Brev:
Temperament - skubber, tager legetøj
18. juli 2022
Alder:
20 mdr.
Temperament - skubber, tager legetøj
Hej Helen.
Min datter har de sidste måneder udvist en hel del temperament.. (Der er ikke sket nogle store forandringer i hendes liv). Men hun er begyndt både i dagplejen og hvis vi er på besøg eller nogle kommer her, med andre børn i alderen 0-6 år, at fx skubbe til dem, ikke sådan et puf, men sådan skubbe dem flere meter væk og ikke i sjov.
Hvis nogle leger med et stykke legetøj som hun gerne vil have river hun det ud af hånden på dem, og bliver ved indtil hun får det - og skriger også gerne. Der har jeg nogle gange forsøgt at give hende noget andet legetøj, uden held… Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal håndtere disse situationer? Tager jeg hende op/hen til mig, vrider og skriger hun videre.
Forleden dag hos nogle venner hvor hun gerne ville prøve en gynge de havde i haven, fik hun lov til det et par gange men vi var også på vej hjem. Efter nogle ture tager jeg hende op hvilket absolut ikke passede hende, så hun skreg og tog hvad hun kunne finde - og kastede agressivt med det, som hun ofte gør hvis hun får modstand til noget hun virkelig gerne vil. Men her bagefter, løb hun så væk fra os (i lukket have - ned bag nogle buske) og skreg, hun ville bare væk! Det overraskede mig meget og jeg blev noget ked indeni, for det er tydeligt hun ikke ved hvordan hun skal håndtere sin frustration.
Hun skubber også gerne de andre ned ad rutsjebanen fx, fordi hun skal til…
Hvordan håndtere jeg lige alt det her?… Jeg råber ikke af hende, men tager lige fat og siger “De andre børn skal også være her”, og “det er ok at blive ked af det” osv….
Hilsener herfra