Ulykkelig dreng under amning

21. november 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Ulykkelig dreng under amning

Hej Helen

Tak for dine gode svar om min søns søvn - nu har jeg dog et nyt problem, som jeg håber, du har en idé til, hvordan jeg løser.

De sidste 4- 5 dage har min søn været dybt ulykkelig under amning. Nogle gange går det fint med at amme ham i 5-10 minutter, hvorefter han pludselig og uden forvarsel begynder at klynke med brystet i munden, hvorefter han går over i at skrige helt hjerteskærende. Andre gange begynder han allerede at skrige så snart jeg lægger ham til. Andre gange igen (dog sjældent - måske hver 5. gang) forløber amningen uden problemer, og han virker mæt, glad og tilfreds.

Jeg har både prøvet at hjælpe ham med at få ordenligt fat, og jeg har prøvet at fjerne ham helt, bøvse ham, skifte ham, lege lidt med ham og lægge ham til igen. Nogle gange hjælper det at skifte amme stilling, men ofte kun i et par minutter, så er resultatet det samme.

Problemet er opstået meget pludseligt, og jeg har aldrig tidligere haft problemer med at amme ham - tværtimod har han fra starten taget fint på. Dog har han lidt problemer med at danne vakuum og klikker meget af og på, men jeg plejer at kunne hjælpe ham ved at klemme brystvorten sammen.

Jeg har ...

Annonce

... haft ham til en ØNH-læge, der ikke mener, tungebåndet er for kort, som jeg ellers lidt havde håbet var årsagen. Jeg har ikke for lidt mælk, snarere lige i overkanten - kan det være årsagen? Det har jeg dog hele tiden haft, men problemet er som sagt opstået meget pludseligt. Mit indtryk er heller ikke, at det skyldes, han blot ikke er sulten, da han ofte forsøger at spise lidt videre, men det lyder nærmest som om, det er anstrengende/hårdt for ham at spise.

Jeg har forsøgt at give ham flaske med udmalket modermælk - det vil han som regel gerne have, med undtagelse af en enkelt gang, hvor han også blev ked af flasken. Så jeg tror altså ikke problemet er mælkens smag eller hormonelle forandringer. Jeg tror heller ikke, det er ammestrejke, da han jo gerne spiser, og først efter lidt tid bliver ulykkelig. Han er vist i et tigerspring - kan det være årsagen?

Han græder tit videre ret længe, selvom jeg fjerner ham fra brystet og forsøger at distrahere ham med pludren, skiftning, sut og kærtegn. Det er ret hårdt, for jeg frygter efterhånden amningen, når han melder sig. Problemet opstår oftere om dagen end om natten tror jeg - men det kan være tilfældigt.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder