Amning hver 2 time - 3 måneder

29. november 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Amning hver 2 time - 3 måneder

Kære Helen.

Først tak for en god brevkasse som jeg har brugt flittigt.

Mit spørgsmål vedrører min søn på 11 uger og amning. Først lidt om os. Han blev født til tiden efter en hurtig og god fødsel med en fin gennemsnitlig vægt 3470. Den første måned var uden udfordringer i det store hele men så begyndte det at drille. Vi kom i massivt søvnunderskud efter en måned da han hurtig fik meget lyd på sin vejtrækning, hvilket holdt os vågne det meste af natten. Han fik herefter konstateret en formodning om let blødt strubehoved. (Det er han stort set vokset fra nu). Dernæst tabte han sig en kurve, hvilket satte yderligere stress i vores system. Han ligger nu stabilt på kurven efter 5 opfølgende vejninger og er i god trivsel i følge både egen sp og børnelæge, og er en glad lille dreng. Begge har sagt vi ikke skal være bekymret for vægt.

Her kommer mit spørgsmål. Jeg ammer ham næsten på klokkeslæt hver anden time med undtagelse af formiddag, hvor han som up. godt kan sove 2.5 3 timer i sin barnevogn udenfor med få opvågninger samt de sene aften timer hvor han også godt kan sove 3 ish timer.

Men opvågning og amning hver anden time trækker virkelig tænder ud på mig, da det ofte tager mindst 30 min hver gang inkl. forsøg på bøvs. Egen sp siger vi kan springe dette over, men så ligger han og få mælk op i munden (der er også mistanke om silent refleks) og kan slet ikke sove. Han bøvser kun om dagen og gylper aldrig. Jeg læser mig til at han “burde” spise nærmere hver 3. 4 time nu og mindre om natten. Hos os er der omvendt og han spiser mere om natten.

Jeg giver ham mad, når han “kalder”- hermed mener jeg at han smasker, ligger uroligt, basker med hænder, og af og til spiser sine hænder. Men misforstår ...

Annonce

... jeg ham? Nogen mener at han blot spiser sine hænder fordi han har opdaget dem og smasken kan være fordi han er træt. Hvis jeg ikke tager ham op, tiltager dette blot. Han spiser grådigt efter han har ligget i sin barnevogn og de fleste gange om natten i gennemsnit 15 min. Nogle gange om natten spise han blot 5 min og falder i søvn (Måske søger han her blot tryghed). Efter hver natamning sover han godt om trygt - maks to timer. Om dagen (når han ikke kommer fra barnevogn) spise han ukoncentreret og synes andre ting er mere spændende.

Hans teknik skulle være god (tabby 8), han spiser ved begge bryster, jeg har fokus på at han får den tykke mælk og han tilbydes som regel to gange. Det er dog svært altid at nå, da han kun er vågen ca. 1.5 mellem dagens to første lure, da vi jo også skal skifte, hygge og tumle.

Jeg har mistanke om at jeg ind i mellem mangler (lidt) mælk, hvilket jeg tilskriver manglende søvn og deraf følgende stress. Det kan aldrig lykkes mig at lægge mig om dagen og hvis det gør er jeg ofte så overtræt at jeg ikke kan sove. Vi har prøvet at supplere med flaske både før og efter han har spist ved bryst, men det er han ikke interesseret i. Om natten mangler jeg aldrig mælk hvilket sikkert skyldes at jeg får sovet. Samlet set bliver det sjældent til mere end 5 6 timer på hele døgnet.

Grundet hans tabte kurve er jeg selvfølgelig ivrig efter han får nok at spise og hvis amning hver 2. Time er normalt så accepterer jeg dette, men jeg er virkelig slidt nu og trænger til søvn. Hvad kan vi gøre? Sutten som vi bruger begrænset kan kun udskyde 10 15 min.

Hvis vi skal leve med dette en tid endnu, er mit spørgsmål, hvornår jeg kan forvente det bliver mere sjældent.

Bedste hilsner
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder