Brev:
Ulykkelig dreng under amning
21. november 2019
Alder:
2 mdr.
Ulykkelig dreng under amning
Hej Helen
Tak for dine gode svar om min søns søvn - nu har jeg dog et nyt problem, som jeg håber, du har en idé til, hvordan jeg løser.
De sidste 4- 5 dage har min søn været dybt ulykkelig under amning. Nogle gange går det fint med at amme ham i 5-10 minutter, hvorefter han pludselig og uden forvarsel begynder at klynke med brystet i munden, hvorefter han går over i at skrige helt hjerteskærende. Andre gange begynder han allerede at skrige så snart jeg lægger ham til. Andre gange igen (dog sjældent - måske hver 5. gang) forløber amningen uden problemer, og han virker mæt, glad og tilfreds.
Jeg har både prøvet at hjælpe ham med at få ordenligt fat, og jeg har prøvet at fjerne ham helt, bøvse ham, skifte ham, lege lidt med ham og lægge ham til igen. Nogle gange hjælper det at skifte amme stilling, men ofte kun i et par minutter, så er resultatet det samme.
Problemet er opstået meget pludseligt, og jeg har aldrig tidligere haft problemer med at amme ham - tværtimod har han fra starten taget fint på. Dog har han lidt problemer med at danne vakuum og klikker meget af og på, men jeg plejer at kunne hjælpe ham ved at klemme brystvorten sammen.
Jeg har haft ham til en ØNH-læge, der ikke mener, tungebåndet er for kort, som jeg ellers lidt havde håbet var årsagen. Jeg har ikke for lidt mælk, snarere lige i overkanten - kan det være årsagen? Det har jeg dog hele tiden haft, men problemet er som sagt opstået meget pludseligt. Mit indtryk er heller ikke, at det skyldes, han blot ikke er sulten, da han ofte forsøger at spise lidt videre, men det lyder nærmest som om, det er anstrengende/hårdt for ham at spise.
Jeg har forsøgt at give ham flaske med udmalket modermælk - det vil han som regel gerne have, med undtagelse af en enkelt gang, hvor han også blev ked af flasken. Så jeg tror altså ikke problemet er mælkens smag eller hormonelle forandringer. Jeg tror heller ikke, det er ammestrejke, da han jo gerne spiser, og først efter lidt tid bliver ulykkelig. Han er vist i et tigerspring - kan det være årsagen?
Han græder tit videre ret længe, selvom jeg fjerner ham fra brystet og forsøger at distrahere ham med pludren, skiftning, sut og kærtegn. Det er ret hårdt, for jeg frygter efterhånden amningen, når han melder sig. Problemet opstår oftere om dagen end om natten tror jeg - men det kan være tilfældigt.
Hilsen