Svar: Amning - skal jeg ændre noget?
22. november 2021
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring amning, og hvorvidt du egentlig bør ændre noget, når du selv trives rigtig godt, som det er lige nu :)
Det lyder som om, at både du og din dreng nyder amning og det er rigtig godt. Det er dejligt at amningen fungerer så godt hos jer. Det er også helt fint, at din dreng ikke tager imod en sut - der er en grund til, at det hedder en narresut og han får fint sit behov stillet ved brystet og har ikke brug for sut derudover - heller ikke selvom du skruer antallet af amninger ned...
Og ja, det vil faktisk være en god idé at du forsøger at skrue ned for antallet af amninger. De fleste børn vil i 9 måneders alderen få deres behov for mælk dækket, hvis de ammes 3 gange i døgnet. Derudover kan der naturligt være behov for lidt trøst og ro en gang imellem, men du ammer hver 2 time hele natten igennem og som jeg læser dit brev, så ammer du derudover også i løbet af dagen og får jeres dreng puttes om aftenen - og det giver sammenlagt rigtig mange amninger i døgnet og dermed også et meget stort indtag af mælk.
Når det anbefales, at skrue ned for antallet af amninger, så handler det netop om at mælkeindtaget skal sættes ned. Det er vigtigt, at han ikke fylder sig så meget med mælk, at han ikke spiser tilstrækkeligt med fast føde. Mælken kan godt fylde så meget, a han kommer til at mangle næringstoffer, fordi han drikker mere mælk end han spiser rigtig mad.
Derudover så er det vigtigt, at du med den alder, som han har nu, sørger for at tilbyde ham så varieret en kost som muligt. Jo mere forskelligt du kan få ham til at spise, jo bedre er det og det forebygger kræsenhed senere hen. Man taler om, at der især i 7-8 måneders alderen er et vindue der står åbent - at interessen for at smage, putte i munden, tygge og bearbejde føde netop er stor i den alder - og i takt med at din dreng bliver ældre, så lukkes vinduet mere og mere i. Når han først bliver et år, så står vinduet på klem, og det betyder, at det bliver sværere og sværere at introducere ham for forskellig mad, smag og konsistens. Det er derfor vigtigt, at du forsøger at skrue så meget ned for mælkeindtaget, at han begynder at spise mere og mere rigtig mad.
Derudover så er det også en god idé, hvis du kan vænne ham til at sove uden at han skal have brystet i munden. Når han puttes til formiddagsluren vil det være rigtig godt, hvis han ikke længere behøver amning men i stedet kan tilbydes et mellemmåltid og vand af kop. Og når du putter ham til middagsluren og om aftenen, vil det være rigtig godt, at han ammes - men at han slipper brystet før han sover helt, så han ikke er afhængig af brystet for at kunne falde i søvn. Det er vigtigt fordi det vil være med til at gøre, at han ikke vågner og søger dit bryst og favn hele natten igennem, men netop lærer at sove igennem...
Og hvorfor er det vigtigt, at han lærer at sove igennem... Det er det, fordi han har lige så meget brug for sammenhængende nattesøvn, som du har:) Jo mere sammenhængende søvn vi får, jo større er vores overskud, og jo bedre har vi det. Hvis vi nat efter nat får afbrudt vores søvn, så vil det gå ud over vores humør og vores overskud og lyst til at lære - og sådan er det også for børn. Samtidig så giver søvnen forskellige stadier barnet noget vigtigt - i stadie 1 og 2 øger barnet sine motoriske færdigheder og humøret bliver bedre. I stadie 3 og 4 styrkes barnets hukommelse og immunsystem, kroppen udskiller væksthormon, muskler og knogler opbygges osv. Derudover er der også REM-søvnen som er drømmesøvnen og når vi drømmer, så bearbejdes alle dagens oplevelser. De bliver sorteret og lagre,t i barnets hukommelse, og derfor siger man, at man "bliver klogere af at sove".
Det er derfor vigtigt, at vi hjælper vores børn til at få nogle gode sammenhængende nattetimer, så de vokser godt, så deres krop kan restituere, så de kan bearbejde alle oplevelser osv. Og det sker netop, når de får en søvn, som ikke igen og igen er afbrudt.
Du skriver blandt andet "jeg ville ikke ane, hvordan jeg skal få ham til at sove uden amning" - og det gør du blandt andet ved at vænne ham til at blive puttet uden brystet om formiddagen og ved at lirke brystet ud af munden på ham, før han sover helt. Du skal på den måde arbejde bevidst på at adskille bryst, favn og søvn, så han begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove.
Du kan med fordel forsøge at indføre nogle putteritualer samtidig med at du ammer - kærtegn, beroligende ord, godnatsang, putteklud og lignende, som du så kan fortsætte med at berolige og hjælpe ham med, samtidig med at du så gradvist fjerner bryst og favn.
Det er vigtigt, at du forsøger at skabe en gradvis ændring og ændrer med små skridt, så din dreng naturligt vænnes til, at det kan være helt okay at falde i søvn på en ny måde og så du ikke "tager en kold tyrker", som ingen af jer kan holde til.
Det er ofte også en god idé, at du om natten forsøger at afkorte amningerne mere og mere, så han ikke fyldes med mælk, men "kun" trøstes. Det betyder, at du giver ham brystet, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen, og så giver du ham det, lader ham die lidt, og når der så er ro på ham, så lirker du igen brystet ud af munden på ham. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange til at begynde med, men stille og roligt lærer han at falde i søvn uden at han har dit bryst i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så vil det være fint, at du har ham ved siden af dig. Du kan ligge ned og amme, og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn, putteklud der dufter af dig eller lignende - og uden at han behøver brystet.
Og så skal indtaget af mad og vand naturligt sættes op om dagen, så du sikrer dig, at han ikke søger brystet om natten, fordi han reelt er sulten og tørstig, ligesom det i 9 måneders alderen ofte vil være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, som også kan mætte ham lidt ekstra :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske