Svar: Amning - 3 mdr. pige

24. marts 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Carina

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar - og tak for din betænksomhed - vi har det godt her, ingen er syge :)

Du skal naturligvis overveje, hvor meget du vil kæmpe for amningen.. det er rigtig godt gået, at du stadig ammer, at du malker ud, stimulerer til ekstra mælk og giver din udmalkede mælk på flaske - stort skulderklap for det, det er super godt - MEN, det er også rigtig hårdt, og det tager tid væk fra din datter. Det hele kan pludselig gå meget op i amning, udmalkning, flaskegivning - og det hele bliver let en kamp og ikke den nydelse, som det også helst skal være at gå på barsel...

Når det så er sagt, så ved jeg også, at det for rigtig mange kvinder er en stor sorg, når amningen ikke lykkes, og for at have det godt med et ammestop, så er det for mange vigtigt med en følelse af, at man har gjort alt, hvad man kunne... Det lyder det dog som om du har, og du har tilmed kontaktet en ammeekspert...

Det lyder for mig som om, at din datter bliver frustreret, fordi mælken ikke løber hurtigt nok. Dit kan både handle om, at du ikke producerer helt nok til hende, på trods af at du malker ud og forsøger at stimulere med brystpumpe, og det kan også handle om, at din nedløbsrefleks ikke er så hurtig...

Jo hyppigere brystet stimuleres, jo mere mælk producerer du. Det betyder, at jo hyppigere du kan lægge til, jo hyppigere du kan få din datter til at die eller jo hyppigere du kan malke ud, jo mere mælk vil der komme. Det giver altså mere mælk, hvis dine bryster stimuleres hver 2. time i stedet for hver 4. time. Det ikke ikke på samme måde øget mælk, at du ammer/malker ud i 40 minutter i stedet for i 20 minutter...

Du kan også forsøge at malke ud på det ene bryst, imens din datter dier på modsatte bryst eller forsøge at malke ud på begge bryster samtidig (med et dobbeltaggregat), det afhænger dog af, ...

Annonce

... hvilken brystpumpe du bruger, om dette er en mulighed. Det kan også øge mælkeproduktionen at begge bryster stimuleres samtidig...

Det er dog også sådan, at du ikke kan stimulere brystet lige så godt med en brystpumpe, som din datter kan. Så hvis din datter ikke dier ved brystet, så er det meget svært at opretholde en mælkeproduktion på sigt...

Hvis det er nedløbsrefleksen, som er problemet, så kan du med fordel forsøge at malke lidt ud, lige før du lægger din datter til, så du får brystvorten trukket godt frem og får nedløbsrefleksen sat igang, og hun med det samme kan fornemme, at der er noget at komme efter og derfor straks begynder at die.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan også forsøge at komme lidt mælk i mundvigene på hende med en 1 ml sprøjte, når hun ligger ved brystet. Hvis du kan dryppe lidt mælk i munden på hende, så hun kan smage, at der er noget at komme efter, så vil hun også nogle gange tage fat og die mere.

Tidligere kunne man få en Syntocinon næsespray (kunstigt oxytocin) hos lægen, men den er desværre taget ud af det danske marked - jeg ved ikke hvorfor... Du kan dog undersøge, om det er en mulighed, hvor I bor, da I ikke bor i DK. Du tager et pust i hvert næsebor lige før amning, og det sætter nedløbsrefleksen igang, så mælken løber til din datter med det samme...

Jeg tænker, at du skal overveje, hvor meget du vil kæmpe for amningen. Du kan godt forsøge at øge din mælkeproduktion, og du kan godt forsøge, om du ved at stimulere brystet lige før amning kan sætte nedløbsrefleksen igang, så din datter ikke skal arbejde helt så meget for mælken, når hun lægges til og derfor ikke bliver så frustreret. Når det så er sagt, så er det jo præcis, som du også beskriver en overvejelse af "om amningen er for hende eller for dig" og hvad du vil prioritere, og hvad der er vigtigt for dig :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, stort knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.