Svar: Ammestop -2 årig
15. marts 2022
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære mor til 2årig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring ammestop i jeres familie :)
Jeg går ikke ind for, at vi "kæmper mod vores børn", det tror jeg ikke, der kommer noget godt ud af. Og det lyder bestemt ikke som om, at det er det rette tidspunkt at stoppe med amning hos jer! Du fortæller, at I har forsøgt af flere omgange, hvor det lyder som om, at I faktisk er gået meget helhjertet ind i projektet - men det er endt med, at jeres datter har skreget vildt, rystet og været kontaktbar efterfølgende - og sådan skal det naturligvis ikke være. Det kan ingen af jer holde til.
Du fortæller også, at I ikke har overskuddet, I føler lige nu, at I står i en krævende periode, I er nødt til at kunne passe jeres arbejde og energien er der bare ikke - og det er jo helt fair - dejligt at du er ærlig, for det er naturligt ikke nu, at I skal kæmpe om ammestop.
Når det så er sagt, så tænker jeg, at du måske godt kunne forsøge at skabe lidt gradvise ændringer, så det ikke er et spørgsmål om, at jeres datter fra den ene dag til den anden skal undvære bryst og mor, men så hun gradvist vænnes til, at hun ikke behøver ligge med brystet i munden hele natten - og at hun måske heller ikke behøver brystet i munden om aftenen for at falde i søvn.
Hun må stadig gerne blive ammet, da hun tydeligt har brug for dette lige nu. Hun ammes ikke i løbet af dagen og det er super fint - det skal I naturligvis holde fast i - men om aftenen, når hun skal sove, så kan hun stadig blive ammet, men måske kan du introducere lidt godnatlæsning samtidig med. Så når du lægger dig eller sætter dig med hende og ammer hende i din seng, så kan I også bruge lidt tid på at læse i en bog, kikke lidt billeder, tale lidt om det I læser osv. Og på den måde gradvist vænne hende til, at historie indgår som en del af hendes putteritual - lige nu sammen med amning, men senere uden amning. Så du på den måde får sat noget andet end brystet i stedet.
Jeg ved jo ikke helt, hvordan det foregår, når du putter hende om aftenen, men du fortæller, at når I har forsøgt, så har det være ambitionen, at hun skulle falde i søvn uden amning, men ikke undvære brystet hele natten. Jeg tænker faktisk omvendt - at du skal lade hende få brystet, når hun skal koble fra, finde roen og falde i søvn, og så skære ned for amningerne om natten. Hvis hun er faldet i søvn på en tryg og dejlig måde, så vil behovet for brystet om natten naturligt være mindre, så det vil være lettere for hende at undvære brystet der - i modsætning til, hvis det at falde i søvn har været en kamp.
For mig kunne små skridt f.eks. være, at hun stadig ammes, men ikke længere falder i søvn med brystet i munden, at du i stedet for at ligge med hende, sidder med hende, at hun ligger ved siden af dig, imens du sidder ved siden af hende... og f.eks. læser godnathistorie højt eller måske synger en godnatsang.
Små skridt er f.eks. også, at hun ikke ligger med adgang til brystet hele natten, men at du forsøger at styre, hvor hyppigt hun kan die hos dig, når I sover. Så det er dig der styrer behovet og ikke hende. Du kan sove med en t-shirt eller lignende, så hun ikke selv kan finde brystet, når hu trækker dig i blusen og søger brystet, så kan du prøve at aflede hende lidt "sshh.. sove nu" og se om du kan få hende til at glemme det. Kan du komme ned på at fjerne hver anden nuværende amning om natten, er det jo et stort skridt på vejen.
Du kan også forsøge at afkorte amningen gradvist, trække brystet til dig, når hun har diet lidt, så hun trøstes og får lov til at finde roen, men ikke længere har mulighed for at fylde sig med mælk. Det er også en måde gradvist at vænne hende til, at hun ikke behøver søge brystet så meget om natten og gradvist få hende til at acceptere, at anden form for trøst og ro også kan være okay. For samtidig med at du lirker brystet ud af munden på hende, så skal du naturligvis stadig være der, berolige med hænder, kærtegn, beroligende ord osv. så du forhåbentlig kan lade dette overtage mere og mere.
Om dagen vil det være rigtig godt, at hun kender til ordet "slut" og at I bruger dette i hverdagen. "Slut, der er ikke mere mælk", "slut, historien er slut", "slut, tallerkenen er tom, det hele er spist" osv. Hun har i dit tidligere brev fortalt, at hun er godt med sprogligt, så det vil være rigtig godt at inddrage hende sprogligt på denne måde, fordi du også kan overføre det til brystet "slut, der er ikke mere bryst nu". Og så naturligt tilbyde hende et alternativ - "er du tørstig, se her er lidt at drikke". Så du stadig anerkender dette behov.
Ud fra det du fortæller i dit brev i dag, så lyder det lige nu som om, at I skal forsøge at få skabt en gradvis ændring og ikke lave en kold tyrker. I skal forsøge at finde en måde at få trappet ud på, som både du og din datter kan være med på og hvor både hjertet og energien er til det :)
Rigtig meget held og lykke og stort kram din vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske