Brev:
Natputning i tremmeseng
22. november 2019
Alder:
4 mdr.
Natputning i tremmeseng
Kære Helen.
Jeg har en dreng på snart 4 mdr som i det store og hele trives. Blev født 10 dage over termin og er stor af sin alder. Jeg har ved hjælp af din bog nu endelig fået ham til at kunne sove i sin barnevogn uden at skulle trilles hele tiden, men grundet sin størrelse rammer vi nu et problem ved natputning jeg håber du kan hjælpe med.
Han har en babyvugge/tremmeseng, men vi plejer at putte ham i barnevognsliften i vuggen, da babyvuggen er lige stor nok. Når vi forsøger at putte ham uden at ligge i liften ligger han og spræller og roder rundt. Jeg tror det er fordi der er for meget plads omkring ham. Desværre er han ved at være for lang til liften og på det seneste oplever jeg jævnligt at han vækker sig selv ved at banke op mod enden af liften. Det oveni at han også pludselig er begyndt at sove meget dårligere om natten, selvom jeg er opmærksom på at fylde ham godt op med mælk i løbet af dagen ved bl.a. at følge din guide med at tilbyde mælk før og efter lur, gør at jeg er ved at være ret træt.
Jeg tænker at han er nødt til snart at lære at sove i sin babyvugge uden lift eller at blive flyttet over i sin tremmeseng. Normalvis vugger vi babysengen lidt (den står på hjul) og lægger en hånd på hans bryst og får ham på den måde til at falde i søvn. Hvis han flyttes i tremmeseng eller skal til at sove i en babyseng når vi er hos bedsteforældre er dette jo ikke en mulighed og jeg har derfor følgende spørgsmål:
1) Har du nogle ideer til hvordan vi kan vænne ham til at sove med mere plads omkring sig i babyvugge? Hvis jeg svøber ham i dynen har han sparket sig ud af dynen inden for en time. Hvis jeg putter dynen godt omkring ham sker det samme. Har overvejet en voksipose - men han skal vel helst have mulighed for at sparke dynen af hvis han får det for varmt el lignende?
2) Hvis han skal vænnes til at sove i en seng, der ikke kan vugges, hvordan bærer vi os så ad?
3) Er der andet jeg kan gøre for at få den gode nattesøvn tilbage end det beskrevne? Vi har et fast putteritual med natdragt, hygge på puslebordet, amning og putning. Han vugges i søvn i mine arme, men lægges inden han sover dybt. Han registrerer derfor altid at han lægges og vugges helt søvn i sengen.
Håber du kan komme med nogle bud. Jeg har været meget glad for at læse din bog.
Venlig hilsen
Cecilie