Temperament - skubber, tager legetøj

18. juli 2022

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Temperament - skubber, tager legetøj

Hej Helen.

Min datter har de sidste måneder udvist en hel del temperament.. (Der er ikke sket nogle store forandringer i hendes liv). Men hun er begyndt både i dagplejen og hvis vi er på besøg eller nogle kommer her, med andre børn i alderen 0-6 år, at fx skubbe til dem, ikke sådan et puf, men sådan skubbe dem flere meter væk og ikke i sjov.

Hvis nogle leger med et stykke legetøj som hun gerne vil have river hun det ud af hånden på dem, og bliver ved indtil hun får det - og skriger også gerne. Der har jeg nogle gange forsøgt at give hende noget andet legetøj, uden held… Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal håndtere disse situationer? Tager jeg hende op/hen til mig, vrider og skriger hun videre.

Forleden dag hos nogle venner hvor hun gerne ville prøve en gynge de havde i ...

Annonce

... haven, fik hun lov til det et par gange men vi var også på vej hjem. Efter nogle ture tager jeg hende op hvilket absolut ikke passede hende, så hun skreg og tog hvad hun kunne finde - og kastede agressivt med det, som hun ofte gør hvis hun får modstand til noget hun virkelig gerne vil. Men her bagefter, løb hun så væk fra os (i lukket have - ned bag nogle buske) og skreg, hun ville bare væk! Det overraskede mig meget og jeg blev noget ked indeni, for det er tydeligt hun ikke ved hvordan hun skal håndtere sin frustration.

Hun skubber også gerne de andre ned ad rutsjebanen fx, fordi hun skal til…

Hvordan håndtere jeg lige alt det her?… Jeg råber ikke af hende, men tager lige fat og siger “De andre børn skal også være her”, og “det er ok at blive ked af det” osv….

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!