Svar: Det rigtige tidspunkt for ammestop

30. december 2021

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Kære Valdemars mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring ammestop:) Og hvor er det dejligt at høre, at Valdemar er begyndt at gå mere omkring med en gåvogn, og stille og roligt lyder til at blive motorisk mere og mere modig, så dejligt!

Sundhedsstyrelsen anbefaler fuld amning de første 6 måneder og delvist amning til 12 måneder - og efter 1 års alderen kan man forsætte amning, som mor og barn trives bedst med. Du ammer lige nu en gang dagligt - om morgenen - og det lyder som et rigtig dejligt og hyggeligt ritual for jer begge. Samtidig har jeres dreng mælkeallergi, så det er en måde at sikre ham lidt ekstra mælk på - og på den måde har amningen hos jer naturligt et større ernæringsmæssigt formål end hos andre børn.

Efter 1års alderen er mange forældre og børn adskilt i løbet af dagen. Det at blive ammet en enkelt gang dagligt har derfor også en mere følelsesmæssig betydning, som du selv skriver. Det er trygt, genkendeligt og dejligt at mærke brystet, mor og mors nærhed så tæt på en gang dagligt - og en amning dagligt påvirker normalt ikke barnets indtag af anden mad.

Efter 1års alderen skal man især være opmærksom på, at børn ikke længere vokser helt så hurtigt. De kan have tendens til at spise mindre portioner og spiser ofte også mere og mere selektivt, smager ikke nødvendigvis på alt, der bliver serveret, undersøger maden på andre måder end ved at komme den i munden.. og hvis man ammer meget, er der risiko for, at barnet får for meget mælk og dermed ikke har plads i maven til at spise mere af den rigtige mad. Amning kan altså give tryghed og nærhed, men bør ikke fylde så meget, at appetitten bliver påvirket.

WHO anbefaler at børn ammet fuldt ud, til de er 6 måneder og derefter bør barnet ammes efter behov indtil de er 23 måneder. Efter 2års alderen kan barnet ammes, så længe både mor og barn har det godt med det. Når det især kan anbefales at amme længe, så er det fordi undersøgelser viser, at det nedsætter risikoen for brystkræft hos moderen. En lang række studier viser, at for hver 12 måneders amning falder risikoen for brystkræft med 4.3 procent. Der findes også en mindre antal studier, der tyder på, at amning kan nedsætte risikoen for at få kræft i æggestokkene. Langtidsamning er derfor godt for dig.

I Danmark vil man ofte tale om langtidsamning, hvis man ammer i mere end 12-18 måneder. I mange andre lande taler man om langtidsamning, hvis man ammer i mere end 24 måneder. Nogle kvinder vælger at amme, til barnet er mellem to-fire år, andre ...

Annonce

... endnu længere. Hvor længe man ammer er meget kulturelt bestemt. Vi har alle forskellige normer, forskellige ting vi vægter, hvad vi tror på osv. Og vi bliver også påvirket af vores historie samt af de mennesker, vi omgiver os med. Hvis du kender nogen, som langtidsammer, er det måske lettere for dig at vælge det, end hvis du oplever, at dine omgivelser kikker skævt til dig og stiller kritiske spørgsmål som "er Valdemar ikke ved at være for stor til det der?".

Der er gevinster ved at tilbyde modermælk. Barnet får via modermælken forskellige antistoffer, som kan beskytte mod visse sygdomme. Modermælken kan, alt efter hvad du indtager af kost, også have et højt indhold af f.eks. kalk og vigtige fedtsyrer, som din dreng har glæde af - uanset hans alder.

Modermælk kan dog også indeholde en del miljøgifte. Mængden afhænger af indholdet i den enkelte mors fedtvæv og hendes belastning af miljøgifte gennem hele livet. Nogle stoffer vil blive koncentreret i kroppen, andre stoffer vil man ikke på samme måde se forblive. Og man undersøger hele tiden påvirkning af forskellige stoffer. Nogen mener, at udsættelse for giftstoffer gennem modermælken kan være særlig kritisk for barnets immunsystem. Nogle undersøgelser viser, at man hos børn helt op i teenagealderen kan finde et højere indhold af visse stoffer, jo længere barnet er blevet ammet. Dog er mængden af stofferne lavere, end den var, da man undersøgte barnet, da det blev ammet.

Man kan ikke udelukke, at der kan være beskedne negative effekter ved meget langvarig amning, og myndighederne følger hele tiden udviklingen og udarbejder særlige råd til gravide og ammende netop omkring miljøgifte. Der er på nuværende tidspunkt ikke grund til at begrænse amningen. Det skønnes, at selvom børn kan blive udsat for miljøgifte via modermælken, så er der overvejende positive effekter af amningen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Mange kvinder kan amme i årevis - en gang dagligt - mælken er der, den forsvinder ikke bare, og det lyder som om, at det fungerer sådan hos jer :)

Hvornår du bør stoppe med at amme, er der derfor ikke nogle faste regler for. Det rette tidspunkt for ammestop er dit valg. Det er helt individuelt, hvad man som mor synes er det rigtige, og du skal som udgangspunkt gøre det, som du føler er rigtigt og forsøge ikke at lade dig påvirke af andres forventninger. Det rigtige er det, som virker rigtigt for både dig, din dreng og jeres familie :)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin