Svar: Natamning, 16 mdr
9. januar 2019
Alder:
16 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og fine beskrivelse af hele jeres situation :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Der er ingen tvivl om, at jeres dreng bliver ammet alt for meget, og at hans afhængighed af brystet og nærheden med dig spiller ind på hans søvn. Han har brug for brystet for at falde i søvn, og han har også brug for brystet for at komme videre i søvnen om natten. Du beskriver en dreng, som nærmest sover med brystet i munden, og det lyder som om, at hver gang brystet glider ud af munden på ham og han registrerer, at brystet mangler, så vågner han op, søger brystet og sover først videre, når han atter har det i munden...
I forhold til hans alder, så er der ingen ernæringsmæssig grund til at du fortsætter med at amme og heldigvis, som du selv skriver, så har han faktisk en ret god appetit i løbet af dagen, hvor han er i dagpleje. Dagplejer melder tilbage, at han spiser rigtig godt her, og det er super godt.
Det er helt naturligt, at han også søger brystet ekstra om eftermiddagen og om aftenen. Det er svært for ham at være adskilt fra dig i dagtimerne, og det er en hyggelig måde at mødes på og være tætte på, når I atter er sammen.. men det er uhensigtsmæssigt i forhold til hans afhængighed af dig og brystet, når han skal sove.
Du kan ikke regne med, at han selv siger fra, med den alder han har. Det er en beslutning, som du skal tage, og han vil naturligt protestere, når du pludselig fjerner brystet og den nærhed, som brystet har givet ham. Det er jo det han kender, det han har lært, og han forstår ikke, hvorfor han pludselig ikke kan ammes, som han altid er blevet. Han ved ikke bedre og vil blive rigtigt ked af det... Det er som udgangspunkt bedst, hvis man gradvist kan trappe ud af amningerne, amme færre og færre gange og gradvist erstatte med rigtig mad, vand af kop og også meget gerne putteklud, godnatsang, godnathistorie osv. så han får et nyt putteritual, som er uafhængigt af brystet - og som gør at f.eks. far også kan putte ham og hjælpe ham, hvis han om natten vågner og er ked af det...:)
Af forskellige årsager, så er det ikke lykkes for jer at trappe ned i antallet af amninger, og I er kommet ind i en rutine, hvor amningerne begynder at fylde mere og mere, så du lige nu ammer rigtig meget. Derfor kan du, som du selv skriver, godt risikere at få en brystbetændelse, hvis du stopper med at amme fra den ene dag til den anden. Og det kan derfor være nødvendigt, at du ammer ham f.eks. to gange dagligt. Det kunne f.eks. være om eftermiddagen, når I mødes igen efter at have været adskilt og så f.eks. om aftenen, før han puttes... Disse amninger vil være med til at give ham tryghed og nærhed stadigvæk og samtidig sikre at du få fjernet spændingerne fra brysterne og tømt dine bryster, så en brystbetændelse forebygges. Men du skal naturligvis holde øje med, hvordan din krop reagerer.
Det kan være meget svært for jeres dreng at forstå, hvorfor han nogle gange må ammes og andre gange ikke må. Han kender jo ikke klokken og ved ikke, hvorfor der pludselig er nye regler - og han ved ikke, hvad der er bedst for ham. Han søger det kendte, det nære og trygge og er fuldstændig styret af sine følelser og følelsesmæssige behov :) Derfor kan det nogle gange være bedre at stoppe fra den ene dag til den anden, fordi når amning er slut, så er det slut.. men som sagt tænker jeg, at I er nødt til at skrue ned, og at to amninger godt vil kunne fungere. Derefter kan du så trappe helt ud.
Og så er det super godt, at far er parat til at tage over og hjælpe til. Du skriver "Min mand kan tage nætterne efter behov, fordi han ikke arbejder i øjeblikket - og han er mere end klar til at jeg skal stoppe med amning!" Og det er rigtig godt! MEN, det er mindst lige så vigtigt, at du selv er klar til at stoppe amning. Hvis du ikke selv er parat, så vil du sende utydelige signaler til jeres dreng, og det vil gøre ham forvirret og ekstra ked af det. Du er nødt til at mærke efter, om du er parat, og du er nødt til at tage en beslutning, som du i dit hjerte føler er det bedste, så du bakker helhjertet op om projektet :)
Jeg vil anbefale, at du sover i et andet værelse i nogle nætter og lader far tage over om natten. Jeres dreng kan godt få aftensmad, bad, godnatgrød og derefter blive ammet og puttet - og han skal puttes med putteklud, kærtegn, godnatsang, så dette bliver hans nye ritual, der kan tage over, når amningen slutter helt. I løbet af aftenen må du vurdere, om du skal gå ind til ham, være der, berolige og betrygge - men uden at amme ham - så han ikke skal mangle både mor og brystet på en gang... men det er ikke sikkert, at det fungerer. Det kan godt være nødvendigt, at du holder dig helt væk og lader far tage over - måske både i løbet af aftenen og om natten. Jeres dreng kan ligge på mors plads i dobbeltsengen og far kan trøste, berolige, give masser af nærhed, tæt fysisk kontakt, lade jeres dreng putte sig, tumle rundt osv. som han viser behov for. Far kan give ham masser af nærhed og kærlighed og elsker ham højt - det eneste han ikke får far far er brystet.
Det er vigtigt, at far ikke begynder at tilbyde ham flaske eller lignende. Det er ikke meningen, at amningerne skal erstattes af mælk eller større mængder vand. Jeres dreng skal dække sit behov om dagen og drikke af en kop. Hvis jeres dreng virker meget tørstig om natten, så kan far godt tilbyde ham lidt vand, men mængden af dette skal holdes nede, så I ikke vænner ham til at skulle drikke større mængder vand om natten i stedet for mælk :)
Man siger, at efter ca. 3 nætter, så vil far ofte kunne mærke forskel. Ikke at jeres dreng vil kunne sove igennem der, men efter ca. 3 nætter vil jeres drengs grådperioder være mindre, og han vil være lettere for far at trøste og berolige... Jeres dreng vil naturligt blive rigtigt ked af det, men han har stadig sin far hos sig, han er ikke forladt og alene :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med projekt ammestop :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske