Natputning i tremmeseng

22. november 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Natputning i tremmeseng

Kære Helen.

Jeg har en dreng på snart 4 mdr som i det store og hele trives. Blev født 10 dage over termin og er stor af sin alder. Jeg har ved hjælp af din bog nu endelig fået ham til at kunne sove i sin barnevogn uden at skulle trilles hele tiden, men grundet sin størrelse rammer vi nu et problem ved natputning jeg håber du kan hjælpe med.

Han har en babyvugge/tremmeseng, men vi plejer at putte ham i barnevognsliften i vuggen, da babyvuggen er lige stor nok. Når vi forsøger at putte ham uden at ligge i liften ligger han og spræller og roder rundt. Jeg tror det er fordi der er for meget plads omkring ham. Desværre er han ved at være for lang til liften og på det seneste oplever jeg jævnligt at han vækker sig selv ved at banke op mod enden af liften. Det oveni at han også pludselig er begyndt at sove meget dårligere om natten, selvom jeg er opmærksom på at fylde ham godt op med mælk i løbet af dagen ved bl.a. at følge din guide med at tilbyde mælk før og efter lur, gør at jeg er ved at være ret træt.

Jeg tænker at han er nødt til snart at lære at sove i sin babyvugge uden lift eller at blive flyttet over i sin tremmeseng. Normalvis ...

Annonce

... vugger vi babysengen lidt (den står på hjul) og lægger en hånd på hans bryst og får ham på den måde til at falde i søvn. Hvis han flyttes i tremmeseng eller skal til at sove i en babyseng når vi er hos bedsteforældre er dette jo ikke en mulighed og jeg har derfor følgende spørgsmål:

1) Har du nogle ideer til hvordan vi kan vænne ham til at sove med mere plads omkring sig i babyvugge? Hvis jeg svøber ham i dynen har han sparket sig ud af dynen inden for en time. Hvis jeg putter dynen godt omkring ham sker det samme. Har overvejet en voksipose - men han skal vel helst have mulighed for at sparke dynen af hvis han får det for varmt el lignende?

2) Hvis han skal vænnes til at sove i en seng, der ikke kan vugges, hvordan bærer vi os så ad?

3) Er der andet jeg kan gøre for at få den gode nattesøvn tilbage end det beskrevne? Vi har et fast putteritual med natdragt, hygge på puslebordet, amning og putning. Han vugges i søvn i mine arme, men lægges inden han sover dybt. Han registrerer derfor altid at han lægges og vugges helt søvn i sengen.

Håber du kan komme med nogle bud. Jeg har været meget glad for at læse din bog.

Venlig hilsen
Cecilie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København