Brev:
Vil ikke sove i egen seng - 12 mdr.
1. december 2021
Alder:
12 mdr.
Vil ikke sove i egen seng - 12 mdr.
Hej Helen
Så kigger vi mod nye udfordringer:)
Vores skønne datter som snart bliver 1 år vil ikke længere sove i sin seng.
Normalt har det ikke været et problem og rutinen var således
Pusles og nattøj
Børste tænder
En lille historie
Godnatflaske
Lægges over i sengen med sutten hvor hun typisk har ligget og tumlet lidt og til sidst ligger stille og nusser vores hånd og falder i søvn.
Herefter har vi typisk være inde hos hende ganske kort 2-3 gange om natten for lige at hjælpe hende ud af en dum stilling, give sutten eller lign.
Men så ramte vi ind i en slem forkølelse, med hoste, snot og høj feber som stod på ca. 1 uge. I den tid var hun meget medtaget og selvfølgelig pylret og søgte ekstra tryghed. Det var her det startede med at hun ikke ville ligge i sengen og sove. Det startede med at hun blev puttet uden problemer men når hun så vågnede kort tid efter grundet host og snot ville hun ikke tilbage og vi tog hende ind i dobbeltsengen hos os. Til sidst ville hun slet ikke sove i sengen, ej heller fra start.
Og med en feberramt pige der helt sikkert havde ondt i halsen og formegentlig tryk for ørerne så lyttede vi selvfølgelig til hende og lod hende sove hos os.
Det startede med at hun bare lå mellem os - til at hun kun kunne falde til ro på maven af mig, skulle røre mig hele tiden (siden vi stoppede med at amme har det været en stor tryghed for hende at sætte hånden ned mellem brysterne og nusse huden) og det behov er virkelig intensiveret under sygeperioden.
Nu er vi ovre sygdommen men hun vil under ingen omstændigheder ligge i sin egen seng.
Jeg er meget splittet fordi jeg føler det lidt som et overgreb når vi insistere på at hun skal sove i sengen - det skal lige siges at vi aldrig bare lader hende græde i sengen, men tager hende op og trøster hende for derefter at lægge hende ned igen. Men hun viser meget tydeligt at det vil hun BESTEMT ikke.
Samtidig så er jeg ikke interesseret i samsovning med min datter (får helt dårlig samvittighed) men det fungere bare ikke for os. Jeg sover ekstremt uroligt når hun ligger der og tumler rundt og i det hele taget ser jeg bare helst hun finder ro og tryghed i egen seng.
Så hvordan pokker kommer vi videre herfra?
Jeg tænker jo at jo mere vi lader hende sove inde hos os fordi hun jo protestere så højlydt jo sværere bliver det at komme tilbage igen og omvendt så kommer jeg ikke til bare at lade min datter græde i sin seng.
Bonus info så er hun for en måned siden startet i vuggestue, med en super god indkøring, hvor hun har været glad, tryg og sov 2 lure dernede allerede på dag 3.
Her efter sygdommen hvor hun skulle tilbage i vuggestue har hun dog været rigtig ked af at blive afleveret - vuggestuen fortæller at hun kort efter er glad igen.
Jeg ser frem til dit svar:)