Svar: Amning hver 2 time - 3 måneder

29. november 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære Christina

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Jeg kan godt forstå, at du lægger din dreng hyppigt til brystet og er meget opmærksom på, at han skal spise effektivt hos dig. I har jo haft en start, hvor han har tabt sig og er blevet kontrolvejet, og du vil naturligt gerne sikre dig, at han hele tiden tager tilstrækkeligt på og får, hvad han har behov for.

Jeg tænker dog, som du også selv er inde på, at han måske ikke behøver die hver gang han smasker og sutter på sine hænder. Med den alder han har, så er det rigtig godt, at han er opmærksom på sine hænder og bevidst putter dem i munden. Det kan sagtens handle lige så meget om udvikling, som om behov for mælk. Derfor tænker jeg, at du nogle gange måske skal prøve at trække tiden lidt og se, om det reelt er mælk, som han har behov for, eller om han måske blot nyder sine hænder...

Du fortæller også, at I har forsøgt at supplere med flaske - dog uden held. Og som jeg læser dit brev, så er det ikke fordi han ikke kan finde ud af flasken, umiddelbart kan han godt finde ud af sutteteknikken på flaske.. det lyder som om, at det handler mere om, at han ikke har behov for ekstra mælk. Dette understøtter jo tanken om, at han måske godt kan gå lidt længere tid mellem amningerne en gang imellem.

Du fortæller også, at han bruger sut, og det tænker jeg er rigtig godt. Sutten vil naturligt kunne stille lidt af hans suttebehov - uden at han får mælk i maven. Og netop hvis han har problemer med silent refluks, og mælk der står og kører op og ned i spiserøret, så kan det at sutte på en sut hjælpe ham til at holde mælken bedre i maven og dermed også hjælpe til større ro. Især når han skal sove.

Derudover så tænker jeg, at du måske skal prøve at se lidt på din ammerytme, og om du kan ændre lidt her. Du skriver, at du har læst, at mange børn i denne alder kan spise hver 3-4 time, og det er rigtigt - men der er også mange børn, som spiser hyppigere end 6-8 gange i døgnet. Og når man ammer, så er det vigtigt at give en vis fleksibilitet og skelne mellem hovedmåltider og tørstslukkere. De 6-8 amninger i døgnet er hovedmåltider, derudover kan din dreng godt have behov for en lille tørstslukker eller trøstetår ind imellem, og det vil være helt normalt.

Når det så er sagt, så er det naturligt hyppigt at amme hver 2 time både dag og nat, og du nævner blandt andet, at du forsøger at tilbyde ham brystet to gange, men at det er svært at nå, da han kun er vågen i ca. 1.5 time mellem amningerne, og du fortæller også, at hver amning ofte varer ca. 30 minutter...

Alt efter hvor lang tid han sover, så vil han naturligt kunne have behov for brystet, når han vågner. Efter en lang lur, så er han naturligt sulten og har brug for mælk. Men sover han en kortere lur, vil han måske ikke have behov for mælken med det samme han vågner, og I kan i stedet bruge lidt tid på at få en ren ble, pludre og hygge lidt osv. og så kan han blive tilbudt brystet og derefter puttet til næste lur. Så nogle gange er det måske ikke nødvendigt at amme ham, både når han vågner, og før han skal sove.

Det kan også være sådan, at han vågner og er sulten, så du med det samme lægger ham til og lader ham spise rigtig godt (fra et bryst) - og herefter kan I så skifte ble, lege, tumle pludre, hygge osv. Og før han så skal sove, så tilbyder du ham modsatte bryst og putter ham derefter. På den måde ammer du stadig fra begge bryster, men ikke i samme amning. Og når han så vågner og skal lægges til igen, så lægger du ham til det bryst, hvor han spiste sidst, og lader ham spise i bund der, før du så igen skifter ham, leger, tumler, hygger, pludrer - og ...

Annonce

... lægger til modsatte side, før han så igen skal sove.

Jeg kan ikke helt gennemskue om du, når du skriver, at du ammer ham fra begge bryster, kommer til at skifte lidt for meget mellem venstre og højre side. Det er vigtigt, at han spiser rigtig godt fra ét bryst af gangen, og måske skal du prøve at amme ham fra et bryst (i den traditionelle stilling), derefter give ham en bøvsepause og så lægge ham til samme bryst igen, men i tvillingestillingen. På den måde sikrer du, at han får den fede mælk med ud - og har han så brug for en tørstslukker, før han skal sove næste gang, så tilbyder du det andet bryst.

Med hensyn til mælkemængde, så vil du naturligt have mere mælk morgen og formiddag, end du vil have sidst på dagen og om aftenen. Dit mælkevolumen er større først på dagen, og mælken er mere koncentreret om aftenen. Det er faktisk rigtig smart, for det gør ofte, at din dreng så netop vil kunne sove lidt længere søvnstræk først på dagen, og om aftenen vil han die mere hyppigt. Når han dier hyppigt om aftenen, så får han flere små mængder koncentreret mælk i maven, og det er med til at give et lidt længere søvnstræk. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan lade ham die, som han viser behov for om aftenen.

Det er også vigtigt, at du ammer ham om natten, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Det betyder, at natamningen er med til at sikre opretholdelsen af din mælkemængde. Det betyder dog ikke, at du behøver amme hver anden time om natten, der må gerne gå 3 timer imellem, hvis det er muligt - eller 4 timer - men det vil så ofte også betyde, at der sandsynligvis kun vil gå 2 timer mellem et par af amningerne om dagen. Så når du skriver, om amning hver 2. time er normalt, så afhænger det helt af, hvor meget din dreng i øvrigt dier hos dig, hvad man som nævnt ser som hovedmåltider og tørstslukkere, og hvordan amningen generelt fungerer... Og denne vurdring spiller naturligt også ind på, hvad du kan forvente fremadrettet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Med hensyn til flasken, så vil jeg lige nævne, at det er helt okay, at I forsøger at supplere med en flaske. Du skal dog være opmærksom på, at det er en god idé netop at supplere, så du starter med at amme og topper op med flasken efterfølgende. På den måde viser du din krop, at der stadig er behov for amning. Hvis I går ind og erstatter en eller flere amninger med flaske, så vil din mælkeproduktion sandsynligvis blive nedsat, fordi din krop tror, at der ikke længere er behov. Når det så er sagt, så kan meget hyppig amning godt stresse mor så meget, at det også nedsætter mælkeproduktionen og det dur naturligt heller ikke. Her kan en god løsning være at lade far give en flaske, så mor kan få lidt ro og overskud - det er vigtigt, at du også passer på dig selv.

Med hensyn til, hvornår du kan forvente, at amningerne bliver mindre hyppige, så vil tiden arbejde lidt for jer. I nærmer jer overgangen fra spædbarn til baby, og hvor spædbarnstiden ofte går med amning, bleskift, pludren, tæt kontakt, og amning igen igen, så vil han nu begynde at bruge sig selv mere og mere aktivt. Han vil gradvist få lidt længere vågne og aktive perioder, og der kommer stille og roligt lidt mere rytme ind i jeres hverdag. I takt med, at han i 4-6 måneders alderen begynder med lidt skemad, så vil dette også være med til at skabe rytme og fremadrettet vil det ofte være rigtig godt, hvis du kan skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner, og brystet før han skal sove. På den måde vil nogle af amningerne naturligt udfases og blive erstattet af skemad og vand på sigt.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen. Læs også meget gerne "Helens bog om Amning & Flaske" :)

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år