Brev:
Refluks og ammebrik
6. april 2020
Alder:
2 mdr.
Refluks og ammebrik
Hej Helen
Tak for dit svar, jeg beholder ammebrikkerne lidt endnu. Håbet er fortsat, at hun tager lidt bedre fat, når hun bliver ældre. Som det er lige nu, åbner hun ikke munden nok, og danner ikke vakuum på brystet. Derudover er det som om, hun bliver kvalt i mælk, uden ammebrik. Hun drikker lidt og hoster eller laver ‘opkastbevægelser’ med munden.
Hendes vægtkurve følger normalen og ved 5-ugers-undersøgelsen, havde lægen kun ros til hendes udvikling. Så det tager jeg som et tegn på, at hun får nok mad. Der er ofte mælk tilbage i ammebrikken, nogle gange en hel ‘sø’ og der løber mælk ved siden af når hun spiser.
Dog døjer vi for tiden med gylp. Og ikke bare lidt, men i stråler. Det er ikke hver gang, kun om aftenen. Derfor er mit håb, at det er den slags refluks, der går over, når mavesækken lukker sig mere sammen. Jeg tager hende ofte af og bøvser undervejs, bruger flere ammestillinger (traditionel, tvilling, liggende og få gange laid-back) og er meget opmærksom på de lyde, der betyder gylp. Men hun bliver ofte hysterisk, når jeg tager hende af. Så lægger jeg hende til igen og så er det, hun nogle gange gylper i stråler.
Bagefter er hun nogle gange helt rolig, men andre gange skriger hun og er helt utrøstelig. Vi forsøger at lægge hende hud mod hud, synger, skiftes til at holde hende, hvis en af os bliver pressede, så vi hele tiden forsøger at være rolige omkring hende. Men det eneste hun vil, er at ligge ved brystet. Spiser lidt, spytter brystet ud, gylper lidt mere, græder og sådan fortætter det, indtil vi siger tager hende fra brystet.
Skal vi bare satse på, det bliver bedre i takt med, at mavesækken udvikler sig, eller er der umiddelbart noget, vi overser?
Med venlig hilsen
Liv