Svar: Ulykkelig dreng under amning

21. november 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at du har fået din drengs tungebånd tjekket og dejligt at øre-næse-hals-lægen har sagt, at alt der ser rigtig fint ud.

Der kan være flere grunde til, at din dreng bliver irriteret på brystet. Det kan, som du selv skriver, godt handle om, at mælken måske nogle gange løber for hurtigt. Hvis det går meget stærkt, når han bliver lagt til, så kan han godt blive frustreret over dette. Det kan dog også skyldes, at det efter nogle minutter går for langsomt...

Du skriver blandt andet, at du oplever det anstrengende/hårdt for ham at spise, og du fortæller også, at du har forsøgt med flaske med udmalket modermælk, og hvor han med en enkelt undtagelse tog flasken uden problemer. Det er sådan, at nedløbsrefleksen i brystet virker flere gange under en amning. I starten hvor mælken løber til, men også undervejs. Derfor skal han die hos dig, vente på at nedløbsrefleksen begynder og mælken kommer, synke mælken, die igen, og atter vente på nedløbsrefleksen. Og måske bliver han irriteret over, at det efter noget tid ikke går så hurtigt, og at han der skal arbejde ekstra ved brystet. Når han tilbydes en flaske, så går det derimod betydeligt lettere, og han skal ikke arbejde for føden på samme måde - og bliver måske derfor ikke så irriteret.

Du skriver, at du efterhånden frygter amningen, når han melder sig, fordi det er så hårdt. Og dette kan godt være med til at nedsætte din nedløbsrefleks. Det betyder, at hvor det normalt måske ville tage 30 sekunder at få mælken til at løbe, så kan det på grund af din anspændthed tage 3 minutter - og så bliver han måske endnu mere sur ved brystet. De gange, hvor han med det samme bliver sur, kan det altså godt være dette, som er grunden...

Hvis du tænker, at nedløbsrelfeksen kan ...

Annonce

... være problemet, så kan du få en recept på en Syntocinon næsespray hos lægen. Puds næsen og tag et spray syntocinon i hvert næsebor lige før du ammer - det kan få din mælk til at løbe hurtigere, og det kan derfor være med til at gøre, at han ikke bliver så irriteret ved brystet.

Det er også en rigtig god idé, at du giver ham en pause, lader ham bøvse af, og at du derefter forsøger at lægge ham til igen - gerne i en ny ammestilling. Hvis du starter med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger mave mod mave i din favn, så kan du efter en pause, vende ham rundt og lægge ham til i tvillingestillingen, hvor han ligger med kroppen ud under din arm. Det kan gøre, at han tror, at han er lagt til modsatte bryst og derfor får lyst til at die lidt mere, og samtidig vil han stimulere dit bryst rigtig godt, når du bruger forskellige ammestillinger.

Det kan også nogle gange være en god idé, at du lægger dig med ham og ammer ham liggende. På den måde ligger han ved siden af dig og føler sig ikke holdt, men har lidt mere "fri adgang" til brystet og kan styre det lidt selv, og det vil han måske også kunne lide...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du skriver, at han ofte græder videre ret længe, selvom du fjerner ham fra brystet og forsøger at distrahere ham, og det kan naturligvis skyldes, at han stadig er sulten og faktisk gerne vil spise, men bare ikke rigtig kan finde roen til det, fordi det er hårdt arbejde.. det kan dog ikke udelukkes, at han har ondt. Jeg ved dog, at du har fået ham tjekket mange gange, så det burde naturligvis ikke være det...

Det kan som du skriver også være et tigerspring som gør, at han er lidt mere irritabel lige nu og der ikke skal så meget til, før han bliver ked af det...

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin