Svar: Tungebånd

30. juli 2022

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder ganske rigtig som om, at der kan være en sammenhæng mellem et stramt tungebånd og de ammeproblemer, I har haft - og det er rigtig godt, at du får det tjekket.

I 2020 blev der udarbejdet "National klinisk retningslinje om undersøgelse og behandling af stramt tungebånd hos ammede spædbørn". Retningslinjerne er lavet af en tværfaglig arbejdsgruppe, som består af læger, jordmødre, sygeplejersker, sundhedsplejersker, ammevejledere, kiropraktorer mm. Formålet med at lave en retningslinje var at sikre ensartet behandling og udbrede viden, så man ikke hverken over- eller underbehandler barnet.

Man anvender blandt andet TABBY (Tongue-tie and Breastfed Babies Assessment Tool), når man skal vurdere tungebåndet, og de ammeproblemer der er. Her ser man på tungespidsen, og man ser også på, hvor tungen hæfter, hvor højt tungen kan løftes, og hvor langt tungen kan stikkes frem. Man scorer mellem 0-2 point.

Hvis en score er mindre end eller lig med 5 (og man samtidig ser ammeproblemer), så anbefales det, at barnet ses af en ØNH-læge eller børnelæge til vurdering, at frenotomi (klip) overvejes, og at der fortsat gives ammevejledning, til ammeproblemerne er løst.

Ved en score på 6 eller 7 (og man samtidig ser ammeproblemer), så anbefales det, at der gives ammevejledning, og hvis dette ikke løser problemet inden for 1-2 uger, så henvises til ØNH-læge eller børnelæge, at frenotomi (klip) overvejes, og at der fortsat gives ammevejlening til problemerne er løst.

Det skønnes, at de fleste ammeproblemer kan løses ved kvalificeret ammevejledning, og børn kan sagtens have kort tungebånd, uden at der er problemer med amningen. Men ses der kort/stramt tungebånd, som giver ammeproblemer før 4 måneders alderen, så vurderes det, at et klip af tungebåndet (frenotomi) kan have en gavnlig effekt. I den undersøgelse man har lavet, har tilbagemeldingen har været, at ammeproblemerne enten er helt forsvundet, eller at amningen tydeligt er bedret.

Det vurderes også, at risikoen for ...

Annonce

... komplikationer som f.eks. blødning er lille. Når det er sagt, så bliver anbefalingen dog betegnet som svag, på grund af de få studier, der er lavet.

Hvis man vælger at foretage (klip), så anbefales det, at barnet smertestilles med sukkeropløsning: 1- 2 ml 24% sukkeropløsning, der kommes på barnets tunge. Det har været diskuteret, hvorvidt man burde lave mobiliserede efterbehandling. Altså laver strækøvelser og massage af såret efter klip (frenotomi). Dette anbefales ikke, da det kan være smertefuldt, og det vurderes, at tungen vil få fin træning, når barnet ammes efterfølgende.

Man kan også vælge at give manuel behandling til børn med stramt eller kort tungebånd og ammeproblemer. Der er ikke evidens for, at dette har nogen effekt, men nogle forældre vil gerne forsøge med dette, og der findes litteratur, som peger på, at manuel behandling kan afhjælpe muskulære asymmetrier og spændinger. Det frarådes ikke at forsøge dette, men det anbefales heller ikke som noget, man rutinemæssigt bør forsøge.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeres dreng er 5 uger nu, han er i begyndelsen blevet suppleret med flaske, men så vidt jeg ved, så ammer du ham fuldt nu og supplerer ikke - og hvis du gør, så er det ikke så meget? Det betyder, at han trods sine sutteproblemer, lige nu er i stand til at die og faktisk gerne vil die ved brystet - og derfor er der ikke umiddelbart grund til at tro, at et evt. klip vil gøre, at han ikke vil til brystet, tværtimod vil det netop ofte hjælpe ham, fordi han bedre vil kunne få fat og arbejde med brystet og derfor vil opleve, at mælken flyder lettere til ham, fordi han jo samtidig også vil stimulere dig bedre.

Det er dog Øre-næse-hals-lægen, der skal vurdere, hvorvidt det vil være en god idé at klippe tungebåndet og om det vil være relevant - netop også ud fra, hvordan amningen fungerer hos jer nu...

Jeg vil sende dig TABBY-score skemaet samt en guide i en separat email, og så håber jeg, at I finder ud af, hvad det rigtige vil være at gøre hos jer :)

Fortsat god søndag - og rigtig meget held og lykke med det :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina