Svar: Appetitspring hvornår og hvordan?

25. oktober 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Ulla

Helt overordnet så vil man sige at børn normalt har et appetitspring omkring 5 uger og igen omkring 12 uger, men så firkantet kan man jo ikke gøre det. Det er sådan at mælkemængden løbende justerer sig ind efter hvormeget barnet ammes - jo mere barnet efterspørger, jo mere mælk produceres der.

Det betyder også at børn i perioder, hvor det f.eks. er mere varmt, vil efterspørge brystet hyppigere, die kortvarigt få lidt mere af den tynde og tørstslukkende mælk og samtidig få lidt ekstra væske og mælken skrues lidt op netop fordi det er varmt. Det er blandt andet derfor at børn der ammes ikke behøver blive tilbudt vand ved siden af amningen, men får hvad de har behov for, hvis bare de lægges til når de viser behovet.

At du lige nu oplever at din dreng søger dit bryst hyppigere tænker jeg hænger sammen med at du har været syg og at din mælkeproduktion på grund af dette er blevet lidt nedsat. Han skal således lige have lov til at stimulere dig lidt ekstra og du skal lige komme dig helt igen. Det er helt naturligt at man i forbindelse med sygdom oplever at mælkeproduktionen sænkes. Det bedste du kan gøre er at lægge til og få slappet af og så sørge for at få små hyppige måltider og også huske at drikke i løbet af dagen.

At du har været syg ...

Annonce

... vil normalt ikke smitte ham, han vil være beskyttet af de antistoffer du har i mælken. Lidt forkølelse kan smitte, men normalt ikke en tarminfektion og opkast. Så lige nu skal du slappe af og tage det roligt og så skal det hele nok gå igen:o)

Med hensyn til allergi og amning/introduktion af overgangskost, så anbefaler sundhedsstyrelsen at man så vidt muligt ammer så længe som muligt. Det vil sige at selvom du begynder med lidt skemad, så vil det være godt at bibeholde amningen ved siden af.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis det bliver nødvendigt at supplere amningen med modermælkserstatning, så er det sådan at man anbefaler man fuld amning de første 4 måneder og hvis amning ikke er muligt gives de specielle erstatninger Nutramigen eller Profylac, som købes på apoteket. Efter 4 måneder kan barnet ernæres fuldt ligesom alle andre børn og kan derfor godt få almindelig modermælkserstatning her, med mindre der er tale om at barnet har mælkeallergi. Viser det sig at der er tale om et barn med mælkeallergi, så vil man anbefale Nutramigen eller Profylac som mælk helt frem mod 3 års alderen.

Det er altså 4 måneder man anbefaler, når det handler om forebyggelse af allergi og amning:o)

Håber du hermed er hjulpet lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!