Svar: Hiver i bryst

6. september 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres lille dreng stortrives og udvikler sig i rigtig fin retning, dejligt!

Netop i 3-4 måneders alderen oplever mange, at deres børns spise- og søvnmønster begynder at ændre sig. Jeres dreng er langt mere bevidst nu, han er derfor meget mere opmærksom, når han spiser, og han elsker at pludre med dig undervejs. Det er helt normalt, at han på den måde let lader sig forstyrre, når du ammer, og hvis far kommer ind i stuen, og du sidder og ammer, så er det langt sjovere at kikke efter far, end det er at spise...

Derfor får mange børn i 3-4 måneders alderen tendens til at sjatspise lidt for meget i løbet af dagen. Og da de samtidig også bliver fysisk større og derfor har behov for at få deres mælkebehov sat lidt op, så kan det give lidt udfordringer - ofte ved at han f.eks. begynder at vågne op og søge brystet flere gange om natten.

Derfor er det rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med at spise så effektivt ved brystet som muligt i løbet af dag og aften, for at sikre, at I stadig kan sove lidt sammenhængende timer om natten.

Nogle gange er det en god idé, at du lægger dig med ham i dobbeltsengen og ammer ham liggende der. Rul eller træk gardinerne for, så I ligger lidt mørkt - på den måde kan du skærme for lys og indtryk og hjælpe ham med at koble fra og dermed også bedre koncentrere sig om brystet.

Det kan ...

Annonce

... også nogle gange hjælpe at skifte ammestilling undervejs. Hvis du starter med at lægge ham til i den traditionelle stilling og derefter lægger ham til samme bryst men i tvillingestillingen, så kan du nogle gange være heldig at få ham til at spise lidt længere tid og dermed få tømt brystet bedre.

Derudover er det, som du også selv nævner, en rigtig god idé at amme ham to gange mellem hver lur. Det sikrer, at du stadig bliver godt stimuleret, og du får ham samtidig fyldt lidt ekstra op. Han kan selv styre, hvor længe han vil die, men tilbuddet om begge bryster er der. Og når du så lægger ham til, når han vågner af en lur, så er det ofte en god idé, at du starter på det bryst, hvor han tog toppen, før han blev lagt til at sove, så han får tømt dette bryst rigtig godt - og før næste lur, så tilbyder du så modsatte bryst.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og ja - du skal naturligvis også tro på, at han har en naturlig evne til at regulere sit behov, så hvis han siger fra og virker glad og tilfreds, så må du gå ud fra, at han har fået, hvad han har behov for - det lille men er dog, at han godt kan finde på at regulere sit behov ved at spise mere om natten, og den rytme har ingen af jer glæde af på sigt. Derfor er det rigtig godt, at du nu er bevidst om, at hjælpe ham med at spise lidt mere effektivt om dagen, når det kan lade sig gøre :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. september 2024 | Amning | 11 mdr.

Søvn og ammestop - 11 mdr.

Kære Helen Jeg har en glad og nysgerrig dreng på 11måneder og 14 dage. Jeg...

23. juli 2024 | Amning | 3 mdr.

Vægttab under amning

Kære Helen Så er vores lille datter kommet til verden efter en langvarig men...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder