Svar: Mælke-rus

17. juli 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at jeres dreng nu har taget så flot på, at sundhedsplejersken har vurderet, at I ikke længere behøver supplere ham med mælk, hver gang han har spist, men i stedet blot skal give ham, hvis han virker ekstra sulten - det er så fint - men jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret og i tvivl :)

Det du kalder "mælke-rus", lyder faktisk som en mælke-rus. Altså som en dreng, der har spist rigtig godt fra begge bryster og er godt fyldt op med mælk - og derfor er mæt, træt og parat til at sove. Men han er stadig så lille, at han har svært ved helt at fornemme mæthed, så når han ligger ved dit bryst og kan dufte din mælk, så tror han, at han skal blive ved med at spise, også selvom han er mæt..:)

Samtidig bliver han lidt urolig i kroppen, når han mærker, at brystet forsvinder og grebet om ham løsner sig - og så søger han igen brystet, fordi brystet også er beroligelse for ham. Han bliver lidt forvirret over, hvad der skal ske, og søger derfor brystet lidt ekstra. Men det handler ikke om behov for mælk, snarere om behov for hjælp til at finde ro, koble fra og falde i søvn - så når du vugger ham, så finder han netop denne ro og sover.

Du har ...

Annonce

... helt ret i, at hans pludselige opvågning også kan handle om, at der er en bøvs på vej, som klemmer og irriterer ham, hvorfor han så græder - og så snart bøvsen har passeret, så finder han igen roen og kan sove videre:)

Det kan være en mulighed at give ham en sut. Jeg er med på, at du ikke ønsker at give ham sutten lige nu, hvor I forsøger at få amningen godt igang, og det er også vigtigt, at hans suttelyst stimuleres på brystet og ikke på en narresut. Men sutten kan nogle gange være god, fordi den netop giver ham roen, og er det som hjælper ham til at koble fra, så du kan lægge ham fra dig, og han kan sove videre. Så på sigt vil det sansynligvis være rigtig godt med en sut...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I det eksempel du giver, så lyder det som om, at jeres dreng har fået den mængde mælk, som han har behov for ved brystet, og han har ikke haft behov for supplement på flaske, men har derimod haft brug for lige at blive holdt lidt tæt, vugget lidt og er derefter faldet i søvn. Sandsynligvis har han også sovet et fint søvnstræk - og er herefter vågnet sulten op igen...?:)

Jeg håber, at jeg har givet dig lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke - og dejligt, at du fornemmer, at din mælkeproduktion er øget - så flot! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.