Amning - skal jeg ændre noget?

22. november 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Amning - skal jeg ændre noget?

Hej Helen.

Kort om Max. Han er 9 mdr. Bruger ikke sut. Er ikke interesseret i mad. Vil ikke tage flaske. Han har aldrig rigtigt grædt og ved derfor ikke rigtigt hvad det er at blive trøstet. Han er ikke så meget til nærkontakt. Han keder sig hurtigt og er utilfreds. Alt dette kommer der sikkert flere spørgsmål om :-)

Men i denne omgang drejer det sig om amning.
Jeg ammer ham liggende i søvn kl. 19, hvilket oftets lykkedes nemt. Jeg kan derefter flytte ham sovende over i sin egen seng. Det er lidt forskelligt hvornår han vågner første gang der efter. Han har i mange måneder ammet ca. hver 2. time hele natten. Vi ændrede lidt på nogle småting, hvor hans far og jeg har byttet plads, så det nu er ham der sover ved siden af bed-siten. Så nu ammer vi ...

Annonce

... ca. hver 3. time. Jeg ved at et barn i den alder ikke behøver at amme så meget og det ville da også være rart, hvis vi bare kunne sove igennem. Men, jeg synes det er nemt bare at amme ham når han vågner, og så sover han jo videre. Er det en dårlig vane? Eller er det fint bare at give ham trygheden, og så ændre han selv på det, når han er klar?

Jeg ville ikke ane hvordan jeg skal få ham til at sove uden amning. Han bruger ikke sut, han bliver irriteret hvis man ligger en hånd på ham. Han kan ikke lide at blive nusset, og han bliver bare sut og ked af det, hvis han ikke bliver ammet. Skal jeg ændre på noget hvis jeg selv trives i det? Eller hvad er dit råd? Der skal jo ændres på det på et tidspunkt. Men gør han mon selv det?

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor