Svar: Hiver i bryst

6. september 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres lille dreng stortrives og udvikler sig i rigtig fin retning, dejligt!

Netop i 3-4 måneders alderen oplever mange, at deres børns spise- og søvnmønster begynder at ændre sig. Jeres dreng er langt mere bevidst nu, han er derfor meget mere opmærksom, når han spiser, og han elsker at pludre med dig undervejs. Det er helt normalt, at han på den måde let lader sig forstyrre, når du ammer, og hvis far kommer ind i stuen, og du sidder og ammer, så er det langt sjovere at kikke efter far, end det er at spise...

Derfor får mange børn i 3-4 måneders alderen tendens til at sjatspise lidt for meget i løbet af dagen. Og da de samtidig også bliver fysisk større og derfor har behov for at få deres mælkebehov sat lidt op, så kan det give lidt udfordringer - ofte ved at han f.eks. begynder at vågne op og søge brystet flere gange om natten.

Derfor er det rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med at spise så effektivt ved brystet som muligt i løbet af dag og aften, for at sikre, at I stadig kan sove lidt sammenhængende timer om natten.

Nogle gange er det en god idé, at du lægger dig med ham i dobbeltsengen og ammer ham liggende der. Rul eller træk gardinerne for, så I ligger lidt mørkt - på den måde kan du skærme for lys og indtryk og hjælpe ham med at koble fra og dermed også bedre koncentrere sig om brystet.

Det kan ...

Annonce

... også nogle gange hjælpe at skifte ammestilling undervejs. Hvis du starter med at lægge ham til i den traditionelle stilling og derefter lægger ham til samme bryst men i tvillingestillingen, så kan du nogle gange være heldig at få ham til at spise lidt længere tid og dermed få tømt brystet bedre.

Derudover er det, som du også selv nævner, en rigtig god idé at amme ham to gange mellem hver lur. Det sikrer, at du stadig bliver godt stimuleret, og du får ham samtidig fyldt lidt ekstra op. Han kan selv styre, hvor længe han vil die, men tilbuddet om begge bryster er der. Og når du så lægger ham til, når han vågner af en lur, så er det ofte en god idé, at du starter på det bryst, hvor han tog toppen, før han blev lagt til at sove, så han får tømt dette bryst rigtig godt - og før næste lur, så tilbyder du så modsatte bryst.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og ja - du skal naturligvis også tro på, at han har en naturlig evne til at regulere sit behov, så hvis han siger fra og virker glad og tilfreds, så må du gå ud fra, at han har fået, hvad han har behov for - det lille men er dog, at han godt kan finde på at regulere sit behov ved at spise mere om natten, og den rytme har ingen af jer glæde af på sigt. Derfor er det rigtig godt, at du nu er bevidst om, at hjælpe ham med at spise lidt mere effektivt om dagen, når det kan lade sig gøre :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor