Svar: Opbevaring af brystmælk
5. maj 2019
Alder:
5 mdr.
Kære Alex´ mor
Tak for dit brev :)
Jeg vil anbefale dig, at du bruger poser, der er særligt beregnet til opbevaring og frysning af modermælk. Disse er sterile og lavet på en måde, som sikrer, at de lukker rigtigt til og derfor sikre at bruge netop i forhold til mælk. Mælk samler let bakterier, og man skal være meget opmærksom på opsamling og opbevaring af mælk...
Ved en hurtig søgning på nettet har jeg fundet poser beregnet til formålet, hvor de billigste koster 68 kr for 25 stk. Det svarer til 2,72 kr. stk.
Når du vil malke ud er der følgende retningslinjer:
1) Start med at vaske dine hænder
2) Malk ca. 1 spiseskefuld mælk ud af brystet og kasser dette. Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra bakterier og brystvorten. Det er uden betydning under amning, men det er problematisk, hvis man vil gemme mælken.
3) Malk ud i en ren (skoldet) flaske - eller direkte ud i en opbevaringsbøtter beregnet til mælk. Flasker og bøtter beregnet til mælk kan f.eks. købes på apoteket.
Jo færre gange du kan undgå at hælde mælken fra et sted til et andet, jo bedre er det i princippet. Derfor kan det i forhold til hygiejne være en god idé at malke direkte ud i den flaske eller bøtte, som man vil opbevare i. Det er dog som du skriver ofte en dyrere løsning, og det fylder også i fryseren. Fordelen ved at bruge bøtter beregnet til formålet er dog, at de senere kan bruges til opbevaring af babymos... Du kan dog også vælge at malke ud i en renskoldet flaske og forsigtigt hælde mælken over i en pose beregnet til modermælk, vær blot ekstra opmærksom på hygiejnen i forbindelse med håndteringen :)
4) Køl den udmalkede mælk ned under koldt vand og skriv dato på posen
5) Frys mælken ned med det samme eller
6) Mælk som er udmalet inden for samme døgn fryses samlet. Det er vigtigt, at mælken er nedkølet hver for sig og er opbevaret i køleskab, før det hældes sammen. Det er vigtigt, at du skriver dato og udmalkningstidspunkt på. Det er vigtigt at kende til udmalkningstidspunktet, hvis du vil blande flere udmalkninger sammen. Det er tidspunktet for den første udmalkning som gælder.
Frisk udmalket mælk kan holde sig 3 døgn i køleskabet ved 5 grader, og da du stadig ammer og kun vil bruge mælk til din drengs grød og mos, så tænker jeg, at det måske vil være lettest for dig ikke at fryse mælken, men i stedet have mælken stående i køleskab. Stil mælken bagerst i køleskabet og ikke i lågen, da lågen kan være varmere.
Hvis du vælger at fryse mælken, så kan du naturligvis også gøre dette. Det kan godt ændre udseende efter frysning, men har du fulgt ovenstående retningslinjer, kan du godt give det til din dreng.
Når du vil optø modermælk kan du gøre det på to måder:
Langsom optøning: Tag en flaske/pose med modermælk op af fryseren og stil den til langsom optøning i køleskabet. Du kan også stille den i en kande med koldt vand, hvori den så kan stå et par timer. Langsomt optøet modermælk kan holde sig et døgn i køleskabet. Den kan ikke fryses igen og rester skal kasseres.
Hurtig optøning: Tag en flaske/pose med modermælk op af fryseren og stil den i et vandbad med varmt vand eller tag låget af flasken og opvarm mælken i mikrobølgeovn. Vælger du hurtig optøning skal mælken drikkes med det samme. Mælken kan ikke fryses igen og overskydende mælk skal kasseres. Vær opmærksom på at mælken kan blive ujævn varm og skal rystes, være også opmærksom på at mælken kan blive for varm og at det kan ødelægge næringstofferne i mælken.
Det lyder som om, at det godt kan være et passende tidspunkt at begynde med skemaden, og det er rigtig fint, hvis du i starten vil bruge din udmalkede mælk, fordi det godt kan lette overgangen til den fastere føde..:)
Du skriver ikke, hvad baggrunden for at malke ud er, og hvis du ønsker at forsætte udmalkning til din dreng er 1 år, er det naturligvis helt okay. Det må du gerne gøre :) Når det så er sagt, så er det dog vigtigt for mig at sige, at der ikke sker noget ved på sigt at bruge modermælkserstatning, hvis du synes, det bliver for svært med udmalkning. MME indeholder blandt andet jern, så at bruge mme i din dreng grød og mos vil blandt andet være med til at øge hans jernindtag...
I en portion grød og mos bruges ofte ca. ½ dl. mælk, men det afhænger naturligt af, hvor stor portionen er. Når du starter op med grød og mos, vil du ikke skulle bruge særlig meget mælk, da din dreng i starten kun skal spise få skefulde til max ½ dl. skemad af gangen. Jeg tænker, at hvis du malker godt 100 ml ud, så vil du i starten kunne bruge denne mængde mælk over 2-3 dage...
Jeg vil anbefale dig meget to af mine bøger "Helens bog om amning og flaske", hvori du kan læse mere om f.eks. udmalkning, opbevaring osv. Og også "Helens bog om børn og mad", hvor jeg guider dig igennem fra de første smagsprøver og til din dreng er igang med familiemaden. Den går fra 4-18 måneder og der er dagsplaner, opskrifter osv.
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske