Forstyrret søvn

25. marts 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Forstyrret søvn

Hej Helen

Hjælp! Jeg har en dejlig og glad baby på 5 måneder. Han trives, vokser som han skal og er (for det meste) altid glad og nem at få smil fra.
Vi har dog en kæmpe udfordring - SØVN!
Jeg vil kort beskrive hans dag og nat:

5.00-6.00: vågner (i sin bedside) og er glad
7.00-8.00: får MME (mellem 40-120 ml.)
Efterfølgende sover han 30-45 min. i sin barnevogn
9.00: 1/2-1 dl. grøntsagsmos og vand af kop (der bliver suppleret op med vand i flaske, da han ikke er særlig begejstret for koppen, som er et snapseglas) bliver tilbudt MME efter, men takker nej.
11.00: får flaske (mellem 60-150 ml.)
Efterfølgende sover han 30min. - 1 1/2 time - dog med mange opvågninger (nogle gange op til 6-7 opvågninger) Han har stadig sutten i munden, men bliver pylret. Det eneste der virker er at gå/vugge ham. Men når jeg stopper med det, går der 5-10 min. så pylrer han igen. Hans øjne er lukkede imens.
14.00: 1/2-1 dl. mos/grød og vand. Bliver tilbudt MME og drikker meget lidt.
Efterfølgende sover han igen 30min. - 1 1/2 time og de samme opvågninger som tidligere.
Sidst på eftermiddagen får han en flaske og en kort lur.
Efter lur får han igen lidt mos og vand og er træt når klokken er 19.00-19.30.
Han får MME og falder i søvn i sin bedside.
23.00-01.00: MME (mellem 80-120 ml.)
Og så starter balladen! Han vågner med 1-1 1/2 times interval indtil han vågner kl. 5.00-5.30. Han basker med armene og ben og hopper med rumpen, i mens at øjnene er ...

Annonce

... lukkede. Hans temperatur er fin.

Det eneste der hjælper er at tage ham op i mine arme og for det meste MME. Men han spiser småt, så det er ikke sulten der trykker. Vi har forsøgt tyngdedyne og sovepose. Han har aldrig været glad for at blive svøbt, så det har været et no-go.

Hvis lurene er korte, kan han nogle gange være så træt at han er oppe på 5 lure på en dag! Når han har sine “opvågninger” i barnevognen har vi også forsøgt at tage ham op og trøste ham inden han bliver puttet igen. Dette hjælper ham kun videre i søvnen i 5-10 min.

Han har været ved kiropraktor og zoneterapeut. Vi giver ham dagligt massage, som han elsker. Han tager fint på og ligger omkring gennemsnittet i vægt og længde.

Hvad kan jeg/vi gøre anerledes? Vores SP har sagt at det er okay at han får mos 3 gange, da han viser stor interesse og spiser hver eneste portion op. Han har fået det siden han var 4 måneder, dog ikke så meget som nu.

Jeg har et par andre spørgsmål også. Han bliver stimuleret godt både mentalt og fysisk. Vi laver mange øvelser med ham, som svingture, flyveture, krydsbevægelser, viser ham sine fødder, rokker ham fra side til side, osv. han viser dog ikke noget tegn på at selv vil trille eller dreje rundt.

Hvornår begynder de selv at trille rundt? Og hvor lang tid burde han kunne ligge og lege, uden at have selskab? For det øver vi også meget, men han har lidt svært ved det.

Jeg glæder mig til dine svar :)

Hilsen
en meget træt mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder