Svar: Vil kun amme i søvne
13. april 2020
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og velkommen til :)
Børn er forskellige og det mærker man tydeligt, når man får barn nummer to - selvom de har samme forældre, samme gener, så kan de være som nat og dag.. hvilket er en af de ting, som jo gør forældreskabet berigende, selvom det så også nogle gange kan være svært at finde ud af, hvad man skal... :)
Der er nogle børn, som spiser bedst i søvne eller halvt slumrende... og sådan må det så være - det vigtigste er, at jeres dreng får sin mælk, så han vokser, tager på som han skal og trives. Man kan, som jeres sundhedsplejerske også har sagt, især godt opleve det i 3-4 måneders alderen, og det kan være rigtig svært at ændre på det.
Han vokser dog fra det, og han skal nok lære at spise vågen - det sker i takt med at han bliver gammel nok til at spise skemad. Grød og mos skal netop indtages vågen, vand skal drikke af en kop - vågen - og så skal han ammes, som en fast del af sit putteritual. På sigt vil I altså få en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og mælk før han skal sove - så hans mælkeindtag vil sandsynligvis stadig dækkes mere eller mindre sovende eller i hvert fald, når han er træt og parat til at sove, men hans indtag af rigtig mad vil ske imens han er vågen. På den måde kan det altså godt fungere også fremadrettet, og det er ikke skadeligt for ham :)
Det er rigtig fint, at I forsøger med flaske, og du skal ikke give op, hvis du gerne vil vænne ham til dette. Flasken giver mulighed for at andre kan tage lidt over f.eks far, og samtidig giver den jer en viden om, hvor meget han præcis drikker, hvilket kan give lidt ro. Især når du synes, at han er lidt for slank og ikke helt holder sin kurve, som du ønsker....
Du gør alt det rigtige - forsøger at lægge hyppigere til, malker ud for at få din nedløbsrefleks igang, stimulerer til øget mælkedannelse, forsøger med den udmalkede mælk på flaske - det er alt sammen super godt! Der sker dog ikke noget ved, at I også forsøger med lidt mme (evt. mme fra brik) i flasken, måske vil han synes om en anden smag og derfor pludselig tage imod...
Bruger han sut? Det kan også være en idé at finde en flaskesut, som minder om hans narresut, så han ikke skal forholde sig til for mange forskellige sutteteknikker...
Det kan være en god idé, at du lægger ham til brystet med forskellige ammestillinger, fordi han stimulerer dig forskelligt alt efter, hvordan han lægges til. Det kan også nogle gange gøre ham interesseret i brystet, hvis han lægges til på forskellig vis. Vær opmærksom på ikke at presse ham til brystet - vær opmærksom på, hvor du holder dine hænder. Hvis du har en hånd på hans hoved, så kan han føle dette som et pres og derfor afvise brystet. Prøv derfor i stedet at holde hans hoved på din arm eller lade hans hoved ligge på ammepuden.. eller prøv med laid-back-stilling eller liggende ammestilling, for at se om det kan få ham til at die bedre og være gladere for brystet, når han er vågen :)
Hold fast i at han er glad, pludrer, har gode tunge tissebleer og trives virkelig godt :)
Håber du kan bruge ovenstående, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske