Svar: Refluks og ammebrik

6. april 2020

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Liv

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at ammebrikken fungerer rigtig godt for jer! Den hjælper tydeligvis din datter med at få fat i brystet, sætter hende i stand til at arbejde godt med dit bryst, din mælk flyder let til hende - og hun tager rigtig fint på og udvikler sig, som hun skal. Det er bare super dejligt :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på ammestillinger, og det er rigtig godt, at du nogle gange forsøger uden ammebrikken - men så længe det fungerer så fint med brikken, så skal du blot amme med brik. Det er et rigtig godt tegn, at der ofte er "mælk tilbage i ammebrikken, nogle gange en hel ‘sø’ og der løber mælk ved siden af, når hun spiser" - det lyder helt perfekt.

Det er naturligt, at hun gylper, og når det især er om aftenen, så er det sandsynligvis fordi hun spiser hyppigere her. Det kan sagtens tænkes, at det går over af sig selv, og så længe hun tager på, og det største problem er vasketøj... så gør man ikke noget ved det men ser det an :)

Jeg synes ikke, du skal tage hende fra brystet undervejs. Hvis hun spiser og har en rigtig god sutterytme, så lad hende endelig spise færdig. Det er synd, hvis hun er godt igang med at spise, og du så tager hende fra for at bøvse. Det kan hun godt blive ked af, og samtidig vil hun i den situation godt kunne sluge ekstra luft, og gråd og luft sammen kan også give ekstra gylp. Så lad hende spise færdig, og slipper hun så af sig selv eller kan du fornemme, at hun begynder at spise for uroligt, fordi der netop kommer for meget luft med ned, så ...

Annonce

... kan du tage hende fra, give hende en bøvsepause og lægge hende til igen. Men så længe hun spiser med god rytme, så lad hende spise færdig og styre det selv :)

Når hun har spist godt, og du tænker, at hun burde være godt mæt, så vil det være en god idé at give hende en sut. Det vil være rigtig godt stadig at have hende hos jer, give hende roen på jeres brystkasse, som hun og I tydeligt nyder - det vil også være rigtig dejlig for far at kunne have hende liggende der.. og med en sut i munden vil hun få hjælp til at finde ro i maven. I stedet for at hun spiser lidt, spytter brystet ud, gylper lidt, spiser lidt ved brystet igen, spytter ud, gylper osv. så er det bedre at I giver hende en narresut.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når hun ligger hos dig, så dufter du af mælk, og det kan sagtens gøre, at hun tror, at hun så skal spise hele tiden. Hvis hun ligger hos far, så dufter han ikke af mælk, og det kan gøre, at hun lettere kan finde ro, og samtidig kan sutten så hjælpe luft og mælk igennem systemet og være med til at give hende ro, så hun netop kan koble lidt fra og falde i søvn. I skal selv være vågne, når I har hende liggende hos jer :)

Hun må gerne ligge på maven, når hun ligger hos jer og når I har øje på hende. Det kan også hjælpe hende til at slappe af netop at ligge mave mod mave med jer, og være med til at give hende lidt ro :) Hvis I ligger lidt skråt, eller sidder op, så vil hun naturligt også ligge med hovedet højt, og det vil også hjælpe mælken til at blive i maven.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder