænger helt af hans hudtype, og hvad han virker til at have behov for.... Og vælger du at bruge sæbe, creme osv. så bør du vælge et produkt, som er uden skadelige stoffer :)

Med den alder han har, begynder han nok også at kunne sidde mere selv og vil derfor nyde at sidde i badekarret og lege med vand, bøtter, flydeænder osv. Naturligvis på et skridsikkert underlag og ALTID under opsyn.. børn kan godt drukne i et badekar, så han må aldrig sidde i badet alene uden opsyn, men det kan være rigtig dejligt for ham med et bad, hvor han kan lege og være mere og mere med :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet