Svar: Mælke-rus
17. juli 2022
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at jeres dreng nu har taget så flot på, at sundhedsplejersken har vurderet, at I ikke længere behøver supplere ham med mælk, hver gang han har spist, men i stedet blot skal give ham, hvis han virker ekstra sulten - det er så fint - men jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret og i tvivl :)
Det du kalder "mælke-rus", lyder faktisk som en mælke-rus. Altså som en dreng, der har spist rigtig godt fra begge bryster og er godt fyldt op med mælk - og derfor er mæt, træt og parat til at sove. Men han er stadig så lille, at han har svært ved helt at fornemme mæthed, så når han ligger ved dit bryst og kan dufte din mælk, så tror han, at han skal blive ved med at spise, også selvom han er mæt..:)
Samtidig bliver han lidt urolig i kroppen, når han mærker, at brystet forsvinder og grebet om ham løsner sig - og så søger han igen brystet, fordi brystet også er beroligelse for ham. Han bliver lidt forvirret over, hvad der skal ske, og søger derfor brystet lidt ekstra. Men det handler ikke om behov for mælk, snarere om behov for hjælp til at finde ro, koble fra og falde i søvn - så når du vugger ham, så finder han netop denne ro og sover.
Du har helt ret i, at hans pludselige opvågning også kan handle om, at der er en bøvs på vej, som klemmer og irriterer ham, hvorfor han så græder - og så snart bøvsen har passeret, så finder han igen roen og kan sove videre:)
Det kan være en mulighed at give ham en sut. Jeg er med på, at du ikke ønsker at give ham sutten lige nu, hvor I forsøger at få amningen godt igang, og det er også vigtigt, at hans suttelyst stimuleres på brystet og ikke på en narresut. Men sutten kan nogle gange være god, fordi den netop giver ham roen, og er det som hjælper ham til at koble fra, så du kan lægge ham fra dig, og han kan sove videre. Så på sigt vil det sansynligvis være rigtig godt med en sut...
I det eksempel du giver, så lyder det som om, at jeres dreng har fået den mængde mælk, som han har behov for ved brystet, og han har ikke haft behov for supplement på flaske, men har derimod haft brug for lige at blive holdt lidt tæt, vugget lidt og er derefter faldet i søvn. Sandsynligvis har han også sovet et fint søvnstræk - og er herefter vågnet sulten op igen...?:)
Jeg håber, at jeg har givet dig lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke - og dejligt, at du fornemmer, at din mælkeproduktion er øget - så flot! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske